InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Landgoedfair Mariënwaerdt

Landgoedfair Mariënwaerdt

Mariënwaerdt is een particulier landgoed van ca. 900 hectare. Het ligt in de Betuwe tussen Beesd en Tricht, in de kom van de rivier de Linge. Door de ligging in de kom van de Linge, is en was de grond op het landgoed vruchtbaar. In de Middeleeuwen heeft men daar dan ook van geprofiteerd. In de huidige staat is Mariënwaerdt meer dan een landgoed met natuur. Jaarlijks vinden er verschillende activiteiten plaats, waaronder de kerstfair en de landgoedfair. De landgoedfair vindt dit jaar plaats van 21 tot en met 25 augustus 2013. Op de landgoedfair staan dit jaar meer dan 160 standhouders, die goederen van het landleven ten toon zullen sprijden. Van binnen- en buitenartikelen tot bijzondere kleding gericht op het landleven.

Dairy Fair

Nieuw is dit jaar de Dairy Fair. Een geheel nieuwe rundveeshow. Een zomerkeuring waarbij veehouders uit het hele Rivierengebied de beste koeien laten zien in de categoriën rood- en zwartbont. De jeugd staat hierbij centraal.

Data en openingstijden

De Landgoedfair 2013 is van woensdag 21 tot en met zondag 25 augustus 2013.
  • Woensdag 21 augustus 2013: 10.00 - 18.00 uur
  • Donderdag 22 augustus 2013: 10.00 - 18.00 uur
  • Vrijdag 23 augustus 2013: 10.00 - 20.00 uur
  • Zaterdag 24 augustus 2013: 10.00 - 18.00 uur
  • Zondag 25 augustus 2013: 10.00 - 18.00 uur

Activiteiten en workshops

Naast de vele standhouders, zijn er verschillende activiteiten en workshops te beleven op het landgoed:

Workshop hortensiakrans of hortensiataartvorm maken

Een workshop waarbij u leert om hortensia's op een bijzondere manier te gebruiken. U maakt een prachtige krans met hortensiabloemen, rozen, bessen en diverse soorten groen. Deze krans kunt u aan de deur of schutting hangen.

Workshop vilten

De leukste creaties maken met vilt. Van schilderen met wol, het maken van een wandkleed tot en met het maken van bloemen en een shawl.

Buitenleven Chutney verkiezingen

Een verkiezing van de beste Chutney, welke u kunt laten proeven door de barones en de hoofdredactrice van het magazine Buitenleven.

Wedstijd Ketelkoken

Deelnemers kunnen in een ketel koken, met voor hun vooraf onbekende ingrediënten. Hierdoor is improvisatietalent benodigd.

Antiekveiling

De Abtsbouwing is het decor van de antiekveiling "Antiek op de Catwalk".

Voor stoere mannen & kids

Met antieke tractoren die kunnen dorsen, ploegen en maaien.
Kettingzaagkunst, waarbij beelden worden gemaakt met een kettingzaag.
Ambachtelijke klompen, een demonstratie ambachtelijke klompen maken.

Geschiedenis Mariënwaerdt

De betekenis van de naam komt van het woord 'waard', dat eiland betekend, van Maria. In 1129 werd een Norbetijner abdij gesticht. De hoofdgebouwen van deze abdij stonden op de plek waar nu het Huis Mariënwaerdt is te vinden. Door de ligging in de kom van de rivier de Linge, liep de grond om de abdij regelmatig onder water en was de grond erg vruchtbaar. Het klooster lag verder op de grens van de provincies Utrecht, Holland, Brabant en Gelre, waar vaak werd geplunderd en gevochten. De abdij is daarom meerdere malen geplunderd, verwoest en weer opgebouwd. In 1567 is het definitief verwoest, waarna het landgoed te koop is komen te staan. In 1734 is het gekocht door graaf van Bijlandt de voorvader van de familie van Verschuer, de huidige eigenaren van het landgoed. Hij liet het Huis Mariënwaerdt bouwen op de gewelven en fundering van de voormalige abdij. De kelders van de oude abdij zijn nog te bezichtigen.
© 2013 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.marienwaerdt.nl

Reageer op het artikel "Landgoedfair Mariënwaerdt"

Infoteur: Evertse
Laatste update: 07-08-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!