InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Zwarte Cross: 12 - 15 juli 2018

Zwarte Cross: 12 - 15 juli 2018

Zwarte Cross: 12 - 15 juli 2018 De anders zo rustieke Achterhoek transformeert in het laatste weekend van juli in het walhalla voor liefhebbers van motoren, feesten en muziek. Dan vindt namelijk de Zwarte Cross plaats, wat een van de allergrootste zomerfestivals van ons land is. Er zijn maar liefst 31 podia tijdens de Zwarte Cross waardoor er qua muziek en cultuur enorm veel keuze is. Maar minstens zo belangrijk zijn de auto- en motorcross races die plaatsvinden tijdens de Zwarte Cross. Het moge duidelijk zijn, de Zwarte Cross is een knotsgek festival dat al jaren tot de verbeelding spreekt.

Zwarte Cross

De Zwarte Cross wordt sinds 1997 georganiseerd in de Achterhoek. Waar er tijdens de eerste editie slechts sprake was van circa 1000 bezoekers, is dit aantal gegroeid tot ruim 220.000. Tegenwoordig vindt het meerdaagse festival plaats op festivalterrein De Schans in Lichtenvoorde. Het evenement staat in het teken van muziek, motorcross en dagenlang feesten. Bezoekers roemen het evenement vooral vanwege de gemoedelijke sfeer. Tijdens de Zwarte Cross treden tal van Nederlandse en buitenlandse muzikale acts op op één van de ruim 30 podia. De muziekstijl die voornamelijk wordt gespeeld is rockmuziek. De volgende editie van de Zwarte Cross vindt plaats van donderdag 12 tot en met zondag 15 juli 2018.

Motorcross

Het festival is vooral bekend vanwege de motorcrosses die er de gehele dag plaatsvinden. Iedereen kan zich inschrijven om deel te nemen aan de motorcrosses. De motorklassen waaraan kan worden deelgenomen zijn de brommerklasse, 85 cc klasse, Calimeroklasse (voor kinderen), bakfietsenklasse, wintersportklasse, specialklasse, zwaargewichtklasse, superklasse, oldtimerklasse en wegraceklasse.

Kaartverkoop Zwarte Cross

Er zijn verschillende soorten kaarten te koop voor de Zwarte Cross:
  • Dagkaarten: losse kaarten voor vrijdag, zaterdag of zondag
  • Jeugdkaarten: losse kaarten voor vrijdag, zaterdag of zondag (jongeren onder de 16 jaar mits >1,40 meter
  • 3 Dagen kaarten: entree voor alle dagen (vrijdag, zaterdag en zondag)
  • Campingkaarten: entree voor alle dagen (vrijdag, zaterdag en zondag) en overnachten op de camping van donderdag tot en met maandag
  • Caravankaarten: uitbreiding op de campingkaart, voor meerprijs kan de caravan worden meegenomen
  • Hotel Grasnapolsky: zelfde als campingkaart, maar dan inclusief luxe, ingerichte tent. Deze tent bevat een luchtbed, tuinmeubilair en slaapzak
  • Kinderen onder de 1,40 meter hebben gratis toegang, mits onder begeleiding van een volwassene

Kaarten kunnen online worden gekocht via de website van de Zwarte Cross. Kaarten zijn ook verkrijgbaar bij Primera, hoewel daar service- en administratiekosten worden gerekend. Mits niet uitverkocht zijn tickets ook aan de deur te koop.

Kortingskaarten

Er zijn mogelijkheden om je tickets voor de Zwarte Cross te verkrijgen met korting. Wanneer je een Cultuur Jongeren Paspoort (CJP-pas) bezit ontvang je 10 procent korting. Verder hanteert de Zwarte Cross een beleid waarbij vroege boekers kortingen ontvangen. Wie voor 1 juni dagkaarten, 3 dagen kaarten of campingkaarten bestelt ontvangt bijna 20% korting. Bestellers voor 1 januari kunnen zelfs rekenen op bijna 50% korting. De reguliere voorverkoop start ieder jaar in november.

Adres en contact

De Zwarte Cross vindt zoals eerder vermeld plaats op festivalterrein De Schans in Lichtenvoorde. Wanneer je contact wenst met de organisatie kan je een e-mail sturen naar het e-mailadres info@zwartecross.nl.

Locatie Zwarte Cross

Legenda
A. Locatie Zwarte Cross
B. Treinstation Lichtevoorde-Groenlo

Bereikbaarheid auto en openbaar vervoer

In de nabijheid van het festivalterrein zijn er geen autosnelwegen, het terrein ligt best afgelegen. Bezoekers kunnen het best navigeren naar gemeente Lichtenvoorde en aldaar de borden naar de Zwarte Cross volgen. Op en rondom het festivalterrein is voldoende parkeergelegenheid. Bezoekers die gebruik willen maken van het openbaar vervoer kunnen gebruik maken van treinstation Lichtenvoorde-Groenlo. Vanaf dit treinstation zijn verbindingen naar Winterswijk en Zutphen. Dit treinstation is op circa 20 minuten lopen van het festivalterrein gelegen. Tussen het treinstation en festivalterrein worden pendelbussen ingezet.

Festivaltijden

Het festivalterrein heeft de volgende openingstijden:
  • Vrijdag 14 juli: 10.00 tot 01.30 uur
  • Zaterdag 15 juli: 10.00 tot 01.30 uur
  • Zondag 16 juli: 10.00 tot 00.00 uur

De camping is geopend van donderdag 13 juli (12.00 uur) tot maandag 17 juli (12.00 uur).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dartspelers: Rob Cross - Engeland (PDC)Dartspelers: Rob Cross - Engeland (PDC)In 2017 bestormde vanuit het niets een 26-jarige Engelsman de wereldranglijst van de Professional Darts Cooperation. Dez…
Premier League Darts 2018: Speelschema en prijzengeldPremier League Darts 2018: Speelschema en prijzengeldDe Premier Leauge Darts 2018 is de dertiende editie van het jaarlijkse dartstoernooi georganiseerd door de Professional…
Bronnen en referenties
  • www.zwartecross.nl

Reageer op het artikel "Zwarte Cross: 12 - 15 juli 2018"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 04-06-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Grote evenementen
Schrijf mee!