InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > 100ste editie Nijmeegse Vierdaagse in 2016

100ste editie Nijmeegse Vierdaagse in 2016

100ste editie Nijmeegse Vierdaagse in 2016 De Vierdaagse van Nijmegen is een groot internationaal evenement. Mensen komen van over de hele wereld om aan dit wandelevenement deel te nemen. De allereerste keer dat de vierdaagse wandeltocht werd gehouden was in 1909. Er liepen toen beduidend minder mensen mee dan tegenwoordig het geval is. In het jaar 2016 vond de 100ste editie plaats. Deze werd van 19 juli tot en met 22 juli 2016 gehouden. Ter ere van deze 100ste editie werd - naast de standaard afstanden - eenmalig de afstand van 55 kilometer gelopen.

Inhoud

Nijmeegse Vierdaagse in 2016

Door de hitte vielen op de eerste dag van de 100ste editie van de Nijmeegse Vierdaagse minimaal 1200 wandelaars uit. Rond de 140 personen hadden erg veel last van de warmte en werden hiervoor behandeld. Er zijn zelfs een aantal wandelaars in het ziekenhuis opgenomen. Door de hitte was het aantal uitvallers vrij hoog.

Ontstaan Nijmeegse Vierdaagse

Op 1 september 1909 werd de allereerste Vierdaagse gelopen. Er liepen toen 306 mensen mee, hiervan waren heel veel militair. Ze liepen in vier dagen tijd een afstand van rond de 140 kilometer. In 1913 kwamen de lopers op de vierde dag langs Nijmegen. Vanaf 1925 is Nijmegen de startplaats van het vierdaagse wandelevenement. Daarvoor was het mogelijk om uit twaalf andere plaatsen te starten. De routes zijn vanaf dat moment (1925) in de buurt van Nijmegen. De volledige naam van de Nijmeegse Vierdaagse is eigenlijk Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen. Van oorsprong is de Vierdaagse dan ook een mars voor militairen.

Internationaal evenement

Mensen over de hele wereld komen naar Nijmegen om mee te kunnen lopen in de Nijmeegse Vierdaagse. Dit is al het geval sinds 1928. Toen liepen namelijk de eerste buitenlandse lopers mee. Naast individuele buitenlandse lopers is het ook mogelijk voor buitenlandse militairen om deel te nemen aan de Nijmeegse Vierdaagse. Er zijn van de 5500 startbewijzen voor militairen 1800 bestemd voor Nederlandse militairen. Maar ze moeten dan wel vier keer hebben deelgenomen in de afgelopen zes jaar. Internationaal gezien wordt er gesproken over de The Walk of the World.

De nationaliteiten die voorbij komen tijdens de Vierdaagse zijn onder andere:
  • Canadezen
  • Australiërs
  • Noren
  • Grieken
  • Maleisiërs
  • Nepalezen
  • Slowaken

Er zijn zelfs deelnemers afkomstig uit Afrikaanse landen.

Lopers Koninklijke Marechaussee

In het jaar 2016 is er geen detachement van de Koninklijke Marechaussee aanwezig bij de Nijmeegse Vierdaagse. Dit heeft te maken met de grote toestroom van migranten. Lopers die individueel mee willen doen, mogen dit wel doen. Meedoen kost hen wel vrije dagen. Voor het jaar 2017 wordt bekeken of het dan wel weer mogelijk is om een detachement mee te laten lopen.

Wanneer werd er niet gelopen

Zoals eerder vermeld werd de allereerste editie in 1909 verlopen. Men zou misschien verwachten dat er ieder jaar een editie is geweest, maar als men gaat rekenen komt men tot de conclusie dat dit niet zo is geweest. Dan had de 100ste editie namelijk al in 2009 gelopen moeten worden, maar dat is immers niet het geval. De 100ste editie vindt zeven jaar later pas plaats. In de jaren 1914 en 1915 was er geen Vierdaagse. Dat had alles te maken met de Eerste Wereldoorlog. Ook gedurende de Tweede Oorlog werd de Vierdaagse niet georganiseerd.

In het jaar 2006 was het erg warm. Er vielen tijdens de eerste dag al veel mensen uit. Ze hadden last van de hitte. Ook kampten ze met vochttekort. De weersvoorspelling gaf aan dat het nog warmer zou worden, dus werd er besloten dat de Vierdaagse na de eerst loopdag al werd afgelast. Er kwamen zelfs twee personen om het leven.

