InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Koishows in 2018

Koishows in 2018

Koishows in 2018 Koi zijn enorm populair in Europa, vooral bij de landen Engeland, Nederland, België en Duitsland. In deze landen worden dan ook diverse koishows georganiseerd waar hobbyisten en koidealers de mooiste koi inzetten om in de prijzen te vallen. Veel hobbyisten kijken ernaar uit en treffen grote voorbereidingen met hun koi om ze op en top in te kunnen zetten op een show. Zelfs speciale diëten worden toegepast waarmee hobbyisten proberen om de ingezette koi zo goed mogelijk voor de dag te laten komen, om zo mogelijk de Grand Champion-titel of één van de vele andere prijzen in handen te mogen nemen. Gelukkig voor deze mensen worden er in 2018 in Nederland en België weer een aantal koishows georganiseerd.

Koishows

Shows voor koi werden voorheen voornamelijk in Japan georganiseerd. Waaronder de ZNA All Japan Koi Show, misschien wel de bekendste show in de wereld waar de beste koi worden ingezet. Gelukkig voor Europese hobbyisten worden er ook steeds meer shows georganiseerd in ons eigen land en hoeft men dus geen enorme reis af te leggen om een show te mogen meemaken.

De koishows worden gekenmerkt door de blauwe showvats waarin de koi worden ingezet. Iedere deelnemer aan de show krijgt één of meerdere showvats toegeëigend, afhankelijk van de hoeveelheid en grootte van de koi die worden ingezet. Zo wordt ervoor gezorgd dat iedere deelnemer zijn vissen in eigen vats komen te zwemmen, waardoor er geen ziekten of parasieten overgedragen kunnen worden.

Bron: Randychiu, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Randychiu, Flickr (CC BY-2.0)

Koishow bezoeken

Voor iedereen is het mogelijk om een show te bezoeken, hierbij maakt het niet uit of je hobbyist bent of niet. Bij iedere show kan toegang verkregen worden door een ticket te kopen, dit bij iedere show bij de ingang en bij een aantal shows ook al vooraf via internet. De meeste shows zijn ruim opgebouwd met niet alleen de mogelijkheid om de showvats langs te lopen en de koi die ingezet zijn te bekijken, maar ook diverse andere stands en onderdelen. Zo worden op veel shows gelijktijdig typische Japanse elementen naar voren gehaald, zoals bijvoorbeeld de bekende bonsaiboompjes. Daarnaast zijn er op de meeste shows ook koidealers en winkeliers aanwezig welke producten verkopen tegen echte beursprijsjes.

28 en 29 april 2018 Interkoi in Kalkar, Duitsland

Interkoi wordt jaarlijks georganiseerd bij onze oosterburen, in Duitsland. Haast ieder jaar is Kalkar de eerste koishow van het jaar, een beurs waar een groot aantal internationale deelnemers meedingen om de prijzen. De show in Kalkar is volledig indoor, waardoor het weer geen invloed kan hebben in het vroege voorjaar. Ruim 100 stands zijn aanwezig voor alles wat relevant is aan koi, vijver en bonsai.

Wat betreft informatie- en kennisdeling ben je bij deze show op het juiste adres. Er worden diverse informatieve lezingen en seminars gegeven over een breed scala aan onderwerpen, van waterkwaliteit tot potentieherkenning bij koi. De show is geopend van 09:30 tot 18:00 uur op beide dagen.

Adresgegevens:

Wunderland Kalkar
Griether Strasse 110-120
47546 Kalkar
Duitsland

26 en 27 mei 2018 de Euregio Koi Show

Steeds meer hobbyisten en dealers hebben de koishow “van het noorden” weten te vinden in de afgelopen jaren. De Euregio Koi Show is uitgegroeid tot een echte show van formaat waar een groot aantal deelnemers zijn mooiste koi inzet. De Euregio Koi Show wordt georganiseerd door Koiclub Nederland bij recreatiepark Het Hulsbeek te Oldenzaal.
De show wordt niet alleen door Nederlanders gewaardeerd, maar ondertussen zetten ook deelnemers uit het buitenland steeds vaker kwalitatief hoogwaardige koi in. Zo zijn er deelnemers uit de landen Duitsland, België, Noorwegen, Frankrijk, Denemarken en Zweden.

