InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Alternatieve festivals in 2019

Alternatieve festivals in 2019

In 2019 worden er weer diverse evenementen georganiseerd in Nederland. Naast de bekende muziekfestivals, is er ook een aantal kleinere, alternatieve (spirituele en groene) festivals te bezoeken. Festivalgangers worden getrakteerd op workshops, lezingen, gezonde voeding, bijzondere ontmoetingen en een positieve sfeer!

Oud & Nieuw VakantieAnders Festival

Het Oud & Nieuw festival van VakantieAnders biedt een andere manier om de jaarwisseling te vieren: met dans, muziek, ontmoeten, rituelen en natuurlijk een feest op oudjaarsavond. Om samen stil te staan bij het oude jaar dat geweest is en het verwelkomen van het nieuwe jaar. Verder zijn er verschillende workshops van massage en yoga tot mandala tekenen en buikdansen. Voor kinderen is er een apart programma.
  • Waar: Meeuwenveen, in Havelte (Drenthe)
  • Wanneer: 30 december 2018 t/m 1 januari 2019
  • Entree: 255 euro; kinderen t/m 12 jaar 175 euro; inclusief verblijf, maaltijden, workshops en oud-nieuwfeest

Osho Festival

De stichting Vrienden van Osho organiseert ieder jaar het Osho festival om het werk van de spirituele leider Osho (voorheen bekend als Bhagwan) voort te zetten. Dit winterfestival biedt twee dagen lang verschillende Osho meditaties en andere activiteiten die geinspireerd zijn op Osho, zoals persoonlijke sessies over tarot en channeling, workshops en live muziek. Het complete programma is te vinden op de website. Daarnaast is het mogelijk om tijdens het festival sannyas te ontvangen, waarbij je een nieuwe naam krijgt ten teken van je verbondenheid met Osho’s visie.
  • Waar: Osho Meditatie Centrum Wajid, Den Haag
  • Wanneer: 19 en 20 januari 2019
  • Entree: zaterdag 45 euro, zondag 40 euro, weekend 85 euro

Elfia

Een uniek festival in een uniek decor. Tot 2013 heette dit festival de Elf Fantasy Fair, inmiddels is het omgedoopt tot Elfia. Het idee achter Elfia is: “You will never dream alone”. Het festival is bedoeld om samen uiting te geven aan onze dromen. Bezoekers komen gekleed in prachtige kostuums, vaak geschminkt, om vorm te geven aan hun droom. Je ziet dus de meest sprookjesachtige verschijningen langskomen, maar ook personages uit films en verhalen. Het programma bestaat uit optredens, mystieke en folkmuziek en diverse plekken waar je fantasy figuren kunt ontmoeten, onder andere uit Game of Thrones. De voorjaarseditie van Elfia in Haarzuilens wordt ook wel de 'light edition' genoemd, terwijl de herfsteditie in Arcen bekend staat als de 'dark edition'. In Haarzuilens is er dit jaar ook weer een Elfia camping, met een beperkt aantal plaatsen dus wees er vroeg bij!
  • Waar: Haarzuilens, kasteel de Haar en kasteeltuinen Arcen
  • Wanneer: 13 en 14 april 2019 (Haarzuilens); 21 en 22 september 2019 (Arcen)
  • Entree: zaterdag 36 euro, zondag 26 euro, weekendpas 55 euro (aan de poort), zie de website voor prijzen in de voorverkoop; kinderen van 3 t/m 11 jaar 35% korting; kinderen t/m 2 jaar gratis

Happinez Festival

Het spirituele tijdschrift Happinez organiseert jaarlijks een festival voor haar abonnees, maar gelukkig zijn mensen zonder abonnement ook van harte welkom. Dompel je onder in de wereld van Happinez met inspirerende workshops, leuke kraampjes en lekker en verantwoord eten. In deze editie kun je van alles te weten komen over The Now Age, een beweging die draait om spiritualiteit, intuïtie en energie. Er is een gevarieerd programma met lezingen van sprekers uit binnen- en buitenland, en diverse andere activiteiten die je helpen bij het ontwikkelen en gebruiken van je innerlijke kracht. Dit jaar is er voor het eerst ook een man-onlyprogramma, en zaterdagavond is er aandacht voor muziek, dans en rituelen.
  • Waar: TAETS Art & Event Park, nabij Amsterdam
  • Wanneer: 10 tot en met 12 mei 2019
  • Entree: Dagkaart 62,50 euro (49 euro in voorverkoop)

