InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Alternatieve festivals in 2017

Alternatieve festivals in 2017

In 2017 worden er weer diverse evenementen georganiseerd in Nederland. Naast de bekende muziekfestivals, is er ook een aantal kleinere, alternatieve (spirituele en groene) festivals te bezoeken. Festivalgangers worden getrakteerd op workshops, lezingen, gezonde voeding, bijzondere ontmoetingen en een positieve sfeer!

Oud & Nieuw Anders Festival

Het Oud & Nieuw Anders festival biedt een andere manier om de jaarwisseling te vieren: met dans, muziek, ontmoeten, rituelen en natuurlijk een feest op oudjaarsavond. Om samen stil te staan bij het oude jaar dat geweest is en het verwelkomen van het nieuwe jaar. Verder zijn er verschillende workshops van massage en yoga tot mandala tekenen en buikdansen. Voor kinderen is er een apart programma. Op 1 januari wordt het festival afgesloten met een dreamtime healing zodat iedereen vol energie aan het nieuwe jaar kan beginnen.
  • Waar: Meeuwenveen, in Havelte (Drenthe)
  • Wanneer: 30 december 2016 t/m 1 januari 2017
  • Entree: 255 euro; kinderen t/m 16 jaar 155 euro, inclusief verblijf, maaltijden en workshops

Osho Festival

De stichting Vrienden van Osho organiseert ieder jaar het Osho festival om het werk van de spirituele leider Osho (voorheen bekend als Bhagwan) voort te zetten. Dit winterfestival biedt twee dagen lang verschillende Osho meditaties en andere activiteiten die geinspireerd zijn op Osho, zoals persoonlijke sessies over tarot en channeling. Het complete programma is te vinden op de website. Daarnaast is het mogelijk om tijdens het festival sannyas te ontvangen, waarbij je een nieuwe naam krijgt ten teken van je verbondenheid met Osho’s visie.
  • Waar: Osho Meditatie Centrum Wajid, Den Haag
  • Wanneer: 21 en 22 januari 2017
  • Entree: Zaterdag 45 euro, zondag 35 euro, weekend 70 euro

Elfia

Een uniek festival in een uniek decor. Tot 2013 heette dit festival de Elf Fantasy Fair, inmiddels is het omgedoopt tot Elfia. In 2017 wordt al weer de 25e editie van het festival gehouden. Het idee achter Elfia is: “You will never dream alone”. Het festival is bedoeld om samen uiting te geven aan onze dromen. Bezoekers komen gekleed in prachtige kostuums, vaak geschminkt, om vorm te geven aan hun droom. Je ziet dus de meest sprookjesachtige verschijningen langskomen, maar ook personages uit films en verhalen. Het programma bestaat uit optredens, mystieke en folkmuziek en diverse plekken waar je fantasy figuren kunt ontmoeten, onder andere uit Game of Thrones. De voorjaarseditie van Elfia in Haarzuilens wordt ook wel de 'light edition' genoemd, terwijl de herfsteditie in Arcen bekend staat als de 'dark edition'. In Haarzuilens is er dit jaar ook weer een Elfia camping, met een beperkt aantal plaatsen dus wees er vroeg bij!
  • Waar: Haarzuilens, kasteel de Haar en kasteeltuinen Arcen
  • Wanneer: 29 en 30 april 2017 (Haarzuilens); september 2017 (Arcen)
  • Entree: Zaterdag 17,95 euro, zondag 16,50 euro, weekendpas 30 euro (volwassenen); zaterdag/ zondag 12,50 euro, weekendpas 19,95 euro (kinderen)

Healing Garden Festival

Healing Garden wil bezoekers op een ontspannen en toegankelijke manier kennis laten maken met duurzame alternatieven op het gebied van mind, body en spirit. Met inspirerende lezingen en workshops, een duurzame markt en een ruilbibliotheek speciaal gericht op wie groen wil leven en bewuste keuzes wil maken. En met de lekkerste, eerlijkste, biologische hapjes en drankjes en natuurlijke verzorgingsproducten. Voor kinderen is er een speciaal programma. Dit jaar zijn er voor het eerst ook gecombineerde (groot)ouder- en (klein)kind activiteiten. Je kunt blijven logeren op de natuurcamping (met houtgestookte sauna en hottub op het strand!), in je eigen tentje, een tweepersoons tipi of met de hele familie in een legertent. Zelfs de hond mag mee.
  • Waar: Zeewolde, Erkemederstrand
  • Wanneer: 12 t/m 14 mei 2017
  • Entree: Dagkaart 45 euro (zaterdag) of 35 euro (zondag), kinderen t/m 16 jaar 17,50 euro; vrijdagavondkaart 17,50 euro, kinderen t/m 16 jaar 10 euro; weekendkaart 105 euro, kinderen t/m 16 jaar 50 euro