Afstanden

In eerste instantie kon er gekozen worden uit de volgende in het reglement vastgelegde afstanden per dag:
  • 35 kilometer
  • 45 kilometer
  • 55 kilometer

De maximale afstand van 55 kilometer per dag is na 1966 afgeschaft. Deze afstand was tot die tijd verplicht voor mannen die in de leeftijdscategorie van 19 tot en met 49 jaar vielen. Na 1966 zijn de in het reglement vastgelegde afstanden per dag veranderd in:
  • 30 kilometer per dag
  • 40 kilometer per dag
  • 50 kilometer per dag

Er mag niet minder dan de vastgestelde afstanden worden gelopen. Meer mag wel. Tijdens de inschrijving moet men de te lopen afstand aangegeven. Dit kan tot een bepaalde datum nog worden gewijzigd. Ten tijden van de Nijmeegse Vierdaagse kan de afstand niet meer worden veranderd. Je loopt dan de door jou gekozen afstand. Er is keuze in een reglementaire afstand en een keuze-afstand. De keuze-afstand is altijd hoger dan de in het reglement vastgelegde afstand behorende bij een leeftijdscategorie.

100ste editie in 2016

De Nijmeegse Vierdaagse start altijd op de derde dinsdag van de maand juli. De 100ste editie werd van 19 juli tot en met 22 juli 2016 gelopen. Ter ere van deze editie golden er een aantal (eenmalige) wijzigingen/aanpassingen.
  • Normaliter kunnen er maar 46.000 personen zich inschrijven om deel te nemen aan dit evenement. In 2016 is het aantal startbewijzen eenmalig verhoogd naar 50.000.
  • Naast de afstanden van 30, 40 en 50 kilometer per dag, is het mogelijk om 55 kilometer per dag te lopen.
  • Er wordt door 100 wandelaars een ereronde gelopen. Deze ereronde bestaat uit 100 kilometer wandelen gedurende één dag.
  • Er is een eenmalige aanpassing in het logo gemaakt. Er is nu namelijk een wapperende wimpel zichtbaar met daarin de tekst 100ste. Tevens is de volgende zin toegevoegd: wie wandelt wordt honderd.
  • Langs de wandelroutes zullen er diverse weides met schitterende bloemenpracht aanwezig zijn.

Een aantal veranderingen nader toegelicht

Zoals hierboven al vermeld werd er ter ere van de 100ste editie een ereronde ingevoerd en kwam de afstand van 55 kilometer voor één keer weer terug in het programma. Ook werd er een zogeheten Stertocht gehouden.

Ereronde van 100 kilometer

In totaal konden 100 geselecteerde deelnemers gedurende één dag een afstand van 100 kilometer lopen. Dat deden ze niet allemaal tegelijk op dezelfde dag. Voor iedere dag werden 25 wandelaars geselecteerd. Dit waren iedere dag verschillende soorten loopgroepen. Zo liepen er gedurende één dag uitsluitend 25 mensen in uniform en op een andere dag waren dit 25 buitenlandse wandelaars.

Niet in één dag

De afstand van 100 kilometer werd niet op één dag gelopen. Dat was een beetje teveel van het goede. Op de avond voordat de reguliere afstand van 50 kilometer werd gelopen, liepen de 25 geselecteerde deelnemers de wandeltocht van 50 kilometer voor het eerst. Na een nachtrust liepen ze dan opnieuw diezelfde route en daarmee kwamen ze dus in totaal op 100 kilometer. Op de laatste dag van de Nijmeegse Vierdaagse liepen alle 100 deelnemers gezamenlijk het laatste stuk over de Via Gladiola. Ze werden voor deze prestatie beloond. Ze ontvingen namelijk een speciaal certificaat en insigne.

Eenmalige afstand van 55 kilometer

De afstand van 55 kilometer werd speciaal in ere hersteld. Het was in 2016 namelijk 60 jaar geleden dat deze afstand voor het laatst werd gelopen. Toen mochten alleen mannelijke deelnemers in de leeftijd van 19 tot en met 49 jaar deze afstand lopen. In 2016 was iedereen vrij om bij inschrijving voor deze afstand te kiezen.

Stertocht

Een week voordat de Nijmeegse Vierdaagse van start ging, vertrokken er vanuit iedere provincies wandelaars (met de vlag van hun provincie) al lopende naar Nijmegen. Daar werden ze feestelijk - onder begeleiding van muziek - ingehaald. Bij de intocht werden naast de vlaggen van de provincies, ook de vlaggen van de overige buitenlandse deelnemers getoond. Er was sprake van een feestelijke internationale vlaggenparade.

Verzekerd van deelname

Bij inschrijving was niet iedereen zeker van deelname. Aan de hand van een loting konden sommige mensen nog een startbewijs bemachtigen. De mensen die sowieso mochten deelnemen waren:
  • mensen die in de periode 2010-2015 in ieder geval minimaal vier keer de Vierdaagse hebben uitgelopen
  • personen die in 1999 of 2000 zijn geboren en dan ook nog minimaal drie keer de Vierdaagse hebben uitgelopen

Start- en eindtijden

Er werd gestart in blokken. De start- en eindtijd werd geregistreerd aan de hand van een polsbandje. Het eerste tijdstip dat er gestart mocht worden was 's ochtends om 04.00 uur. De eerste drie dagen - dinsdag, woensdag, donderdag - moesten de lopers uiterlijk om 17.00 uur binnen zijn. De laatste dag - vrijdag - mochten ze tot 18.00 uur finishen.