Eigentijds festival

In 2019 viert het Eigentijds festival haar 25 jarig jubileum. In een ontspannen festivalsfeer word je uitgenodigd om je vaste patronen los te laten en dichter bij je diepe verlangens te komen. Er zijn tal van workshops, lezingen en activiteiten om je blik te verruimen en daarna je nieuwe inzichten in te zetten voor een leefbare, duurzame toekomst. Een festival vol inspiratie, mystiek en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling! Overnachten kan in je eigen tent, caravan, camper of je kunt een bed huren in een blokhut of een meerpersoonskamer. Op het festivalterrein zijn biologische en vegetarische maaltijden verkrijgbaar.
  • Waar: Paasheuvel, Vierhouten
  • Wanneer: 7 t/m 10 juni 2019
  • Entree: 215 euro, exclusief vervoer, verblijf en maaltijden (volwassenen)

Yoga festival

Festivalgangers kunnen iedere dag genieten van 70 workshops geleid door inspirerende yogadocenten uit de hele wereld en zo kennis maken met 25 verschillende yogastijlen, zoals chakra yoga, stress relief yoga, kundalini yoga en tantra yoga. Er zijn zowel lessen voor beginners als gevorderden. Daarnaast zijn er workshops met dans, zang, healing en meditatie, en is er volop live muziek. Het prachtige decor van het festival wordt gevormd door de zee en duinen van Terschelling. Op 27 juni is er een voorprogramma, ook weer met workshops, muzikale optredens en vegetarisch eten. Denk eraan om ook tijdig een ticket voor de veerboot te reserveren, want het aantal plaatsen is beperkt.
  • Waar: Terschelling-Hee, kampeerterrein De Kooi
  • Wanneer: 28 t/m 30 juni 2019
  • Entree: 245 euro (voorverkoop t/m 31 december 2018) inclusief workshops, verblijf in eigen tent, eten, huurfiets en bagagevervoer; voorprogramma 80 euro

Hippiefestival

Op een mooie locatie, aan het strand van het Boven Merwede kanaal, wordt dit jaar voor de twaalfde keer het Hippiefestival gehouden. Met live muziek uit het hippietijdperk en alternatieve eetkraampjes. En natuurlijk valt er veel flower power te bewonderen onder de bezoekers. Op vrijdag- en zaterdagavond zijn er optredens met diverse bands en hippie dj’s in de grote feesttent. De echte liefhebber kan, tegen betaling, met een eigen (hippie)busje op het terrein kamperen. Daar wordt massaal gebruik van gemaakt, waardoor het festival een relaxte sfeer krijgt met mensen die voor hun bus gitaar spelen en samen een biertje drinken.
  • Waar: Gorcum, Buiten de Waterpoort (onder voorbehoud)
  • Wanneer: 5 t/m 7 juli 2019
  • Entree: Overdag vrij entree, tentfeest ‘s avonds 7 euro (indicatie uit 2018)

