InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Gentse Feesten: 13 t/m 22 juli 2018

Gentse Feesten: 13 t/m 22 juli 2018

Gentse Feesten: 13 t/m 22 juli 2018 De Gentse Feesten behoren tot de oudste en grootste culturele evenementen van Europa. Voor iedereen is er wat wils op het gebied van muziek, dans, theater, animatie en cultuur. De Gentse Feesten zijn in feite een volksfeest met een sterke focus op cultuur. Op pleinen door de hele stad vinden tien dagen lang een enorm aantal evenementen plaats. Zeer bekend zijn de internationale festivals die tijdens de Gentste Feesten worden georganiseerd. De prachtige historische binnenstad van Gent draagt ook bij aan de fantastische sfeer tijdens de Gentse Feesten.

Gentse Feesten 2018

De Gentse Feesten behoren tot de grootste culturele feesten van Europa met jaarlijks ruim 1,5 miljoen bezoekers. Dit betekent dat er elke dag meer dan 100.000 personen de Feesten bezoeken. Naast één van de grootste feesten zijn de Gentse Feesten ook één van de oudste feesten van Europa, het evenement bestaat namelijk al sinds 1843. Sinds begin jaren 90 ligt de focus nog meer op cultuur en maken de Gentse Feesten de benaming stadsfestival meer dan waar. Het festijn duurt tien dagen en bestaat uit onder andere een zestal internationale festivals, gratis muziek op tien pleinen, kinderanimatie, straatartiesten, dans, acrobatiek en theater verdeeld over honderden binnen- en buitenactiviteiten. De Gentse Feesten beslaan in totaal circa 765.000 vierkante meter. Ook niet geheel onbelangrijk: de Gentse Feesten heft geen entreegelden, de toegang is dus volkomen gratis. In 2018 wordt het evenement georganiseerd van vrijdag 13 tot en met zondag 22 juli.

Pleinen en locaties

De Gentse Feesten vinden voor een groot deel buiten plaats op gratis toegankelijk pleinen waar muziek en optredens worden verzorgd. Deze pleinen zijn Graslei / Korenlei, Sint-Baafsplein, Groentenmarkt, Korenmarkt, Baudelohof, bij Sint-Jacobs, Francois Laurentplein, Vlasmarkt, Willem de Beersteeg, Emile Braunplein, Sint-Veerleplein en Beverhoutplein. Het exacte programma van de optredens op deze pleinen volgt vlak voordat het evenement van start zal gaan.

Internationale festivals

De Gentse Feesten staan bekend om het zestal internationale festivals dat wordt georganiseerd. De programma's van de Internationale festivals zijn te vinden op de websites van de afzonderlijke festivals. De festivals die worden georganiseerd zijn:
  • Europees Figurentheatercentrum
  • MiramirO (voorheen bekend als het Straattheaterfestival)
  • 10 Days Off (dancemuziek)
  • Blue Note Records Festival (Gent Jazz Festival)
  • Jeugdcircusfestival
  • Boomtown

Bereikbaarheid Gent

De Gentse Feesten vinden plaats in Gent wat de hoofdstad van de Belgische provincie Oost-Vlaanderen is. In de middeleeuwen was Gent één van de grootste steden ter wereld, tegenwoordig wonen er 250.000 personen. Gent staat bekend om de prachtige binnenstad vol oude gebouwen en kanalen. De Gentse Feesten zijn op meerdere manieren bereikbaar.

Ligging Gent

Openbaar vervoer

De Gentse Feesten zijn het beste met het openbaar vervoer te bereiken:
  • De buslijnen die naar het feestgebied rijden zijn de buslijnen 3, 5, 6, 17, 18, 34, 35, 36, 38, 39, 52, 53, 54, 55, 57, 58, 65, 67, 70, 71, 72, 73, 74, 76, 77 en 78. De bussen rijden langer door dan normaal.
  • De tramlijnen van en naar het feestgebied zijn de lijnen 1, 4, 21, 22 en 24.
  • Er worden speciale feestbussen ingezet die pendelen tussen de Gentse Feesten en de dorpen Eeklo, Assenede, Zomergem, Zelzate, Beervelde, Wetteren, Zevergem, Nazareth, Deinze, Oosterzele, Gavere en Nevele
  • Treinreizigers kunnen gebruiken maken van de treinstations Gent-Dampoort (dichtbij), Gentbrugge en Gent-Sint-Pieters. De NMBS (Belgische Spoorwegen) bieden speciale arrangementen aan waarmee gereisd kan worden met 50% korting. Met dit arrangement reis je vanaf het treinstation ook gratis met bus of tram naar het feestgebied.

