InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > De leukste en bekendste kerstmarkten in Engeland

De leukste en bekendste kerstmarkten in Engeland

De leukste en bekendste kerstmarkten in Engeland Engeland is bij uitstek het land waar in december veel Christmas fairs worden georganiseerd. Ook in 2015 zullen in Canterbury, Londen, Newcastle, Portsmouth en York aan het einde van het jaar sfeervolle kerstmarkten het straatbeeld bepalen. Vooral de kleinere steden met hun historische binnenstad en monumentale gebouwen vormen een sprookjesachtige achtergrond voor de feestelijk verlichte marktkramen. In Londen zijn ook de bekende winkelstraten Regent Street en Oxford Street in deze periode van het jaar een bezoek meer dan waard. De leukste en bekendste christmasfairs met datum en openingstijden.

Kerstshoppen op de bekendste en leukste Christmas fair of kerstmarkten van Engeland

Engeland kent in december een rijke traditie aan christmas fairs. In Londen en Canterbury worden de bekendste en sfeervolste kerstmarkten georganiseerd. Maar welke markt het leukste is, dat bepaald u natuurlijk zelf! Misschien gaat u liever naar een Christmas fair in Portsmouth of York.

Kerstmarkt in Canterbury

Bron: Anna & Michal / FlickrBron: Anna & Michal / Flickr
Canterbury ligt in het graafschap Kent (zuidoost Engeland) en is een middeleeuwse stad. Canterbury is vooral bekend vanwege de prachtige oude kathedraal, die al sinds de 16e eeuw een bedevaartsoord is. Een wandeling door de stad is een wandeling terug in de tijd. De middeleeuws aandoende straatjes en de prachtige vakwerkhuizen zijn door de eeuwen heen goed bewaard gebleven. Dit alles vormt een ideaal decor voor de kerstmarkt die hier aan het einde van het jaar georganiseerd wordt. De gezellige kerstmarkt wordt dit jaar georganiseerd van zaterdag 21 november t/m vrijdag 27 december 2015. Wie meerdere dagen in deze omgeving vertoeft, kan ook nog een bezoek overwegen aan de kerstmarkt bij Leeds Castle (op ongeveer een kwartier rijden van Canterbury) of Rochester Castle (ongeveer 25 minuten rijden).

Kerstmarkt in Londen

Londen combineert kerstmarkt met ijsbaan

In Engeland wordt nog steeds enthousiast en traditioneel kerst gevierd. De Engelsen beginnen al in november met de voorbereidingen. Overal verschijnt kerstverlichting en worden de winkeletalages sfeervol gedecoreerd met prachtige kerstartikelen. Op verschillende plaatsen in de stad verschijnen ijsbanen om het winterse gevoel nog eens te versterken. Rondom deze ijsbanen is in de meeste gevallen een kerstmarkt, in de vorm van gezellige houten kraampjes, te vinden. De schaatsbanen zijn te vinden bij de London Eye, in Hyde Park, bij de Tower of London, bij Somerset House en Canary Wharf.

Kerstshoppen in Londen

De leukste en sfeervolste straten voor deze tijd van het jaar zijn Regent Street en Oxford Street. In Regent Street vindt je de mooiste kerstverlichting en de meest spectaculaire etalages. Zonder de winkels te betreden, alleen maar slenteren door de straten, beleef je al een bijzondere ervaring. Maar ga beslist ook de winkels in. Soms lijkt het of je in een betoverde en sprookjesachtige wereld beland. De bekende Engelse warenhuizen Harrods en Selfridges moet je dan ook echt bezoeken. Warenhuis Harrods, met maar liefst 330 afdelingen, heeft vanaf augustus de speciale ingerichte kerstafdeling Harrods Christmas. Misschien is het verstandig om met een eventueel bezoek niet te wachten tot het einde van het jaar, want in de weken voor kerst ontvangt Harrods wel 150.000 klanten per dag! Ook warenhuis Selfridges, de grote concurrent van Harrods, doet er alles aan om in de laatste maanden, in de aanloop naar kerst, zoveel mogelijk klanten in de winkel te ontvangen. Warenhuis Selfridges is goedkoper dan Harrods. Bij de laatste is het voor de gemiddelde beurs vooral leuk om te kijken en bij de eerste om ook wat te kopen.
Bij de Tower Bridge kunt u overigens het hele jaar door kerstshoppen in "The Christmas Shop", maar in de laatste maanden van het jaar wordt hier nog eens extra uitgepakt met exclusieve kerstartikelen.

Speelgoedwinkel Hamley's

Ook in Regent Street is de grootste speelgoedwinkel van Europa te vinden. Voor kinderen, ouders en grootouders het hele jaar door een ideale plek om te slagen voor leuk en origineel speelgoed. Maar in de aanloop naar kerst wordt het een ware belevenis. De kerstman is er aanwezig en de kerstcadeaus worden feestelijk ingepakt door Elfjes......