Niet alleen voor koi kun je terecht bij de Euregio Koi Show, ook voor de bonsailiefhebbers is er genoeg moois te zien op deze koishow. Er is een bonsai- en modeltuin aanwezig. Lokale bonsaiverenigingen zijn tijdens de show aanwezig om de mooiste boompjes tentoon te stellen.

Adresgegevens:

Recreatiepark Het Hulsbeek
Oude Almeloseweg 11
7576 PE Oldenzaal
Nederland

23 en 24 juni 2019 de Belgische koi show “Belgian ZNA Koishow”

Aan de ingang van de Japanse tuin te Hasselt wordt jaarlijks de ZNA Koishow georganiseerd door de Belgian Koi Society. De ZNA Koishow is de grootste show voor koi in België. Deelnemers aan deze show zijn niet alleen Belgen, daarnaast keren er jaarlijks Nederlands en Fransen terug. Ook dit jaar zij de verwachtingen van de kwaliteit weer hoog. Niet alleen wordt er een enorm aantal topvissen ingezet, er zijn daarnaast ook een groot aantal dealers, winkeliers en leveranciers aanwezig met stands waar bezoekers informatie kunnen inwinnen, beurskoopjes kunnen doen en nieuwe producten leren kennen.

Bij de show is een internationale jury aanwezig, waarbij volgens de ZNA richtlijnen gejureerd wordt. Dit omvat onder andere de huidkwaliteit, lichaamsbouw en patronen.

De show omvat meer dan enkel koi. Het is een show in Aziatische sferen, die zich afspeelt nabij de Japanse Tuin te Hasselt, de grootste Japanse tuin van geheel Europa. Op de show is daarnaast een groot aantal bonsai aanwezig, en kunnen artikelen gerelateerd aan bonsai, tuin en kunst aangekocht worden.

Adresgegevens:

Japanse Tuin Hasselt
Gouverneur Verwilghensingel 23
3500 Hasselt
België

17, 18 en 19 augustus 2017 de “26e Holland Koi Show”

Jaarlijks opnieuw misschien wel de gezelligste show gecombineerd met marktkraampjes waar je je ogen kunt uitkijken. De Holland Koi Show is jaarlijks groots opgebouwd en staat bekend om het grootste koi-evenement in de wereld. Niet alleen Nederlanders zetten hier hun beste Koi in, maar ook winkeliers en hobbyisten uit de nabijgelegen landen.

Extra leuk is dat de bezoekers van de Holland Koi Show met een entreeticket ook toegang krijgen tot de Kasteeltuinen Arcen. Waarmee de dag afgesloten kan worden met een bezichtiging door de mooi en sierlijk aangelegde tuinen. In de tuinen zijn diverse waterpartijen en daarnaast ook een grote koivijver aan te treffen.

Adresgegevens:

Kasteeltuinen Arcen
Lingsforterweg 26
5944 BE Arcen
Nederland

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boete voor no-showHet niet komen opdagen op een afspraak vormt vaker een motivatie voor organisaties om een boete uit te delen richting kl…
Katten showen: de voorbereidingAls je wil gaan showen moet je zorgen dat je goed voorbereid begint. Lees in dit artikel hoe je goed voorbereid aan een…
The Voice Of Holland, the sing offElke coach beschikt na de audities (blind auditions) over 16 kandidaten. Door middel van de battles is dit aantal terug…
The Voice Of Holland, potentiële winnaarsDe finale van The Voice Of Holland is alweer in zicht. De kandidaten doen hun uiterste best om de live shows te overleve…
SBS6: The Winner Takes It All, de talentenjachtSBS6: The Winner Takes It All, de talentenjachtVanaf zaterdag 15 november 2014 zendt de zender SBS6 de talentenjacht The Winner Takes It All (TWTIA) uit. In deze uniek…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KoiQuestion, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • http://www.interkoi.de/
  • http://www.koi2000.nl/
  • http://www.belgiankoisociety.eu/nl
  • http://www.belgiankoisociety.eu/nl/showinformatie-standhouders-en-deelnemers
  • http://www.euregiokoishow.nl/
  • http://www.koi-ontwikkeling.info/history_koi_shows/zna_japan/index.php
  • Afbeelding bron 1: Randychiu, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Koishows in 2018"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 18-02-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!