InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Grondwet Festival 2014: informatie en bereikbaarheid

Grondwet Festival 2014: informatie en bereikbaarheid

Grondwet Festival 2014: informatie en bereikbaarheid In 2014 bestaat de Nederlandse Grondwet 200 jaar. Dit zal feestelijk gevierd worden met het Grondwet Festival, dat op 29 maart 2014 plaatsvindt in Den Haag. Het festival wordt georganiseerd door het Nationaal Comité 200 jaar Koninkrijk, het Haags Comité 200 jaar Koninkrijk, de Dag van de Haagse Geschiedenis en de Koninklijke Landmacht.

Nacht van de Grondwet

De festiviteiten worden geopend met de Nacht van de Grondwet, op vrijdag 28 maart 2014. Tijdens deze vrijdagavond en -nacht zijn er door heel Den Haag verschillende activiteiten gepland. Voor enkele activiteiten moet je reserveren, dit kun je terugvinden op de website van het festival; hier is ook het volledige programma te vinden. Voorbeelden van activiteiten tijdens de Nacht van de Grondwet zijn: Gratis entree in het Humanity House museum, de Flavourz Freedom Party in het Paard van Troje, met optredens van 23:45 uur tot 04:45 uur van onder andere Alex Sinclair en Givano (gratis tickets kunnen gereserveerd worden via www.flavourz.nl) en een collegetour over mensenrechten, ook in het Paard van Troje, geleid door Xander van der Wulp (Politiek verslaggever NOS Journaal) met Ernst Hirsch Ballin en Natalie Righton als gasten.

Dag van de Haagse Geschiedenis

Op t Plein vindt op 29 maart 2014 de Dag van de Haagse Geschiedenis plaats, als onderdeel van het Grondwet Festival. Op 't Plein vinden de hele dag doorlopend verschillende activiteiten plaats, waaronder:
  • Nostalgische draaimolen voor jong en oud
  • Luchtkasteel
  • Markt met meer dan 30 culturele, historische en museale organisaties
  • Ridderschool
  • Grondwet photobooth!
  • Luchtkasteel
  • Plaatpitaat pannenkoeken; versier en smul!
  • WK Hockey clinic

Kinderprogramma

Tijdens het Grondwet Festival op zaterdag 29 maart 2014 zijn er verschillende activiteiten gericht op kinderen georganiseerd, verspreid door heel Den Haag. Zo is er een breakdance show en BMX show en workshop op de Hofplaats, zijn er demonstraties van de Koninklijke Landmacht bij de Hofvijver, waar kinderen onder andere kunnen klimmen en abseilen en kunnen leren om het water uit de Hofvijver om te toveren tot drinkwater. Verder kunnen kinderen meedoen aan een spannende vossenspeurtocht op 't plein, in het kader van de Dag van de Haagse Geschiedenis plaats. Ook kunnen er deze dag speciale gebouwen bezocht worden, zoals het Witte Paleisje op de Kneuterdijk, waar het kind op de troon in de Feestzaal op de foto kan gaan, het nationaal archief, waar kinderen hun eigen Grondwet kunnen opstellen en de ministeries van Binnenlandse Zaken & Koninkrijkrelaties en Veiligheid & Justitie, waar ook verschillende activiteiten voor jong en oud plaatsvinden. Nog meer activiteiten vind je op de website van het Grondwet Festival.

Expositie en Theater

Tijdens het Grondwet Festival kan men onder andere het Catshuis en de Trêves- en Statenzaal bezoeken. Tevens zijn twee kamers in het Kabinet van de Koning (KvdK) tijdens het festival geopend voor publiek. Er vinden onder andere in de Koninklijke Schouwburg en De Hoge Raad der Nederlanden theatervoorstellingen plaats, die helemaal aansluiten bij het thema van het festival. Voor enkele van deze voorstellingen moet je vooraf reserveren. Meer informatie hierover en het precieze programma vind je op de website van het Grondwet Festival.

Bereikbaarheid

Adres festivalterrein

De activiteiten vinden plaats door de gehele stad Den Haag.

Openbaar vervoer

De meeste activiteiten rondom het Grondwet Festival vinden plaats op loopafstand van station Den Haag Centraal. Op de site van de NS kun je een speciaal Grondwet Festival actieticket bestellen. Een aantal activiteiten die wat verder uit het centrum liggen zijn te bereiken met gratis pendelbussen, die rijden vanaf het Toernooiveld in het centrum, via Plein 1813 naar het Catshuis. De pendelbussen vertrekken elke 20 minuten en rijden heen en terug.

Auto

Kom je met de auto? Ga er dan vanuit dat het verkeer rondom de stad en in parkeergarages drukker kan zijn. Parkeren kan onder andere in de garages Muzenplein, Pleingarage, Stadhuis en Spui Centre.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.grondwetfestival.nl/
  • www.spoordeelwinkel.nl

Reageer op het artikel "Grondwet Festival 2014: informatie en bereikbaarheid"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 26-03-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!