Lifetime Festival

Het Lifetime festival wordt in 2017 voor de derde keer georganiseerd. Het programma is gevuld met workshops en lezingen van meer en minder bekende trainers, die je inspireren en je leren meer regie over je eigen leven te nemen. Tussendoor is er tijd om te ontspannen en te genieten van muziek en biologische gerechten. Het terrein van Mirre is een krachtige plek op een leylijn tussen twee hunebedden en beschikt over een ingewijde vuurcirkel die ideaal is voor het uitvoeren van rituelen. De perfecte plek dus voor een festival waar je energie van krijgt! Het is mogelijk om op het terrein te kamperen of te overnachten in het gebouw (beperkt beschikbaar).
  • Waar: Valthe, instituut Mirre
  • Wanneer: 16 t/m 18 juni 2017
  • Entree: Dagticket vanaf 95 euro (21+ jaar), 55 euro (12-21 jaar) en 25 euro (tot 12 jaar); meerdaagse tickets 225 euro (2 dagen) en 295 euro (3 dagen) voor volwassenen, 125 euro (2 dagen) en 145 euro (3 dagen) voor jongeren, en 40 euro (2 dagen) en 50 euro (3 dagen) voor kinderen, inclusief overnachting in je eigen tent of caravan

Dutch Raw Food festival

Festival georganiseerd door stichting Raw Food Nederland om bezoekers te informeren over de filosofie en de voordelen van de raw food leefstijl. Het eten van raw food zorgt voor een milde wijze van ontgifting van het lichaam, waardoor de fysieke, mentale, emotionele en spirituele gezondheid verbetert. Het festival bestaat uit een raw food markt, kraampjes, workshops en een tongstrelend diner waarvoor apart kaartjes gekocht kunnen worden. Onderwerpen van de workshops en lezingen zijn o.a. medicinale planten, natuurlijke cosmetica, veganistische snacks en probiotica.
  • Waar: Amsterdam, boerderij Langerlust
  • Wanneer: 18 juni 2017
  • Entree: Meeste lezingen en workshops zijn gratis; dagpas 10 euro voor presentaties van hoofdsprekers en begeleide dansreis; kinderen van 10 t/m 16 jaar 5 euro (voorverkoop), 9 euro (aan de deur); kinderen onder 10 jaar gratis

Yoga festival

Festivalgangers kunnen iedere dag genieten van 70 workshops geleid door inspirerende yogadocenten uit de hele wereld en zo kennis maken met 25 verschillende yogastijlen, zoals chakra yoga, stress relief yoga, kundalini yoga en tantra yoga. Er zijn zowel lessen voor beginners als gevorderden. Daarnaast zijn er workshops met dans, zang, healing en meditatie, en is er volop live muziek. Het prachtige decor van het festival wordt gevormd door de zee en duinen van Terschelling. Op 22 juni is er een voorprogramma en het naprogramma loopt tot 26 juni, ook weer met workshops, muzikale optredens en vegetarisch eten. Denk eraan om ook tijdig een ticket voor de veerboot te reserveren, want het aantal plaatsen is beperkt.
  • Waar: Terschelling-Hee, kampeerterrein De Kooi
  • Wanneer: 23 t/m 25 juni 2017
  • Entree: 240 euro, inclusief workshops, verblijf in eigen tent, eten, huurfiets en bagagevervoer

Hippiefestival (jubileum editie)