De route

Alle vier dagen werd een andere route gelopen.

Dag 1

Dag 1 wordt ook wel de Dag van Elst genoemd. Tijdens die dag ging de wandeltocht langs verschillende plaatsen. Niet elke afstand kwam door al die plaatsen. De volgende plaatsen werden aangedaan: Lent - Bemmel - Huissen - Elden - Elst - Valburg - Slijk-Ewijk - Oosterhout - Lent - Nijmegen.

Dag 2

Dag 2 wordt ook wel de Dag van Wijchen genoemd. De volgende plaatsen werden aangedaan (dat gold wederom niet voor alle afstanden): Alverna - Balgoij - Niftrik - Wijchen - Woezik - Beuningen - Weurt - Nijmegen.

Dag 3

Dag 3 wordt ook wel de Dag van Groesbeek genoemd. De volgende plaatsen werden aangedaan (dat gold wederom niet voor alle afstanden): Malden - Molenhoek - Mook - Middelaar - Plasmolen - Milsbeek - Ottersum - Breedeweg - Groesbeek - Berg en Dal - Nijmegen.

Dag 4

Dag 4 wordt ook wel de Dag van Cuijk genoemd. De volgende plaatsen werden aangedaan (dat gold wederom niet voor alle afstanden): Overasselt - Heumen - Linden - Nederasselt - Grave - Gassel - Beers - Vianen - Cuijk - Mook - Molenhoek - Malden - Nijmegen.

Op alle dagen liepen de militairen door tot Heumensoord.

Sponsorloop

Tijdens iedere editie van de Nijmeegse Vierdaagse is het ook mogelijk om geld voor een goed doel in te zamelen. Dit kun je doen door zelf mee te lopen, maar ook door iemand te sponsoren die als sponsorloper staat geregistreerd. In 2016 waren 573 geregistreerde sponsorlopers en diverse geregistreerde goede doelen.

Goede doelen sponsorloop

Er zijn ieder jaar diverse goede doelen die geregistreerd zijn bij de Nijmeegse Vierdaagse. Een greep uit de goede doelen staat hieronder vermeld:
  • Stichting KiKa
  • KWF Kankerbestrijding
  • Stamceldonorbank
  • Stichting ALS Nederland
  • Alzheimer Nederland

Het is ook mogelijk om een ander goed doel te steunen, maar dit moet eerst wel - door de sponsorloop - worden goedgekeurd. Alleen goede doelen die binnen het oogmerk van de sponsorloop vallen, worden toegelaten.

Ter info

Kijk voor alle informatie op de site van de Nijmeegse Vierdaagse.
Gerelateerde artikelen
De Nijmeegse VierdaagseDe Nijmeegse Vierdaagse is het wandel evenement van het jaar. Ieder jaar ontvangt Nijmegen honderdduizenden bezoekers di…
De Vierdaagse van Nijmegen bestaat een eeuwIeder jaar in juli doen tienduizenden lopers mee aan de Nijmeegse Vierdaagse. In 2009 werd De Nijmeegse Vierdaagse voor…
De derde dag van de Nijmeegse VierdaagseDe derde dag van de Nijmeegse Vierdaagse brengt de wandelaars in vervoering langs de heuvels en dalen van het Groesbeeks…
Trainingsschema/tips voor trainen Nijmeegse VierdaagseEen goed trainingsschema vormt de basis van een succesvolle Nijmeegse Vierdaagse. Deze 4-daagse is de enige meerdaagse w…
De tweede dag van de Nijmeegse VierdaagseOp de tweede dag van de Nijmeegse Vierdaagse gaat het wandellegioen naar het prachtige en vrolijke dorp Wijchen. In Wijc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Partij Van De Arbeid (PvdA), Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.4daagse.nl/nl/
  • http://www.vierdaagsefeesten.nl/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Nijmeegse_Vierdaagse
  • http://www.4daagse.nl/images/stories/files/Historische_weetjes/Geschiedenis_van_de_Vierdaagse.pdf
  • http://www.4daagse.nl/nl/57-nederlands/nieuws/persberichten/113-persbericht-2016-009.html
  • https://magazines.defensie.nl/kmarmagazine/2016/02/09_kmar_kort_02-2016

Reageer op het artikel "100ste editie Nijmeegse Vierdaagse in 2016"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 25-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!