InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Oktoberfest München 2018: datum en reserveren

Oktoberfest München 2018: datum en reserveren

Het Oktoberfest in München is één van de bekendste en grootste evenementen in de wereld. Reizigers uit de hele wereld weten elk jaar de weg naar München te vinden. Het evenement begint elk jaar eind september en eindigt op de eerste zondag van oktober. In 2018 vindt het festival plaats van 22 september tot en met 7 oktober. Om van je bezoek aan het Oktoberfest een succes te maken moet je met verschillende dingen rekening houden. Voorbeelden hiervan zijn het reserveren van een tafel, de reis naar München en het overnachten in München.

Oktoberfest

Grote tenten, lange tafels, blaaskapellen en -orkesten, mannen in Lederhose en vrouwen in een Dirndl? Dan denk je uiteraard meteen aan het Oktoberfest in München. Het Oktoberfest bestaat al ruim 200 jaar. Het Oktoberfest heeft een sterke hang naar traditie en wordt gekenmerkt door de gemoedelijke sfeer. Ondanks de hoge bezoekersaantallen zijn er nauwelijks ongeregeldheden. In de tenten worden regionaal gebrouwen bieren geschonken die door de bezoekers aan lange tafels worden geconsumeerd. Het bier wordt geschonken in grote glazen (één liter) en kost circa € 10,- per glas. Wanneer je niet van bier houdt kan je uiteraard ook frisdrank, water of koffie drinken. Tevens zijn er een tweetal tenten waar wijn wordt geschonken. De tenten vallen op door de enorme grootte, de grootste tent kan circa 10.000 bezoekers herbergen. Voorbeelden van bekende tenten zijn de Hippodrom, Hacker, Weinzelt, Augustiner, Hofbräu en Spatenbräu. Behalve de tenten is er ook een grote kermis en zijn er tal van standjes op het terrein.

Feiten en cijfers

Elk jaar verbluft het Oktoberfest weer de wereld met duizelingwekkende getallen wat betreft bezoekers en consumptie. Enkele getallen die het Oktoberfest jaarlijks realiseert:
  • circa 7 miljoen bezoekers
  • 100 ossen, 300.000 worsten en 500.000 kippen
  • 7,5 miljoen liter bier, 150.000 liter wijn, 1 miljoen liter frisdrank en water, 250.000 liter koffie en thee
  • 1 miljard Euro omzet
  • 12.000 banen
  • 2000 toiletten
  • 1 miljoen kilogram afval
  • steevast minder dan 100 vechtpartijen

Openingstijden 2018

Het feest duurt elk jaar minimaal 16 dagen. Indien het Oktoberfest samenvalt met Duitse feestdagen kan het zelfs worden verlengd tot 18 dagen. In 2018 duurt het Oktoberfest van zaterdag 22 september tot en met zondag 7 oktober.

Start Oktoberfest

Het evenement wordt officieel geopend op zaterdag 22 september 2018 om klokslag 12.00 uur.

Openingstijden tenten

  • Zaterdag 22 september: 12.00 - 22.30 uur
  • Weekdagen: 10.00 - 22.30 uur
  • Zaterdag en Zondag: 09.00 - 22.30 uur

Standjes op buitenterrein

  • Zaterdag 22 september: 10.00 - 24.00 uur
  • Maandag tot en met donderdag: 10.00 - 23.30 uur
  • Vrijdag: 10.00 - 24.00 uur
  • Zaterdag: 09.00 - 24.00 uur
  • Zondag: 09.00 - 23.30 uur

Kermis

  • Zaterdag 22 september: 12.00 - 24.00 uur
  • Vrijdag en zaterdag: 10.00 - 24.00 uur
  • Zondag: 10.00 - 23.30 uur

Reserveren

Wanneer je geen zin hebt om lang te wachten bij de ingang van een tent is het reserveren van een tafel aan te bevelen. Het reserveren van een tafel moet worden gedaan bij de uitbaters van de tenten. Hiervoor rekenen de uitbaters reserveringskosten (circa € 30,- à € 40,- per persoon). De reserveringskosten worden teruggegeven in de vorm van vouchers waarmee drinken en/of eten kan worden gekocht. De contactgegevens van de verschillende tenten vind je terug op de website van het Oktoberfest en de website van de stad München. Een reservering kan telefonisch of schriftelijk (mail of fax) worden aangevraagd. Je kan het beste direct na afloop van de Oktoberfest alvast een reservering voor het volgende jaar doorgeven. In de praktijk zijn er echter diverse tenten waar het tot enkele weken voor de start van het festival nog mogelijk is om een reservering te doen.

