InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Herfstvakantie 2018: datum per regio

Herfstvakantie 2018: datum per regio

Herfstvakantie 2018: datum per regio De eerste schoolvakantie van het nieuwe schooljaar is de herfstvakantie. De vakantie vindt circa twee maanden plaats na afloop van de zomervakantie. Om de vakantiedrukte te spreiden heeft de overheid verschillende vakantieweken aangewezen voor de regio's noord, midden en zuid. Per regio zijn de vakantiedatums opgesomd voor de jaren 2018, 2019 en 2020. Tevens is aangegeven wanneer de herfstvakantie plaatsvindt in België. Om de herfstvakantie goed te besteden zijn er tips gegeven over de beste evenementen en activiteiten.

Herfstvakantie

De herfstvakantie is in het leven geroepen om de lange periode tussen de zomer en de Kerst te overbruggen. De herfstvakantie valt chronologisch tussen de zomervakantie en de kerstvakantie in. Qua populariteit valt de herfstvakantie een beetje in het niet in vergelijking met de grotere broers. De herfstvakantie is één van de vakanties in Nederland waarop de vakantiespreiding wordt toegepast. De vakantiespreiding is in het leven geroepen om vakantiedrukte enigszins te spreiden over een langere periode. Om hieraan invulling te geven is Nederland opgedeeld in de regio's noord, midden en zuid. De drie regio's hebben een eigen vakantierooster. In het geval van de herfstvakantie is er ieder jaar een overlap voor twee van de regio's. De overgebleven regio heeft vervolgens een week eerder of later herfstvakantie. Er is geen vaste volgorde voor welke regio het eerst vakantie heeft, de volgorde wisselt namelijk ieder jaar en is mede afhankelijk van wanneer welke regio zomervakantie had.
De herfstvakantie duurt één week en geldt voor alle scholieren van de basisscholen en voortgezet onderwijs. Omdat de herfstvakantie niet samenvalt met bijvoorbeeld officiële feestdagen hebben er maar weinig mensen met een baan vrij gedurende de week.

Herfstvakantie 2018

Omdat de datum voor de herfstvakantie slechts een adviesdatum betreft betekent dit dat scholen en overige instanties hier naar eigen inzichten van mogen afwijken. In 2018 vindt de geadviseerde herfstvakantie plaats op de volgende momenten:
  • Regio Noord: 20 oktober tot en met 28 oktober 2018
  • Regio Midden: 20 oktober tot en met 28 oktober 2018
  • Regio Zuid: 13 oktober tot en met 21 oktober 2018

De indeling van de gemeenten per regio is te vinden in indeling regio's noord, midden en zuid.

Herfstvakantie 2019 en 2020

Ook in de toekomst vindt de herfstvakantie gespreid plaats voor de verschillende regio's. Overigens kan er worden afgeweken van de datums aangezien het verplichte datums zijn maar adviesdatums betreffen.

2019

2020

Herfstvakantie België

Ook België kent een herfstvakantie. De Belgische herfstvakantie vindt ieder jaar eind oktober en begin november plaats. Hiermee vindt de Belgische herfstvakantie één tot enkele weken later dan in Nederland. De komende jaren zijn de datums als volgt:
  • 27 oktober tot en met 4 november 2018
  • 26 oktober tot en met 3 november 2019
  • 31 oktober tot en met 8 november 2020

Activiteiten

Tijdens de herfstvakantie zijn de kansen op fraai zomerweer helaas al flink gereduceerd. Toch hoeft men niet te treuren aangezien er meer dan voldoende leuke activiteiten zijn om te ondernemen. Zo vinden er verschillende grote evenementen plaats in Nederland op het gebied van muziek, film, design en cultuur. De herfstvakantie is traditioneel een vakantie waarin veel mensen een binnenlandse vakantie boeken. Vooral de zogenoemde bungalowparken zijn zeer geliefd voor week, weekend of midweek tijdens de herfstvakantie. Boek bijvoorbeeld een bungalowpark aan zee zodat je lekker kunt uitwaaien op één van de vele stranden die Nederland rijk is. Het is zelfs al mogelijk om tijdens de herfstvakantie op wintersportvakantie te gaan. Diverse wintersportgebieden bieden al volop mogelijkheden qua wintersport zoals het skiën of snowboarden op de gletsjer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid Nederland, www.rijksoverheid.nl
  • Rijksoverheid België, www.belgium.be

Reageer op het artikel "Herfstvakantie 2018: datum per regio"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Vakantie
Schrijf mee!