InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Uitmarkt 2017: Amsterdam

Uitmarkt 2017: Amsterdam

Uitmarkt 2017: Amsterdam Duizenden liefhebbers van muziek, toneel, theater, cabaret en film hebben er ieder jaar weer zin in. Tijdens de Uitmarkt, van vrijdag 25 tot en met zondag 27 augustus 2017 de veertigste editie en ieder jaar gehouden in augustus, laat cultureel Nederland zich weer van zijn beste kant zien. Bezoekers kunnen beleven wat er het komend seizoen te beleven valt op cultureel gebied. Bekend is de live-uitzending van de Musical Sing-A-Long op televisie.

Inhoud

Uitmarkt

Ieder jaar vindt eind augustus een gratis driedaags festival in Amsterdam plaats. Deze dagen zijn de aftrap van het aankomende culturele seizoen. In 2017 vindt de editie voor de 40e keer plaats van vrijdag 25 augustus tot en met zondag 27 augustus 2017. Met jaarlijks zo'n 500.000 bezoekers (bron: iamsterdam, 2016) is het het grootste culturele evenement van de Nederlandse hoofdstad. Waar tot en met 2016 de locatie was gevestigd op het Museumplein, Leidseplein en Vondelpark, is dat in 2017 anders. Het terrein van de Oosterdok, in het centrum van Amsterdam, mag in 2017 de gasten ontvangen. Het programma van het festival wordt begin augustus 2017 bekend gemaakt via de officiële website van de Uitmarkt. Ieder jaar treden er ongeveer 300 artiesten gratis op, op ongeveer 30 podia.

Activiteiten Uitmarkt

Ieder jaar laten verschillende sectoren in de culturele wereld hun werk van het aankomende seizoen zien. Alles gebeurt op vrijwillige basis, dat maakt dat het festival nog helemaal gratis is voor bezoekers. Deel van de Uitmarkt is het Amsterdam Fringe Festival. Hier kun je opkomende artiesten ontmoeten, voorproefjes van voorstellingen zien en bandjes beluisteren. Bij Uitmarkt Junior is het een groot feest voor peuters, kleuters en dan wat oudere kinderen. Zij kunnen genieten van theater- en dansvoorstellingen en optredens van muziekartiesten voor kinderen. De Uitmarkt Boeken zegt het al een beetje. Hier stallen schrijvers hun nieuwe titels. Auteurs zijn aanwezig en kunnen worden ontmoet. Er wordt poëzie voorgelezen en biografieën. Ook voor nieuw schrijverstalent is er een plek gereserveerd. Op de georganiseerde boekenmarkt kunnen fans van boeken zich uitleven en hun favorieten aankopen. Wellicht wel met een handtekening van de auteur die soms aanwezig is. Daarnaast is er een zeer uitgebreide informatiemarkt over het komende culturele seizoen. Volgens traditie wordt de Uitmarkt afgesloten met een knaller: de Musical Sing-A-Long.

Musical Sing-A-Long

De bezoekers van het Uitmarkt festijn kunnen ieder jaar genieten van de terugkerende Musical Sing-A-Long. Het liedjesfeest wordt ook live uitgezonden door AVRO-Tros op de Nederlandse televisie. De Musical Sing-A-Long is tevens de afsluitende act van de Uitmarkt. Tijdens de Musical Sing-A-Long kunnen kijkers genieten en meezingen met verschillende liedjes uit musicals die het aankomende seizoen in de theaters zullen staan. Op grote schermen naast het podium worden de teksten geprojecteerd en op televisie wordt de tekst getoond. Op die manier kan iedereen met de nummers meezingen.

Locatie Uitmarkt 2017

Voor het eerst vindt het festival in 2017 plaats rondom de Oosterdok. Het Muziekgebouw aan het IJ, het Conservatorium van Amsterdam en de Openbare Bibliotheek Amsterdam openen daarbij hun deuren. Rond het jongerenmuseum NEMO vindt de Uitmarkt Junior plaats, met allerlei activiteiten voor de jonge bezoeker. In het water rond de Oosterdok komt een ponton (drijvend platform) dat het hoofdpodium zal dragen. Op dit hoofdpodium zullen de hoofdacts hun show laten zien. Op het terrein van de Marine zullen de Nederlandse musea hun presentatie doen.