Bereikbaarheid festivalterrein

Het terrein waar het Oktoberfest plaatsvindt is de Theresienwiese, een 40 hectare groot terrein nabij het centrum van München. Het terrein wordt vaak afgekort tot Wiesn, wat weide/weiland betekent. Het terrein is het eenvoudigst te bereiken met het openbaar vervoer. In de nabijheid van het terrein zijn onder andere de treinstations (München Hauptbahnhof), metrohaltes (Theresienwiese, Poccistraβe, Goetheplatz), bushaltes (Theresienhöhe, Poccistraβe) en tramhaltes (Hermann-Lingg-Straβe, Holzapfelstraβe) gelegen. Eenmaal in de buurt van het feestterrein is het niet moeilijk om de goede kant op te lopen. Grote mensenmassa's hebben namelijk allemaal hetzelfde doel, namelijk naar het Wiesn terrein. Je hoeft alleen maar de massa te volgen en je komt er vanzelf.

Reizen naar München

München is op meerdere manieren te bereiken. De beste opties zijn:

Auto

Vanuit Nederland reis je het best via Keulen, waarna via de snelwegen A3 en A9 München wordt bereikt. Parkeren is afhankelijk van de locatie van bestemming. In veel gevallen kan er bij het hotel waar je verblijft worden geparkeerd. Er wordt afgeraden nabij het Oktoberfest terrein te parkeren vanwege grote drukte. Het is verstandig om verder weg te parkeren en via het openbaar vervoer naar het festival door te reizen.

Trein

Vanuit Nederland is het mogelijk om per trein naar München te reizen via NS Hispeed. Tijdens het Oktoberfest zijn er speciale arrangementen via NS Hispeed.

Vliegen

Er zijn vliegverbindingen (direct en tussenstop) naar München vanaf de vliegvelden Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.

Overnachten

De stad München heeft grote aantallen hotels, herbergen, appartementen, enzovoorts te huur. Als je nabij het Oktoberfest terrein wilt overnachten moet je bijtijds boeken. Logischerwijs raken deze locaties het eerst uitverkocht. Houd ook rekening met hoge overnachtingskosten. De hotels en andere accommodaties verhogen tijdens het Oktoberfest de prijzen aanzienlijk. Prijzen boven de € 100,- per persoon voor een eenvoudige hotelkamer zijn geen uitzonderingen. Wil je voordeliger overnachten? Maak dan gebruik van de Oktoberfest camping (www.oktoberfest-camping.com). De kosten voor deze camping bedragen circa € 35,- per nacht per object (caravan, tent, caravan, enzovoorts). Je mag dan met twee personen overnachten. Elk extra persoon kost € 15,- extra.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oktoberfest 2018: plezier op de bierfeesten in MünchenOktoberfest 2018: plezier op de bierfeesten in MünchenDe Oktoberfeesten (Oktoberfeste) worden ook wel eens in de volksmond de bierfeesten genoemd. Het is een jaarlijks volksf…
De tradities van het OktoberfestDe tradities van het OktoberfestHet Oktoberfest is het grootste bierfestival ter wereld en wordt elk jaar gehouden in het Duitse München. Elk jaar weer…
Oktoberfest: niet alleen in DuitslandOktoberfest: niet alleen in DuitslandHet Oktoberfest (Oktoberfeest) is hét grote bierspektakel van Duitsland. Het begint op de eerste zaterdag na 15 septembe…
Een introductie tot Duits BierIn heel Duitsland is bier een populaire drank, en onderdeel van de Duitse cultuur. In Duitsland zijn meer dan 1000 versc…
Weetjes over de maand oktober: van dieren naar HalloweenWeetjes over de maand oktober: van dieren naar HalloweenOktober is een echte overgangsmaand. De zomer ligt al ver achter ons en de winter komt met rasse schreden dichterbij. Be…
Bronnen en referenties
  • www.oktoberfest.de
  • www.muenchen.de
  • www.nshispeed.nl
  • www.oktoberfest-camping.com

Reageer op het artikel "Oktoberfest München 2018: datum en reserveren"

Reacties

Cecilia, 20-05-2016 16:22 #2
Hey Lyanne ik zag je berichtje maar ik ben vorig jaar met Stoke Travel heen geweest, ik kon daar dan slapen en hun regelden ook het eten. Anders moet je even de website bij hun bekijken want kan het wel aanraden!

Lyanne, 13-05-2016 15:49 #1
Het lijkt mij super tof om naar Oktoberfest te gaan in München. Iemand tips/hoe daar te komen/te overnachten etc?
Cheers Reactie infoteur, 14-05-2016
Er zijn meerdere manieren er te geraken, bijvoorbeeld via eigen vervoer (auto), het vliegtuig, trein of bus. Ook zijn er tal van hotels. Bovenaan dit artikel (onder inleiding) staat een link naar een overzicht met hotels

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Grote evenementen
Reacties: 2
Schrijf mee!