InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Kerstvakantie 2018: datum per regio

Kerstvakantie 2018: datum per regio

Donkere dagen verlicht door warme verlichting, lekker eten met vrienden en familie en het nieuwe jaar ingaan met tal van goede voornemens: dat is het algemene beeld dat toebehoort aan de Kerstvakantie. Elk jaar zijn de dagen rond Kerst en Oud en Nieuw omgeven met een magische, warme sfeer. De Kerstvakantie is voor alle regio's in Nederland gelijk, vanwege de feestdagen is er geen spreiding mogelijk.

Kerstvakantie

De Kerstvakantie is de vakantie die ieder jaar over twee jaren is verdeeld. Gedurende de Kerstvakantie vindt immers ieder jaar Oud en Nieuw plaats. Tijdens Oud en Nieuw is het traditie om met vuurwerk het nieuwe jaar in te luiden. Andere tradities zijn oliebollen eten, het aftellen naar twaalf uur en het uitspreken van goede voornemens. Toch staat de Kerstvakantie voornamelijk in het teken van Kerstmis dat ieder jaar plaatsvindt op 25 en 26 december. Kerstmis staat vooral in het teken van het gezamenlijk eten met vrienden en familie. Veel mensen bezoeken op Kerstavond (24 december) ook de kerk om de geboorte van Jezus Christus te vieren. De meeste personen tuigen in de periode rondom Kerst ook een Kerstboom op en hangen verlichting op. Het contrast met de lange donkere nachten kan niet groter en mooier zijn. Het is ook gebruikelijk om cadeaus aan elkaar te geven tijdens Kerst. De cadeaus worden symbolisch gebracht door de Kerstman en zijn uitgestald onder de Kerstboom. De Kerstvakantie duurt officieel twee weken en de datums zijn vastgelegd door de overheid. Scholen kunnen niet afwijken van de twee vaststaande weken.

Wie heeft Kerstvakantie?

Tijdens de Kerstvakantie zijn alle scholen twee weken gesloten. Dit betreft zowel de basisscholen en het voortgezet onderwijs. Scholieren en leraren genieten dus van twee weken vakantie. Ook andere sectoren draaien op een lager pitje zoals bijvoorbeeld de bouwsector. Veel bouwplaatsen zijn twee weken lang gesloten. Een groot deel van Nederland heeft niet standaard twee weken vrij en moet gewoon werken. Een aanzienlijk deel van deze mensen neemt echter toch twee weken vrij. Het gros van de mensen is sowieso verplicht vrij op de officiële feestdagen 25 december, 26 december en 1 januari waardoor minder vrije dagen hoeven te worden opgenomen om beide weken geheel vrij te zijn. Sommige mensen moeten ook tijdens de officiële feestdagen werken, denk aan mensen werkzaam in de zorgsector, politieagenten, brandweer en horecapersoneel.

Kerstvakantie 2018

In Nederland vindt vakantiespreiding plaats over drie regio’s, te weten de regio’s noord, midden en zuid. Hierdoor vinden vakanties per regio in andere weken plaats. Voor de Kerstvakantie geldt dat deze in alle regio’s gelijktijdig plaatsvindt. In 2018 vindt de Kerstvakantie plaats van:
  • Regio noord: 22 december 2018 tot en met 6 januari 2019
  • Regio midden: 22 december 2018 tot en met 6 januari 2019
  • Regio zuid: 22 december 2018 tot en met 6 januari 2019

Kerstvakantie komende jaren

De komende jaren vindt de Kerstvakantie plaats van:
  • 21 december 2019 t/m 5 januari 2020
  • 19 december 2020 t/m 3 januari 2021

Ook voor bovenstaande jaren geldt dat de datums gelijk zijn voor alle regio's van Nederland.

Kerstvakantie België

Ook in België kent men de Kerstvakantie. De invulling en tradities zijn nagenoeg gelijk aan de Kerstvakantie in Nederland. De Kerstvakantie vindt in België gelijktijdig plaats met de Kerstvakantie in Nederland.

Populaire activiteiten

Naast het vieren van Kerstmis en Oud en Nieuw, is er nog veel meer te ondernemen tijdens de Kerstvakantie. Omdat zoveel mensen Kerstvakantie vieren, staan de twee weken namelijk bol van de activiteiten die ondernomen kunnen worden. Voorbeelden van populaire activiteiten zijn het bezoeken van een tuincentrum, schaatsbaan of kerstmarkt. Uiteraard zijn de vakantieweken rondom Kerst zeer belangrijk voor de detailhandel, mensen gaan namelijk de Kerstinkopen doen. Dit betekent bomvolle winkelstraten en supermarkten. De Kerstvakantie wordt door veel mensen aangegrepen om op skivakantie te gaan. Vooral de Alpen zijn geliefd om te gaan skiën of te snowboarden. Een bijkomend voordeel is dat je in de Alpen zowat gegarandeerd een witte Kerst hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid Nederland, www.rijksoverheid.nl
  • Rijksoverheid België, www.belgium.be

Reageer op het artikel "Kerstvakantie 2018: datum per regio"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Vakantie
Schrijf mee!