InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Meivakantie 2018: datum per regio

Meivakantie 2018: datum per regio

Meivakantie 2018: datum per regio De laatste vakantie voorafgaand aan de zomervakantie is de meivakantie. De meivakantie duurt op de meeste scholen twee weken. Na de meivakantie volgt dan de eindsprint richting het einde van het schooljaar. Tijdens de meivakantie gaan steeds meer mensen op vakantie naar het buitenland vanwege de gunstige prijzen ten opzichte van de hoogzomer. De meivakantie valt voor de regio’s noord, midden en zuid tegelijkertijd. Kom te weten wanneer de meivakantie plaatsvindt in 2018.

Meivakantie

Misschien is de meivakantie wel de vakantie die eigenlijk de naam ‘voorjaarsvakantie’ zou moeten dragen. Tijdens de meivakantie is het immers volop lente en voelen de temperaturen ook al daadwerkelijk lenteachtig aan. De naam voorjaarsvakantie is echter al voorbehouden aan de vakantie die voorafgaat aan de meivakantie. De meivakantie is de laatste vakantie voordat de zomervakantie begint. Hoewel de naam meivakantie anders doet vermoeden, is het in de praktijk mogelijk dat de vakantie deels, of zelfs geheel, in de maand april valt. De meivakantie valt vaak samen met feestdagen als Koningsdag, Bevrijdingsdag en Pinksteren. De meivakantie duurt meestal twee weken. Toch is echter maar één week verplicht vastgesteld door de overheid. Scholen en andere instanties mogen zelf bepalen of ze een tweede week willen toevoegen om de meivakantie te verlengen. Deze extra week mag zowel voorafgaand aan of volgend na de verplicht gestelde week.

Wie heeft meivakantie?

De meivakantie wordt minder massaal gevierd dan bijvoorbeeld de Kerstvakantie of de zomervakantie. De meeste personen met een baan werken gewoon door tijdens de meivakantie, maar zijn wel vrij tijdens de officiële feestdagen die gelijk vallen met de meivakantie. Omdat de scholen (voortgezet onderwijs en basisscholen) wel gesloten zijn tijdens de meivakantie zijn het voornamelijk ouders van (jonge) kinderen die vrij nemen om de zorg voor hun schoolgaande kinderen te kunnen vervullen.

Meivakantie 2018

De meivakantie is één van de vakantieperiodes in Nederland zonder vakantiespreiding. Dat wil zeggen dat geheel Nederland (regio’s noord, midden en zuid) vrij is gedurende dezelfde door de overheid vastgestelde week. Doordat scholen zelf mogen bepalen of ze een extra week willen toevoegen aan de meivakantie kan het dus wel voorkomen dat er lokaal verschillen ontstaan met betrekking tot de tweede week. In 2018 vindt de meivakantie plaats van:
  • Regio Noord: 28 april tot en met 6 mei 2018
  • Regio Midden: 28 april tot en met 6 mei 2018
  • Regio Zuid: 28 april tot en met 6 mei 2018

Meivakantie 2019

Ook in 2019 heeft de overheid één week vastgesteld voor de meivakantie. Er zal wederom geen sprake zijn van vakantiespreiding waardoor de regio’s noord, midden en zuid gelijktijdig meivakantie zullen hebben. In 2019 is de vastgestelde week van de meivakantie van 27 april tot en met 5 mei.

Meivakantie België

In België kent men geen meivakantie zoals in Nederland. In België kent men de Paasvakantie, een vakantie die ook twee weken duurt en die samenvalt met Pasen. De Paasvakantie in België vindt grofweg enkele weken eerder plaats dan de meivakantie in Nederland. De volgende Paasvakantie is van 31 maart tot en met 15 april 2018.

Op vakantie

De meivakantie is meer en meer een vakantieperiode die mensen gebruiken om op vakantie te gaan in het buitenland. Vooral in de zuidelijker gelegen landen zijn de weersomstandigheden vaak al prima te noemen en misschien zelfs wel beter dan in juli of augustus omdat het nog niet zo heet is. Het allergrootste voordeel zijn echter de vakantieprijzen die stukken lager liggen dan in het hoogseizoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesWat zijn in 2017, 2018 en 2019 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties, wat de data? Wie werkt heeft bovenop deze v…
Vakanties: indeling regio's noord, midden en zuidVakanties: indeling regio's noord, midden en zuidIn Nederland vinden de vakanties niet overal gelijktijdig plaats. Om drukte op de wegen en bij toeristische trekpleister…
Schoolvakanties schooljaar 2018 - 2019Schoolvakanties schooljaar 2018 - 2019Hoe zijn de schoolvakantie voor komend schooljaar? Een veel voorkomende vraag. De schoolvakanties in Nederland zijn verd…
Planning schoolvakanties: data 2018, 2019, 2020, 2021, 2022Planning schoolvakanties: data 2018, 2019, 2020, 2021, 2022Voor het plannen van een vakantie is het erg handig om vooruit te weten wanneer schoolgaande kinderen vakantie hebben. S…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AnnaER, Pixabay
  • Rijksoverheid Nederland, www.rijksoverheid.nl
  • Rijksoverheid België, www.belgium.be

Reageer op het artikel "Meivakantie 2018: datum per regio"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Vakantie
Schrijf mee!