Auto en parkeren

Tijdens de Gentse Feesten zijn grote delen van de binnenstad autovrij. Zo zijn bijvoorbeeld de parkeergarages Vrijdagsmarkt (onder de Vrijdagsmarkt), Reep (Seminariestraat), Kouterpoort (Savaanstraat) en Sint-Michiels moeilijk bereikbaar en zeer snel vol. Ook heerst er grote drukte op de wegen rondom Gent, waardoor de komst per auto wordt afgeraden. Wanneer je toch met de auto komt kan je het best gebruik maken van een drietal grote P+R terreinen aan de rand van de stad en van daaruit je weg vervolgen met de bus of tram:
  1. P+R Flanders Expo (gratis): Dit parkeerterrein is te bereiken via de autosnelweg E40 (afrit 14) en heeft ruim 3000 parkeerplaatsen. Via tramlijn 1 kan je 24 uur per dag op en neer tussen het parkeerterrein en de Korenmarkt.
  2. Gentbrugge (gratis): Dit terrein is bereikbaar via de autosnelweg E17 (afrit 10 onder het viaduct). Via de tramlijnen 21, 22 en 24 kan je de binnenstad bereiken. Ook de feestbus Oosterzele heeft een halte bij dit parkeerterrein.
  3. Oostakker (gratis): Het parkeerterrein is bereikbaar via de R4 (afrit 3). De binnenstad is te bereiken via de buslijnen 17, 18, 76, 77 en 78 en via de feestbus Beervelde.

Meer informatie

Wanneer je tijdens het festival informatie nodig hebt kan je gebruik maken van de informatiebalie bij het Stadhuis. Tijdens de Gentse Feesten is de informatiebalie geopend van 13.00 tot 22.00 uur. Op vrijdag en zaterdag is de informatiebalie geopend van 13.00 tot 01.00 uur. Uiteraard kan ook gebruik worden gemaakt van de website van de Gentse Feesten. Tenslotte kan er ook telefonisch informatie worden verkregen via +32(0)92101010 (08.00 - 19.00 uur) en +32(0)92242526 (na 19.00 uur).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Weetjes over de maand juliWeetjes over de maand juliJuli is voor velen de maand van de ontspanning. Velen hebben vakantie. Studenten rusten uit van hun drukke examenperiode…
Primark Gent: locatie, openingsuren en bereikbaarheidVlaamse liefhebbers van Primark hebben lang moeten wachten maar ook in Vlaanderen zet Primark voet aan de grond. In Gent…
Gent: een beknopte toeristische gidsGent: een beknopte toeristische gidsGent, de Vlaamse stad die zich bevindt aan de monding van de Leie in de Schelde, staat bekend als één van de toeristisch…
Koningsdag feesten en evenementen AmsterdamKoningsdag feesten en evenementen AmsterdamOp Koningsdag worden er overal in het land feesten en evenementen georganiseerd. Welke feesten er in jouw regio worden g…
Evenementenorganisator B2sB2s is één van de grootste party organisatoren in Nederland. B2s organiseert feesten voor de hardere muziek stijlen. Hie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Licya, Pixabay
  • www.gentsefeesten.be
  • www.eftc.be
  • www.miramiro.be
  • www.10daysoff.be
  • www.gentjazz.com
  • www.circuscentrum.be
  • www.boomtownfestival.be

Reageer op het artikel "Gentse Feesten: 13 t/m 22 juli 2018"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 04-06-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Grote evenementen
Schrijf mee!