Op een mooie locatie, aan het strand van het Boven Merwede kanaal, wordt dit jaar voor de tiende keer het Hippiefestival gehouden. Met live muziek uit het hippietijdperk, hippie dj’s en alternatieve eetkraampjes. En natuurlijk valt er veel flower power te bewonderen onder de bezoekers. De echte liefhebber kan, tegen betaling, met een eigen (hippie)busje op het terrein kamperen. Daar wordt massaal gebruik van gemaakt, waardoor het festival een relaxte sfeer krijgt met mensen die voor hun bus gitaar spelen en samen een biertje drinken. 's Avonds komen de Woodstock Tribute Band (vrijdag) en The Royal Engineers (zaterdag) hippiehits spelen en danst iedereen mee.
  • Waar: Gorcum, Buiten de Waterpoort
  • Wanneer: 7 t/m 9 juli 2017
  • Entree: Overdag vrij entree, optredens in de avond 7,50 euro

OpenUP festival

Het OpenUP festival nodigt je uit om jezelf te zijn, op verkenning te gaan en de kracht in jezelf aan te spreken. Er is een groot scala aan mogelijkheden voor zelfonderzoek en zelfexpressie, in de vorm van dans, lichaamswerk, shamanistisch drummen, improvisatietheater, ontmoetingen en tal van andere soorten workshops. Je vindt optredens van de beste Europese acts en muzikanten op het terrein en in de theetent. Speel je zelf een instrument, neem het dan mee en laat je talent zien op het Open podium. Alles draait om transformatie en inspiratie in deze avontuurlijke omgeving. Van sweatlodge in indiaanse Lakota traditie tot een sessie op het veld van Balance and Support. Bezoekers kunnen op het terrein kamperen of gebruik maken van een kamer in het kasteel.
  • Waar: Baarlo, kasteel de Berckt
  • Wanneer: 26 t/m 30 juli 2017
  • Entree: 269 euro (vroegboek), 309 euro (sale) of 349 (normaal); kinderen van 4 t/m 17 jaar 155 euro; eten 80 euro; eten kind 50 euro

Oak & Owl: Green Spirits Festival

Een milieu-vriendelijk festival voor druïden, heksen, sjamanen, paganisten die interesse hebben voor spiritualiteit, gezond eten, buiten leven en kunstzinnigheid. Iedereen is welkom om diverse workshops en consulten te komen uitproberen. Een greep uit het programma: trancereizen, stenencirkel, zielenspel, kruidenmagie, soul voice workshops en astrologieconsulten. In 2017 nodigt het hoofdthema uit om te werken met kracht- of totemdieren en je spirit guides. Daarnaast wordt het festival opgefleurd door andere vormen van entertainment, zoals oermuziek, didgeridoo muziek en kampvuurverhalen. Het complete programma zal in de loop van het jaar op de website gepubliceerd worden.
  • Waar: Zeewolde, groepskampeerterrein De Banken (onder voorbehoud)
  • Wanneer: 10 t/m 13 augustus 2017
  • Entree: Dagticket 10 of 13 aug 35 euro, en 11 of 12 aug 45 euro (volwassenen); dagticket kinderen van 7 t/m 17 jaar 11 euro; Meerdaagse tickets 80 euro (2 dagen), 125 euro (3 dagen) of 150 euro (4 dagen) voor volwassenen en 22 euro (2 dagen), 33 euro (3 dagen) of 44 euro (4 dagen) voor kinderen van 7 t/m 17 jaar, inclusief kampeerplek

Spiriosa festival

Het Spiriosa bewustwordingsfestival is een kleurrijke combinatie van spiritualiteit en curiosa in een groene omgeving. Het festival biedt voor ieder wat wils: inspirerende sprekers, een vrolijke happymarkt, lekker eten en goede muziek. Daarnaast zijn er diverse workshops, zo kun je een droomreis maken, een boomorakel ontvangen, trancedansen of aan een yogasessie meedoen. Allemaal met als doel de bezoeker kennis te laten maken met spiritualiteit of nieuwe inzichten te geven. Deelname aan de workshops en het bijwonen van lezingen zit bij de entreeprijs inbegrepen. Tegen een kleine vergoeding kunnen ook individuele sessies bij verschillende coaches en therapeuten worden gevolgd. Voor bezoekers met een weekendticket is het mogelijk om een tentje neer te zetten of te logeren op de grote slaapzaal van Hostel Spiriosa (beperkt aantal plaatsen).
  • Waar: De Heikop, Brunssum
  • Wanneer: 26 en 27 augustus 2017
  • Entree: voor 7 juni 2017 één dag 8 euro / twee dagen 15 euro; daarna één dag 13 euro / twee dagen 21 euro; aan de kassa één dag 18 euro / twee dagen 30 euro; jongeren t/m 15 jaar gratis (2015)

