InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Het zevende Internationale Festival van Stadspijpers, 2016
recensie

Het zevende Internationale Festival van Stadspijpers, 2016

Het zevende Internationale Festival van Stadspijpers, 2016 Liefhebbers van renaissancemuziek konden in het weekend van 3, 4 en 5 juni 2016 in ’s-Hertogenbosch hun hart ophalen. Op diverse podia in de stad waren diverse stadspijpergroepen uit verschillende landen te horen, uitgedost in vrolijke en historische kostuums. Het was het weekend van het Internationale Festival van Stadspijpers, de zevende editie.

Festival Stadspijpers

Elke twee jaar komen, in prachtige kostuums, groepen Town Pipers (stadspijpers) bij elkaar om samen muziek te maken. In 2016 werd het Zevende Internationale Festival van Stadspijpers gehouden op Nederlandse bodem, in de historische binnenstad van ’s-Hertogenbosch. Deze editie van het festival werd georganiseerd door de Stadspijpers van ’s-Hertogenbosch.

's-Hertogenbosch

Stadspijpers

In de middeleeuwen en de vroege renaissance waren stadspijpers muzikanten in dienst van de stad. Een stad die wat wilde voorstellen had een dergelijke groep stadsspeellieden in dienst, om plechtige en vrolijke bijeenkomsten op te kunnen luisteren. Je kon de stadsmuzikanten horen bij belangrijke signalen, bijvoorbeeld het teken dat de stadspoorten gingen sluiten, maar ook bij feesten, jaarmarkten of bijvoorbeeld om een hoge bezoeker gepast welkom te heten. In de kleding en de versierselen die door de groep stadspijpers werd gedragen kon je terugzien voor welke stad de groep speelde. Men speelde volkswijsjes en melodieën die veelal door de bekende renaissancecomponisten uit die tijd werd geschreven. Denk aan Josquin Desprez, Hubert Waelrant, Tielman Susato en vele anderen uit binnen- en buitenland.

De Stadspijpers van 's-Hertogenbosch / Bron: Gerard MontéDe Stadspijpers van 's-Hertogenbosch / Bron: Gerard Monté

Moderne geschiedenis

De groepen stadspijpers zijn in de 16e en 17e eeuw geleidelijk verdwenen, vaak was de reden een wisseling van de macht of de godsdienst. Zo hield in ’s-Hertogenbosch de historie van stadspijpers op in 1629, toen de stad door prins Frederik Hendrik werd ingenomen. Het katholieke stadsbestuur moest het veld ruimen, en ook voor de muzikanten in stadsdienst was er geen ruimte meer. Gelukkig zijn de tijden veranderd en toen de stad ’s-Hertogenbosch in 1984 zijn 800-jarig bestaan vierde werd de groep Stadspijpers van ’s-Hertogenbosch opnieuw opgericht. Voor zover bekend de enige heropgerichte stadspijper-formatie in de Benelux. Naspeuring bracht aan het licht dat ook in Engeland stadspijper-groepen opnieuw actief waren geworden, de Town-pipers of Waits.

The Leeds Waits / Bron: Gerard MontéThe Leeds Waits / Bron: Gerard Monté

International Guild of Town Pipers

Toen eenmaal het contact was gelegd ontstond het idee om een vereniging te maken, een speciaal gilde voor stadspijpers: The International Guild of Town Pipers. De bedoeling was om elkaar regelmatig te bezoeken en samen muziek te maken. Elke twee jaar zou een internationaal festival worden gehouden. In 2004 werd het eerste Internationale Festival van Stadspijpers gehouden in ’s-Hertogenbosch, georganiseerd door de Stadspijpers van ’s-Hertogenbosch. In 2010 en in 2016 was de stad opnieuw het centrum van renaissancemuziek, uitgevoerd door verschillende formaties. Een overzicht van de internationale festivals tussen 2004 en 2016:
  • 2004 ’s-Hertogenbosch
  • 2006 York
  • 2008 Lincoln
  • 2010 ’s-Hertogenbosch
  • 2012 Colchester
  • 2014 Gloucester
  • 2016 ’s-Hertogenbosch

The King's Lynn Waits / Bron: Gerard MontéThe King's Lynn Waits / Bron: Gerard Monté

Jeroen Bosch

Op 3, 4 en 5 juni 2016 vond in de historische binnenstad van ’s-Hertogenbosch het Zevende Internationale Festival van Stadspijpers plaats. Belangrijke aanleiding om het festival in dit jaar opnieuw naar Nederland en met name naar ’s-Hertogenbosch te halen was natuurlijk de herdenking van de vijfhonderdste sterfdag van de beroemde schilder Jeroen Bosch, die in de stad ’s-Hertogenbosch aan de markt woonde en werkte. De band tussen Jeroen Bosch en de Stadspijpers is voor de hand liggend.
  • Jeroen Bosch leefde in de tijd dat de originele stadspijpers actief waren.
  • Er werd veel renaissancemuziek geschreven door beroemd geworden componisten, zoals Josquin Desprez.
  • Veel instrumenten die door de stadspijpergroepen werden en tegenwoordig weer worden gebruikt staan op de schilderijen van Bosch afgebeeld.

