InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Zomervakantie 2018: datum per regio

Zomervakantie 2018: datum per regio

Zomervakantie 2018: datum per regio De langste vakantie van het jaar vindt plaats in de zomermaanden. De zomervakantie staat vooral in het teken van het op vakantie gaan en de overgang van het oude naar het nieuwe schooljaar. De regio's noord, midden en zuid hebben ieder jaar gespreid vakantie waardoor de vakantiedrukte enigszins wordt gespreid. De datums van de zomervakantie voor 2018 en 2019 voor de verschillende regio's zijn opgesomd. Ook de datum van de zomervakantie in België is benoemd.

Zomervakantie

De vakantie die het meest tot de verbeelding spreekt is de zomervakantie. Dit is niet voor niks, de zomervakantie duurt immers het langst van alle vakanties en valt midden in de zomer wanneer de dagen lang zijn en de weersomstandigheden goed. De zomervakantie is ook de vakantieperiode met de meeste buitenlandse vakantieboekingen. Miljoenen mensen uit Nederland en België gaan op vakantie in eigen land of het buitenland. De reden dat de zomervakantie zo lang duurt heeft te maken met vroegere tijden toen de agrarische sector de meest belangrijke sector was. In de maanden juli en augustus was er veel werk op het land en was alle hulp nodig. Het zwaartepunt van de zomervakantie ligt in de laatste weken van juli en de eerste weken van augustus wanneer ook de bouwvakvakantie plaatsvindt. Deze weken zijn klimatologisch gezien ook de warmste weken van het jaar en het drukst qua toeristische boekingen. De zomervakantie is traditioneel de overgang van het oude schooljaar naar het nieuwe schooljaar. De zomervakantie wordt voorafgegaan door de meivakantie, de eerstvolgende vakantie erna is de herfstvakantie.

Wie heeft zomervakantie?

De verplichte zomervakantie duurt zes weken en is van toepassing voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. De datum van de zomervakantie betreft geen adviesdatum, scholen zijn namelijk verplicht deze op te volgen. De meeste werknemers in Nederland hebben geen vastgestelde zomervakantie. Toch is het zeer gangbaar om vakantiedagen op te nemen tijdens de zomerperiode. Vooral ouders met kinderen kiezen vaak voor het opnemen van dagen tijdens de zomervakantie.

Vakantiespreiding

Nederland is opgedeeld in drie delen, namelijk de regio's noord, midden en zuid. De zomervakantie vindt niet in alle regio's tegelijk plaats. Om vakantiedrukte op wegen en bij toeristische trekpleisters te verminderen kiest de Nederlandse overheid er voor vakantiespreiding toe te passen. Elk jaar heeft elke regio andere vakantiedatums, waarbij de volgorde tussen de regio's afwisselt. Het ene jaar heeft bijvoorbeeld regio noord als eerste vakantie, terwijl het volgende jaar regio midden als eerste aan de beurt kan zijn. Overigens overlappen de vakantieweken van de verschillende regio's elkaar altijd deels zodat mensen die woonachtig zijn in verschillende regio's toch samen op vakantie kunnen gaan.

Zomervakantie 2018

De zomervakantie per regio in 2018 is als volgt:
  • Regio Noord: 21 juli tot en met 2 september 2018
  • Regio Midden: 14 juli tot en met 26 augustus 2018
  • Regio Zuid: 7 juli tot en met 19 augustus 2018

Een exacte indeling van de regio's is te raadplegen in het artikel indeling regio's noord, midden en zuid.

Zomervakantie 2019

Ook in 2019 is er sprake van vakantiespreiding voor de regio's noord, midden en zuid:
  • Regio Noord: 13 juli tot en met 25 augustus 2019
  • Regio Midden: 20 juli tot en met 1 september 2019

Zomervakantie België

Ook in België is de zomervakantie de meest belangrijke vakantie van het jaar. In België duurt de zomervakantie zelfs twee volledige maanden. Ieder jaar weer duurt de zomervakantie van 1 juli tot en met 31 augustus. Overigens kent België een terugkerende discussie waarbij een kortere zomervakantie wordt bepleit.

Op vakantie

Hoewel de zomervakantie de periode is met de meeste geboekte vakanties zie je toch meer en meer een trend waarbij mensen niet meer tijdens deze vakantieperiode op vakantie gaan. Dit heeft alles te maken met de prijzen die tijdens de zomervakantie worden gerekend. De prijzen liggen tijdens het hoogseizoen stukken hoger dan in de periode buiten het hoogseizoen. Daar komt bij dat er in Nederland vaak in de zomervakantie zeer veel te beleven en ondernemen is. De kalender staat bol van de grote evenementen en wanneer het mooi weer is kan een bezoek worden gebracht aan één van de Nederlandse stranden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid Nederland, www.rijksoverheid.nl
  • Rijksoverheid België, www.belgium.be

Reageer op het artikel "Zomervakantie 2018: datum per regio"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Vakantie
Schrijf mee!