Bron: Skafa / Wikimedia CommonsBron: Skafa / Wikimedia Commons

Kerstmarkt in Newcastle

De kerstmarkt of Christmas market in Newcastle vindt plaats vanaf 14 t/m 28 november 2015. In het centrum van Newcastle, in Grey Street en Grainger Street treft u een veelheid van lokale producten aan. Lokaal bier, huisgemaakte jams, heerlijke cakes en handgemaakte chocolade. Deze producten zijn net weer even anders als dat wij ze in Nederland gewend zijn. Naast lekkernijen is er ook een groot aanbod aan bijzondere cadeauartikelen. Wollen hoeden en petten, sieraden, leren tassen, aardewerk en nog veel meer leuke en bijzondere cadeaus voor onder de kerstboom.

Kerstshoppen bij warenhuis Fenwick in Newcastle

Ook dat hoort bij het ultieme kerstgevoel: je totaal vergapen aan de meest prachtige kerstetalages van een groot warenhuis. Ook hiervoor kun je terecht in Newcastle. Warenhuis Fenwick is bekend en geliefd vanwege zijn beroemde en spectaculaire kerstetalages. Deze traditie is gestart in 1971 en met de jaren bekender én mooier geworden. Je vindt warenhuis Fenwick op de Northumberland Street. En niet alleen de etalages zijn de moeite waard! Ga zeker ook even naar binnen!

Enchanted Parks in Newcastle

Net als in voorgaande jaren wordt tijdens het evenement Enchanted Parks het Saltwell Park in Newcastle omgetoverd in een magisch winterwonderland. De organisatie zegt over het evenement van 2015 het volgende: "To celebrate 10 years of Enchanted Parks we’ve invited back some of our favourite artists to create a topsy-turvy journey through Saltwell Park. Expect the unexpected as you enter a dream-like world of flames, fantasy and magical surprises where nothing is as it seems. This year’s Enchanted Parks will be a ‘wonderland’ like you’ve never seen before". Dit zorgt voor hele bijzondere verrassingen voor de bezoekers aan het evenement. Enchanted Parks wordt georganiseerd vanaf woensdag 9 december t/m zondag 13 december 2015.

Outdoor ijsbaan op Times Square in Newcastle

Het hoort onmiskenbaar bij het echte kerstgevoel. Schaatsen op een kunstijsbaan op een plein in een prachtig versierd centrum van een mooie stad. Aan het einde van het jaar kan je je uitleven op de sfeervolle buiten ijsbaan op Times Square in het centrum van New Castle. Zowel voor jong als oud is dit een leuk winters evenement in een sfeervolle omgeving. Deze ijsbaan kunt u bezoeken vanaf 14 november 2015 tot 21 februari 2016.

Kerstmarkt in Portsmouth

In Portsmouth wordt al jaren het onder de lokale bevolking zeer populaire Victorian Festival of Christmas georganiseerd. Ook steeds meer toeristen weten de weg te vinden naar deze sfeervolle kerstmarkt in het historische havengebied van Portsmouth. Vanaf vrijdag 27 november t/m zondag 29 november 2015 treft u hier een lange sliert van feestelijke kraampjes met allerhande (seizoens-) koopwaar aan. Maar ook de vele winkeltjes en eetgelegenheden geven dat speciale kerstgevoel goed weer. Naast deze gezellige kerstmarkt is het ook absoluut de moeite waard om het oude centrum, met zijn vele historische panden, te bezoeken.

Kerstmarkt in York

Een echte klassieke stad met een zeer Engels karakter is het in het hart van Engeland gelegen York. York staat nog vol met historische gebouwen en heeft daardoor nog een heIe authentieke uitstraling. In de aanloop naar Kerstmis vormt deze York dan ook het perfecte plaatje voor een sfeervolle kerstmarkt. Op deze markt ervaar je nog de echte Engelse en traditionele kerstsfeer. De markt is niet speciaal op toeristen gericht en is daardoor veel intiemer en authentieker. Met een bezoek aan deze markt waan je je in andere tijden. Op St Nicholas Fayre vindt je 100 en op Yorks Festive Fayre 50 kraampjes. Vanaf donderdag 19 november t/m woensdag 23 december 2015 wordt de York Christmas Market georganiseerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstmis in EngelandKerstmis in EngelandVoor je het weet is het alweer Kerst- en Nieuwjaarstijd. Wil je in de maand december al een voorproefje van de Kerstsfee…
Met de Kerst naar LondenMet de Kerst naar LondenGenieten van de echte kerstsfeer doe je in London. Binnen het overweldigende kerstdecor waarmee de stad gedurende de ker…
Kerst evenementen 2013Tijdens kerst worden er ieder jaar opnieuw diverse kerst evenementen georganiseerd in Nederland. In dit artikel volgt ee…
De Kerstmarkten in KeulenDe Kerstmarkten in KeulenIn Keulen zijn maar liefst zes verschillende kerstmarkten, leuk opgezet en aangekleed en een heerlijke sfeer. Maar in Ke…
Canterbury en Whitstable: een weekendje naar EngelandDe stadjes en de kustlijn van Engeland zijn perfect om een weekendje te gaan uitwaaien met je partner of je gezinnetje.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De leukste en bekendste kerstmarkten in Engeland"

Infoteur: Martina
Laatste update: 16-02-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Kerst
Schrijf mee!