InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Voorjaarsvakantie 2018: datum per regio

Voorjaarsvakantie 2018: datum per regio

Voorjaarsvakantie 2018: datum per regio De dagen beginnen te lengen en hoewel de temperaturen meestal nog niet doen denken aan de zomer staat het voorjaar toch echt voor de deur. De voorjaarsvakantie is de vakantieperiode die ieder jaar plaatsvindt in februari of maart. Kom te weten waarom de voorjaarsvakantie ook wel de krokusvakantie of carnavalsvakantie wordt genoemd. Voor de Nederlandse regio's noord, midden en zuid gelden andere datums. In België vindt de voorjaarsvakantie in het gehele land door op dezelfde datum plaats en valt samen met Aswoensdag. Tenslotte zijn diverse tips opgesomd die de moeite waard zijn om te ondernemen tijdens de voorjaarsvakantie.

Voorjaarsvakantie

De voorjaarsvakantie is de vakantie die tussen de kerstvakantie en de meivakantie in valt. Het is de eerste vakantie die geheel binnen het nieuwe jaar valt, de kerstvakantie valt immers deels in het voorgaande jaar. In grote delen van het land heeft de voorjaarsvakantie geen speciale betekenis, maar dit gaat niet op voor carnavalsvierders. In de gebieden waar men carnaval viert heet de voorjaarsvakantie in de volksmond carnavalsvakantie. Met het vaststellen van de vakantiedatums wordt er door de overheid in geprobeerd rekening te houden met het zuiden van Nederland door ervoor te zorgen dat de voorjaarsvakantie gelijk valt met carnaval. Een andere bekende benaming van de voorjaarsvakantie is die van krokusvakantie. Dit heeft te maken met bloeiperiode van de Krokus, een bloemensoort. De voorjaarsvakantie duurt één week. De datum is overigens niet verplicht vastgesteld door de overheid, er is sprake van een adviesdatum. Er mag dus worden afgeweken van de gestelde datums door bijvoorbeeld scholen. In de praktijk komt dit bijvoorbeeld voor in het zuiden van het land waar de voorjaarsvakantie niet ieder jaar samenvalt met carnaval.

Wie heeft voorjaarsvakantie?

Uiteraard hebben alle scholen (basisonderwijs en voortgezet onderwijs) gedurende één week voorjaarsvakantie. Tijdens de voorjaarsvakantie werken veel mensen met een baan gewoon door. Een uitzondering hierop vormen mensen met schoolgaande kinderen en mensen uit gebieden waar carnaval wordt gevierd. Vooral tijdens de maandag, dinsdag en woensdag zijn veel carnavalsvierders vrij. De voorjaarsvakantie valt niet samen met een officiële feestdag, dus er is geen sprake van verplichte vrije dagen.

Voorjaarsvakantie 2018

De voorjaarsvakantie vindt niet gelijktijdig plaats in geheel Nederland. De regio's noord, midden en zuid kunnen andere vakantiedatums hebben. Dit principe wordt vakantiespreiding genoemd. Elk jaar is er minimaal één combinatie waarbij een aaneengesloten regio tegelijkertijd voorjaarsvakantie heeft (noord-midden of midden-zuid). In 2018 vindt de voorjaarsvakantie plaats van:
  • Regio Noord: 24 februari tot en met 4 maart 2018
  • Regio Midden: 24 februari tot en met 4 maart 2018
  • Regio Zuid: 17 februari tot en met 25 februari 2018

Voorjaarsvakantie 2019

Onderstaand volgt een overzicht van de datums van de voorjaarsvakanties in 2019:
  • Regio Noord: 16 februari tot en met 24 februari 2019
  • Regio Zuid: 23 februari tot en met 3 maart 2019

De meeste scholen in regio zuid zullen één week eerder vakantie vieren vanwege het carnavalsfeest.

Krokusvakantie België

In België spreekt men van de Krokusvakantie wanneer men het over de voorjaarsvakantie heeft. De krokusvakantie valt ieder jaar samen met carnaval en Aswoensdag. De krokusvakantie in België vindt plaats van 10 februari tot en met 18 februari 2018.

Populaire activiteiten

In de gebieden waar men carnaval viert is de besteding van de voorjaarsvakantie dan wel carnavalsvakantie voor veel mensen al voor een groot deel ingevuld, namelijk het vieren van carnaval. Een andere zeer populaire activiteit is het onderbinden van de lange latten of snowboard. Tijdens de voorjaarsvakantie trekken veel Nederlanders en Belgen richting de wintersportgebieden zoals de Alpen. Wintersport tijdens de voorjaarsvakantie heeft meerdere voordelen. Een eerste voordeel is dat de dagen alweer flink aan het lengen zijn, waardoor er tot later op de dag kan worden geskied of gesnowboard. Een ander voordeel is dat de winter al enkele maanden bezig is en dat er daardoor vaak een flink pak sneeuw ligt op de bergen. Doordat de echte lentewarmte nog niet is ingetreden is de sneeuw nog van goede kwaliteit, van papsneeuw is meestal nog geen sprake.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesWat zijn in 2017, 2018 en 2019 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties, wat de data? Wie werkt heeft bovenop deze v…
Schoolvakanties België 2018, 2019 en 2020Schoolvakanties België 2018, 2019 en 2020In België vinden er gedurende het jaar diverse vakanties plaats. Voornamelijk scholen maken gebruik van de vaststaande v…
Planning schoolvakanties: data 2018, 2019, 2020, 2021, 2022Planning schoolvakanties: data 2018, 2019, 2020, 2021, 2022Voor het plannen van een vakantie is het erg handig om vooruit te weten wanneer schoolgaande kinderen vakantie hebben. S…
Leer- en kwalificatieplicht van kinderen en jongerenLeer- en kwalificatieplicht van kinderen en jongerenIn Nederland kennen we het stelsel van de leerplicht en de kwalificatieplicht. Dit betekent dat kinderen van een bepaald…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid Nederland, www.rijksoverheid.nl
  • Rijksoverheid België, www.belgium.be

Reageer op het artikel "Voorjaarsvakantie 2018: datum per regio"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Vakantie
Schrijf mee!