De stad ’s-Hertogenbosch stond het hele jaar in het teken van de beroemde stadsgenoot met tal van tentoonstellingen en activiteiten. Zo werd ook in het weekend van 4 en 5 juni 2016 het evenement ‘De wereld van Jeroen Bosch’ gehouden, met diverse ambachten, verhalenvertellers, voorstellingen, marktkraampjes allemaal in de stijl en geplaatst in de tijdperiode waarin Bosch geleefd had. De samenwerking met het Stadspijper-festival lag voor de hand.

Blondel / Bron: Gerard MontéBlondel / Bron: Gerard Monté

Het Zevende Internationale Festival van Stadspijpers

Aan het Zevende Internationale Festival van Stadspijpers (The 7th International Festival of Town Pipers) deden in 2016 negen verschillende bij het internationale gilde aangesloten formaties deel:
  • Colchester Waits
  • Doncaster Waits
  • The King’s Lynn Waits
  • The Leeds Waits
  • The Waites of Gloucester
  • The Worcester Waites
  • The York Waits
  • Blondel
  • De Stadspijpers van ’s-Hertogenbosch, gastheer van het 2016-festival

Willem van Aart speelt op zijn Bosch-trompet / Bron: Ineke Laeven BroeksteegWillem van Aart speelt op zijn Bosch-trompet / Bron: Ineke Laeven Broeksteeg

Bijzonder

Tijdens de optredens van de Stadspijpers van ’s-Hertogenbosch konden de bezoekers kennis maken met een bijzonder muziekinstrument, de ‘Bosch-trompet’. Dit instrument, ongeveer 120 centimeter lang met een gebogen kelk op het eind is door Stadspijper Willem van Aart nagebouwd van het instrument zoals dat op verschillende schilderijen van Jeroen Bosch te zien is. Een unicum, voor zover bekend is dit het enige instrument van dit type. Dat de Bosch-trompet een mooie klank heeft en uitstekend werkt konden de bezoekers beamen.

Great Noyze / Bron: Gerard MontéGreat Noyze / Bron: Gerard Monté

Great Noyze

Het beleven van een optreden van een van de deelnemende groepen was al een bijzondere ervaring. Leuk om te zien, leuk om te horen. Maar het hoogtepunt van het festival is elke keer ‘The Great Noyze’. Tijdens dit evenement spelen alle groepen een aantal muziekstukken samen en dat geeft inderdaad een heleboel geluid. Onder grote belangstelling kon het ruim toegestroomde publiek genieten van dit evenement, dat deze keer onder leiding stond van Willem Gerritsen, de muzikaal leider van de Stadspijpers van ’s-Hertogenbosch.

Misgelopen?

Mocht je het festival onverhoopt gemist hebben, dan zul je voor een dergelijk groot evenement geduld moeten hebben tot 2018. Toneel van het Achtste Internationale Festival van Stadspijpers zal naar alle waarschijnlijkheid zijn: King’s Lynn, Engeland. Ben je liefhebber van renaissancemuziek, dan hoef je gelukkig niet zolang te wachten of zover hoeven reizen. De Stadpijpers van ’s-Hertogenbosch treden regelmatig voor het voetlicht, in de eigen stad maar ook op andere locaties in het land.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Barokfestival 2012 in Brindisi: La Notte BiancarecensieBarokfestival 2012 in Brindisi: La Notte BiancaIn de Zuid-Italiaanse stad Brindisi is in 2012 alweer voor de vijftiende keer het barokfestival gehouden. Nationale en i…
Stadswandeling in de voetsporen van Jeroen BoschStadswandeling in de voetsporen van Jeroen BoschDe beroemde schilder Jeroen Bosch, die eigenlijk Hieronymus van Aken heette, woonde en werkte in ’s-Hertogenbosch. Deze…
‘Jeroen Bosch-Jaar’: vijf eeuwen na de duivelskunstenaar‘Jeroen Bosch-Jaar’: vijf eeuwen na de duivelskunstenaarJheronimus van Aken werd rond 1450 geboren in Den Bosch en overleed er in augustus 1516. Veel bekender is deze kunstschi…
Inspiratie van een kunstenaarInspiratie van een kunstenaarWaar haalt een kunstenaar zijn inspiratie vandaan? Soms is dat duidelijk van de titel van het werk af te leiden. “La Mer…
recensieDe geheime boodschap van Jeroen BoschOogverblindend mooi. Dat is het boekwerk over Jeroen Bosch (1450-1516) van de auteur Dick Heesen. Dit naslagwerk met maa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gerard Monté
  • Fotomateriaal: Gerard Monté (www.gerarddenbosch.nl)
  • Foto 'Boschtrompet': Ineke Laeven-Broeksteeg
  • Afbeelding bron 1: Gerard Monté
  • Afbeelding bron 2: Gerard Monté
  • Afbeelding bron 3: Gerard Monté
  • Afbeelding bron 4: Gerard Monté
  • Afbeelding bron 5: Ineke Laeven Broeksteeg
  • Afbeelding bron 6: Gerard Monté

Reageer op het artikel "Het zevende Internationale Festival van Stadspijpers, 2016"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 16-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!