InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Mosseldag Yerseke: mosselen eten en meevaren op een kotter

Mosseldag Yerseke: mosselen eten en meevaren op een kotter

Elke derde zaterdag in augustus is het Mosseldag in de Zeeuwse vissersplaats Yerseke. Het doorgaans toch altijd al bedrijvige dorp wordt dan overspoeld door tienduizenden liefhebbers van zeebanket. De bezoekers komen hoofdzakelijk voor twee dingen: mosselen eten en meevaren op een mosselkotter. De dagen voorafgaand aan de zaterdag is er ook feest maar het hoogtepunt is de zaterdag zelf. In 2017 is de Mosseldag op 19 augustus en uitgebreider dan ooit. De laatste jaren wordt er door de organisatie van het evenement steeds meer naar een totaalconcept toegewerkt. De mossel als product centraal geplaatst, met daarom heen heel veel informatie voor het publiek over de mosselbranche.

Mosseldag Yerseke: braderie, kermis, mosselen eten en varen op een mosselkotter

De pijlers waar Mosseldag op draait zijn het mosselen eten en meevaren op een kotter. Daarnaast is er een enorme braderie die zich grotendeels langs de zeekant uitstrekt. Op veel plaatsen in het dorp zijn er optredens en er is bij de haven een kermis. Eten en drinken is er in overvloed bij de vele kraampjes te krijgen. Naast zeebanket als oesters zijn er ook veel standjes met hamburgers, loempia's en andere snacks. Je moet er wel veel drukte en vaak aanschuiven in de rij voor over hebben. De oude straatjes van vroeger zijn niet berekend op zoveel mensen tegelijk.

Uitleg mosselwereld

De laatste jaren is er ook meer aandacht om het publiek uit te leggen hoe een en ander nu werkt in mosselwereld. In verschillende paviljoens kun je zien hoe de mossel groeit, hoe er gevist wordt, hoe de veiling en de handel werkt en hoe de mosselen tenslotte worden ingepakt. Diverse maquettes, films en uitleg van de standhouders maken alles nog duidelijker. Ook diverse toeleveranciers van schepen en materialen zijn hier vertegenwoordigd. Daarnaast komt er elk jaar meer ruimte voor een stukje innovatie en wordt er meer samengewerkt met enkele kennisinstituten die in Yerseke gevestigd zijn.

Mosselbureau en mosselveiling

Het Mosselbureau verzorgt de promotie van de mosselbranche. Op de mosseldag 2017 geeft het bureau de bezoekers informatie door middel van demonstraties en brengt het nieuwe en snel te bereiden mosselgerechten onder de aandacht. De mosselveiling is deze zaterdag geopend en biedt iedereen een kijkje achter de schermen. Op de veiling wordt verteld over de mosselkweek- en visserij en natuurlijk over de rol die de veiling zelf hierin speelt.

Mosselen eten

Het allerbelangrijkste op de Mosseldag is natuurlijk mosselen eten. Voor een bedrag van enkele euro's kun je een bak mosselen kopen. Rijen kookketels staan opgesteld en de mosselkokers gaan onafgebroken door met koken. Enthousiaste vrijwilligers scheppen uren achtereen bakjes vol met mosselen voor de liefhebbers. Er staan allemaal lange rijen met tafels en banken opgesteld waar men kan aanschuiven om het bakje mosselen op te eten. Behalve hier staan er natuurlijk bij de vele restaurants ook altijd mosselen op het menu.

Meevaren op een mosselkotter

Kort na het mosselen eten is er gelegenheid voor iedereen om eens een keertje mee te varen op een mosselkotter. De boten zijn allemaal opgefleurd met honderden vlaggetjes, spandoeken, of soms met attributen die op de actualiteit van het moment slaan. Je kunt dan met eigen ogen zien hoe alles aan boord eruit ziet. Op sommige schepen zijn ook muziekbandjes aanwezig.

De bemanning zal je graag tekst en uitleg geven want ze vinden allemaal dat ze het mooiste vak ter wereld hebben. Je zult worden uitgenodigd een kijkje te nemen in de ultra modern uitgeruste stuurhut. Ook al zijn dit grote schepen en kunnen er veel mensen op, er worden uit veiligheidsoverwegingen niet onbeperkt mensen aan boord toegelaten. Het is dus zaak om op tijd bij één van de vele schepen te zijn om aan boord te kunnen.

Vlootschouw vanaf de dijk

Het is ook mogelijk de schepen en de hele vlootschouw te volgen vanaf de dijk bij de kermis. De schepen komen na het verlaten van de haven hier dicht langs om vervolgens richting Wemeldinge te varen en met een grote boog weer terug. Deze tocht duurt ruim een uur en vanaf de dijk is dit goed te volgen. Op 19 augustus 2017 zullen een aantal oude vissersschepen van de Stichting Behoud Hoogaars (de zogenaamde ‘bruine vloot’), deelnemen aan de vlootschouw. De schepen kunnen als ze in de haven liggen ook bezichtigd worden. Een mooie gelegenheid om heden en verleden in de mosselvisserij te vergelijken.

Verlichting en vuurwerk

Aan het eind van de Mosseldag is er als afsluiting een groot vuurwerk. Veel kotters zijn dan helemaal verlicht van voor tot achter en helemaal tot bovenin de mast. Dit zorgt voor een onvergetelijk schouwspel!

Lees verder

© 2015 - 2019 Explorer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mosselen: alles over mosselkweek en -visserijAls het mosselzaad volgroeid is tot consumptiemosselen kan de mosselkweker beslissen dit op te gaan vissen en te verkope…
Mosselen: het ontstaan van de mossel is vrij ingewikkeldMosselen: het ontstaan van de mossel is vrij ingewikkeldVeel mensen denken dat mosselen alleen verkrijgbaar zijn als er een R in de maand zit. Mosselen zijn ook in andere maand…
Mosselen met friet, het Belgische nationale gerechtMosselen met friet, het Belgische nationale gerechtMosselen met friet, mosselen friet of moules-frites zijn allemaal synoniemen voor het zeer populaire Belgische nationale…
De mosselen: de grote dame in het zwartDe mosselen: de grote dame in het zwartZeeland herbergt een bron van lekkernijen, zoals de Mossel: de grote dame in het zwart. Tijdens het seizoen van half jun…
Recepten: Bretonse mosselen en gegratineerde mosselenRecepten: Bretonse mosselen en gegratineerde mosselenDe mossel, de bekendste van de schelpdieren, is er in vele soorten en maten. De Hollandse is er van extra (klein) tot de…

Reageer op het artikel "Mosseldag Yerseke: mosselen eten en meevaren op een kotter"

Infoteur: Explorer
Laatste update: 10-08-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Zeeland waterkant
Schrijf mee!