Activiteiten Uitmarkt 2017

Op 3 augustus 2017 werd het programma van de Uitmarkt 2017 bekend gemaakt. Er zullen optreden zijn van grote namen in de culturele sector. Op het hoofdpodium bij de Oosterdok treden grote artiesten op.

Hoofdpodium

Op het hoofdpodium van de Uitmarkt staan de volgende optredens gepland.

Vrijdag

  • 21:15 - 22:00 uur: opening Uitmarkt 2017. Presentatie: Jörgen Raymann. Optredens van: Di-rect, Tania Kross, Pink Oculus, NDT, Tamino, Dolf Jansen, Dio ft. Idaly, Nora Fischer en Marnix Dorrestein, Wende en Boris.

Zaterdag

  • 13.00 - 14.00 uur: Jazz Orchestra of the Concertgebouw met Berget Lewis
  • 15.00 - 16.00 uur: Marinierskapel
  • 21:15 - 22:00 uur: Herman van Veen

Zondag

  • 21.15 - 22.25 uur: Musical Sing-a-Long en afsluiting Uitmarkt 2017

Optredens en artiesten per genre

Cabaret

Daniëlle Schel, Dafne HOltland, De Franse Eijkel, Oeloek, Flip en de Noormannen, Brokstukken, Yentl en de Boer, Van der Laan en Woe, Martijn Kardol, Pepijn Schoneveld, Marlon Kicken, Stefano Keizers, Kasper van der Laan, Thijs van de Meeberg, Niet Schieten+, Marco Lopes, Kirsten van Teijn, Ronald Snijders, Lonneke Dort, Dolf Jansen, Andries Tunru, Anne Neuteboom, Kees van Amstel, Victor Luis van Es, Janneke de Bijl.

Dans

ICK Amsterdam, Inne, Nationale Opera & Ballet, Project Sally Maastricht, Introdans, Nicole Beutler, Nieuwe Makers, Teddy's Last Ride, Solid Ground Movement, Panama Pictures, Cecilia Moisio en Ineke Vandoorn, DIVEinD, Scapino Ballet Rotterdam, MAN II CO, Danstheater, GrossDanceCompany.

Toneel

Alink&Plukaard, Kompagnie Kistemaker, Theatre Hotel Courage.

Musical

Amsterdam Fringe Festival, Frank Sanders Akademie, Marmoucha, De Lachende Derde, Elke Vierveijzer, Silbersee.

Klassieke muziek/opera

Sterre Kooi en FLorian Verwij, Polo de Haas, Erre Lievonen, Pianoduo Scholtes en Janssens, Trio VST, Nationaal Jeugd Fanfare Orkest, Basklarinet NL, Julian Cardenas, Vrienden van de Kamermuziek, Marinierskapel, Trio Cortado, Beth en Flo, Patrick Karten, Catarina Nunes en Satomi Chihara, Noé Rodrigo Gisbert, Guja Sandholt en Heleen Vegter, Dudok Kwartet Amsterda, Pieter van Loenen en Tobias Borsboom, Michiel Xie, Asko, Niek KleinJan, James Oesi en Andrea Vasi, Matangi Quartet, Mariana Preda, Matangi XL, Reflets Trio, Nicolae Stiuca, Opera Zuid, Noortje Vredeveld, Cappella Estense, Ian Richter, Chimaera Trio.

Jazz

Summer Breeze, Zitakula, Percussion Friends, Mo van der Does, Wild Man Conspiracy, Jazz Orchestra of the Concertgebouw met Berget Lewis, Irene Reig, Tango Extremo, Teis Semey Quartet, Haytham Safia, Floris Kappeyne, Sebastiaan van Bavel en Matthias van den Brande, EvenSanne, Parc Xtrio, Floatmonki, Joost Lijbaart, Jeroen van Helsdingen, Tin Men, Dr Jordan, Konrad Koselleck Big Band, BIMLAB, Gijs Idema en Anna Serierse, Julian Schneemann, Maarten Hogenhuis Trio, Yuri Honing, Hähnlein, StarkLinnemann, Fuse, Jasper Blom, Bruut!, Doek.