Happinez Festival

Het spirituele tijdschrift Happinez organiseert jaarlijks een festival voor haar abonnees, maar gelukkig zijn mensen zonder abonnement ook van harte welkom. Dompel je onder in de wereld van Happinez met inspirerende workshops, leuke kraampjes en lekker en verantwoord eten. Er is een gevarieerd programma met lezingen van sprekers uit binnen- en buitenland, en diverse andere activiteiten zoals yogalessen, meditatiesessies en massages. Ondertussen kun je genieten van muziekoptredens en de prachtige, mystieke festivallocatie (vlakbij Utrecht).
  • Waar: Fort Voordorp
  • Wanneer: 15 t/m 17 september 2017
  • Entree: Dagkaart 55 euro, passe-partout voor 2 dagen 105 euro

Vakantie-editie van het Footprint Festival

Footprint Festival Den Haag organiseert dit jaar een heuse festivalvakantie op een bijzondere locatie in Zeeland. Op het programma staan 10 tot 15 inspirerende lessen en workshops op het gebied van dans, yoga, muziek en creativiteit. Daarnaast kun je heerlijk genieten van wellness met sauna’s en baden, wandelingen aan het strand of door de duinen, of gewoon lekker relaxen op de grasweide. Ook worden tegen bijbetaling massages en coachingssessies aangeboden. Tijdens je verblijf (op basis van volpension) word je verwend met vegetarische biologische maaltijden.
  • Waar: Wel-zijn centrum De Schouw, Zeeland
  • Wanneer: 22 t/m 27 oktober 2017
  • Entree: 440 euro bij verblijf in eigen tentje / 490 euro tot 580 euro bij verblijf in (meerpersoons)kamer / 30 tot 60 euro toeslag voor eigen badkamer / 80 euro vroegboekkorting voor 31 augustus 2017 / 40 euro vroegboekkorting voor 20 september 2017
© 2015 - 2017 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Food and Drink festivals in EngelandFood and Drink festivals in EngelandHet najaar is het ideale moment voor wie van lekker eten houdt, zeker in Engeland waar ze als nergens anders de vruchten…
Food truck festivals in NederlandFood truck festivals in NederlandWanneer de zomer in aantocht is krijgt iedereen weer zin om meer dingen in de buitenlucht te ondernemen. Eén van de ding…
Gentse Feesten: 14 t/m 23 juli 2017Gentse Feesten: 14 t/m 23 juli 2017De Gentse Feesten behoren tot de oudste en grootste culturele evenementen van Europa. Voor iedereen is er wat wils op he…
Margriet Winter Festival 2017: openingstijden en ticketsHet Margriet Winter Festival hult de Brabanthallen in de maand november in winterse sferen. Voorheen vond het Margriet W…
Tong Tong Fair: 25 mei - 5 juni 2017Tong Tong Fair: 25 mei - 5 juni 2017Het grootste Indische evenement ter wereld, de Tong Tong Fair, vindt weer plaats op het Malieveld in Den Haag. Voorheen…
Bronnen en referenties
  • http://vakantieanders.nl/oud-nieuw-festival
  • http://www.oshofestival.nl
  • http://elfia.com/events-nl
  • http://www.healing-garden.nl
  • http://www.lifetimefestival.nl
  • http://www.rawfoodfestival.nl
  • http://www.yogafestival.info
  • http://www.hippiefestival.nl
  • http://www.openupfestival.nl
  • http://greenspiritsfestival.nl/index.html
  • https://www.happinez.nl/festival
  • http://www.footprintfestival.nl/

Reageer op het artikel "Alternatieve festivals in 2017"

Reactie

Im, 26-05-2016 15:49 #1
Super! Goede lijst met festivals.

Infoteur: Liesbos
Laatste update: 11-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Reacties: 1
Schrijf mee!