Oak & Owl: Green Spirits Festival

Een milieu-vriendelijk festival voor druïden, heksen, sjamanen, paganisten die interesse hebben voor spiritualiteit, gezond eten, buiten leven en kunstzinnigheid. Iedereen is welkom om diverse workshops en consulten te komen uitproberen. Een greep uit het programma: trancereizen, stenencirkel, zielenspel, kruidenmagie, soul voice workshops en astrologieconsulten. Daarnaast wordt het festival opgefleurd door andere vormen van entertainment, zoals oermuziek, didgeridoo muziek en kampvuurverhalen. Het festival heeft ieder jaar een ander thema, en in 2019 (de 5e editie) is dat ouroboros. een symbool voor het terugkerende, cyclische karakter van de natuur en het leven. Het complete programma zal in de loop van het jaar op de website gepubliceerd worden.
  • Waar: Zeewolde, groepskampeerterrein De Banken
  • Wanneer: 8 t/m 11 augustus 2019
  • Entree: Ticketshop nog niet geopend; indicatie uit 2017: dagticket 10 of 13 aug 35 euro, en 11 of 12 aug 45 euro (volwassenen); dagticket kinderen van 7 t/m 17 jaar 11 euro; meerdaagse tickets 80 euro (2 dagen), 125 euro (3 dagen) of 150 euro (4 dagen) voor volwassenen en 22 euro (2 dagen), 33 euro (3 dagen) of 44 euro (4 dagen) voor kinderen van 7 t/m 17 jaar, inclusief kampeerplek

Spiriosa festival

Het Spiriosa bewustwordingsfestival is een kleurrijke combinatie van spiritualiteit en curiosa in een groene omgeving. Het festival biedt voor ieder wat wils: inspirerende sprekers, een vrolijke happymarkt, lekker eten en goede muziek. Daarnaast zijn er diverse workshops, zo kun je een droomreis maken, een boomorakel ontvangen, trancedansen of aan een yogasessie meedoen. Allemaal met als doel de bezoeker kennis te laten maken met spiritualiteit of nieuwe inzichten te geven. Deelname aan de workshops en het bijwonen van lezingen zit bij de entreeprijs inbegrepen. Tegen een kleine vergoeding kunnen ook individuele sessies bij verschillende coaches en therapeuten worden gevolgd. Voor bezoekers met een weekendticket is het mogelijk om een tentje neer te zetten of te logeren op de grote slaapzaal van Hostel Spiriosa (beperkt aantal plaatsen).
  • Waar: De Heikop, Brunssum
  • Wanneer: 7 en 8 september 2019
  • Entree: Kaartverkoop start op 1 mei 2019; indicatie uit 2015: één dag 8 euro / twee dagen 15 euro (early bird); één dag 13 euro / twee dagen 21 euro (voorverkoop); aan de kassa één dag 18 euro / twee dagen 30 euro (aan de kassa); jongeren t/m 15 jaar gratis (2015)
© 2015 - 2019 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Food and Drink festivals in EngelandFood and Drink festivals in EngelandHet najaar is het ideale moment voor wie van lekker eten houdt, zeker in Engeland waar ze als nergens anders de vruchten…
Dru Yoga - een sierlijke zachte yogastijlDru Yoga - een sierlijke zachte yogastijlDru yoga heeft zijn wortels stevig verankerd in de eeuwenoude yogatraditie en gaat uit van zachte, vloeiende dynamische…
Hemels Festival in Leeuwarden bij de OldehoveHemels Festival in Leeuwarden bij de OldehoveOp Hemelvaarstdag is het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden, aan de voet van de Oldehove, het terrein van een Hemels Fest…
Gentse Feesten: 13 t/m 22 juli 2018Gentse Feesten: 13 t/m 22 juli 2018De Gentse Feesten behoren tot de oudste en grootste culturele evenementen van Europa. Voor iedereen is er wat wils op he…
Gezondheid en herbronnenGezondheid en herbronnenEén van de belangrijkste kenmerken van onze maatschappij is een jachtig bestaan. Alles moet snel en vooruitgaan, zowel i…
Bronnen en referenties
  • http://vakantieanders.nl/oud-nieuw-festival
  • http://www.oshofestival.nl
  • http://elfia.com/events-nl
  • https://www.happinez.nl/festival
  • http://www.eigentijdsfestival.nl/
  • http://www.yogafestival.info
  • http://www.hippiefestival.nl
  • http://greenspiritsfestival.nl/index.html
  • https://www.spiriosafestival.com

Reageer op het artikel "Alternatieve festivals in 2019"

Reactie

Im, 26-05-2016 15:49 #1
Super! Goede lijst met festivals.

Infoteur: Liesbos
Laatste update: 25-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Reacties: 1
Schrijf mee!