Pop

Shary-Ann, Kunstbende, Steffen Morrison, Boris, Shishani, Radio Eliza, Jan Rot, Engel en Just, Hireth, Ntjam Rosie, Nina June, Silent War, Tolls, Bartek, Electric Company, Herman van Veen, Pitou, Lady Dandelion, IKS, Lou, Meis, Jolene, Elenne May, Yzabel The Visual, IaGarcon, Midas.

Literatuur

De Nacht van de OBA, Mirjam Oldenhave en Caroline van Keeken, Niki Padidar, Jan Siebelink en Jente Jong, Maarten van der Graag, Thomas Verbogt, Abdelkader Benali, Jeroen van Kan en Wiel Kusters, Rinus Spuit en Marijn Slikken, Überamstel, Carlo Groot en Persis Bekkering, Alma Mathijsen en Carolina Trujillo, Hans Croiset, Japke-d. Bouma en Alex van der Hulst, Spoken Word, Marjolijn van Heemstra en Nhung Dam, Lieke Marsman en Richard de Nooy, Leon Verdonschot en Maarten Steenmeijer, Miriam Rasch en Thomas Smolders, Erik Scherder, Joost Vandecasteele, PIeter Aspe en Marec, Rob van Essen en Florence Tonk, Teun van de Keuken en Murat Isik, Ted van Lieshout.

Film

Cinekid, Klein maar fijn, Beestenboel, Sterke Verhalen, Alice.

Jeugd

Dirk Scheele, Foam, Duda Paiva Company, Stopmotion, Buku Buku, Robots programmeren, De Grote Reptielenshow, Fluitje van een cent (musical), Amsterdam Museum, Ebonit saxofoonkwartet, MrLuca, Houtjetouwtje, Ageeth de Haan, Rijksmuseum Rembrandts tekenles, Vet kindercabaret, Simone de Jong, Wonderland Collectief, Maya Link en Samba Salad, Mariska Simon, Het Kleine Theater, De Amsterdamse JeugdteJAterschool, Jeroen Schipper, Matzer theaterproducties, Jasmin Hasler/Kajetan Uranitsch, Eva van den Bosch, De Hippe Gasten.

Overig

Volksuniversiteit:Gerko Tempelman, The School of Life, René ten Bos, Storytelling festival, Suzanne Buis, Diederik Jekel.
© 2017 Rfre, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Amsterdam: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopAmsterdam: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopAmsterdam is de hoofdstad van Nederland en drukbezocht door bezoekers uit het binnen- en buitenland. De stad is uitermat…
Het plannen van een uitstapje: www.hollandtoer.nlHet plannen van een uitstapje: www.hollandtoer.nlVanuit je luie stoel een uitstapje voorbereiden? Het wordt een eenvoudige klus als je gebruik maakt van www.hollandtoer.…
Lekker weg in... AmsterdamLekker weg in... AmsterdamVeel mensen bezoeken nooit hun eigen land. Het wordt eens tijd dat we ons eigen land gaan ontdekken. Er is namelijk geno…
Musical Next to NormalEen groot succes is het op Broadway en in theaterseizoen 2011/2012 te zien in Nederland: de musical Next to Normal. De N…
Naar een museum voor kinderen in AmsterdamNaar een museum voor kinderen in AmsterdamHet is geen probleem om in Amsterdam een museum te vinden dat geschikt is om met kinderen te bezoeken. Sommige zijn gehe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anjali-photography, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.iamsterdam.com/nl/uit-in-amsterdam/uit/festivals/overzicht-culturele-festivals/uitmarkt
  • https://www.avrotros.nl/musicalsingalong/home/
  • https://www.npo.nl/musical-sing-a-long/28-08-2016/AT_2059881
  • http://www.uitmarkt.nl

Reageer op het artikel "Uitmarkt 2017: Amsterdam"

Infoteur: Rfre
Laatste update: 06-08-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!