Waar naartoe in Vlaanderen tijdens de kerstvakantie?

Waar naartoe in Vlaanderen tijdens de kerstvakantie? Het is koud. Het is grijs. Je hebt eigenlijk helemaal geen zin om buiten te komen. Maar de kinderen zijn thuis en ze vervelen zich. Je kan toch geen veertien dagen binnen blijven zitten! Trek een warme jas aan, handschoenen, een muts en een sjaal en ga even een frisse neus halen. En dit kan dan ook nog eens op een plezierige manier. Trek eens naar een kerstmarkt of naar de schaatsbaan. Of ga naar een pretpark in winterjasje. Keuze zat voor een leuke dag! Ok, je bent er klaar voor. Je gaat de koude trotseren. Nu nog een leuke bestemming vinden! Hier een overzichtje van leuke uitstapjes in Vlaanderen tijdens de kerstvakantie.

Kerstmarkten

  • Leuven: kerstmarkt naar Scandinavisch model, met 140 internationale standjes. De Kerstman wacht op de brave kindjes in zijn huisje in het sparrenbos, er is een winterspeeltuin en een winterkermis. In het sparrenbos is er ook een kusbrugje, waar je je geliefde kan kussen onder de maretak. Open van 11 tot 23 uur. Mis vooral ook de curlingwedstrijden niet! 's Avonds is er een optreden.
  • Antwerpen: de kerstmarkt slingert zich langs de Groenplaats, de Handschoenmarkt, de Grote Markt en de Suikkerrui naar het Steenplein. Je vindt er verwarmde terrassen, straatartiesten, een draaimolen, vuurinstallaties en natuurlijk heel wat kerstproducten. Op de Groenplaats staat er ook een spiegeltent uit de vorige eeuw. Hier kan je afspreken met andere mensen of een hapje en een drankje nuttigen. De kerstmarkt is geopend van 11 tot 23 uur. Op het Steenplein vind je een reuzenrad. Het reuzenrad is dagelijks geopend van 11 tot 23 uur. Een ritje kost 5 euro voor een volwassenen en 3 euro voor kinderen.
  • Gent: hier twee kerstevenementen. De eigenlijke kerstmarkt vind je op de Sint-Baafsplein en de Botermarkt. Hier moet je zijn voor de sfeer en de gezelligheid. Voor randanimatie moet je op het Sint-Pietersplein zijn. In de studentenbuurt vind je een reuzenrad, een winterfoor met leuke attracties en een winterdorp met ambachtelijke chalets met heel wat lekkers.
  • Brugge: kerstmarkt op de Grote Markt en het Simon Stevinplein. In het Ijspaleis kan je iedere dag terecht van 10 tot 19 uur en dat tot het einde van de kerstvakantie. Je komt er terecht in de wondere wereld van sneeuw en ijs. Nog wat tijd over? Bezoek dan ook het nieuwste museum van Brugge: Historium Brugge.
  • Hasselt: Winterland, telkens open van 10 tot 22 uur. Sfeervolle winterhappening met kerstmarkt, ijsbaan en attracties in een kerstjasje. Zo wordt de trein op de achtbaan verder getrokken door de arreslee van de Kerstman. Ook het huis van de Kerstman kan bezocht worden, iedere dag van 12 tot 20 uur. Een kopie van "The Home of Santa Claus" in Rovaniemi, inclusief postkamer, slaapkamer, woonkamer, werkkamer, keuken en badkamer. De Kerstman wordt bijgestaan door twee elfjes.
  • Brasschaat: Naast het winterdorp in het Gemeentepark aan de Hemelakkers waar je kan gaan schaatsen ook een winterfoor en sfeervolle chalets. Op vrijdag-en zaterdagavond vanaf 19 uur live optredens van bands en DJ's. Kerststallententoonstelling in de Sint-Jozefkerk met elk jaar een nieuw gastland.
  • Oostende: naast de Kerstmarkt kan je ook een bezoekje brengen aan de Kerstman. Hij ontvangt de brave kindjes van 14 tot 18 uur
  • Lier: kerstmarkt met talrijke kraampjes vol lekkernijen en ambachtelijk gemaakte producten

Kerstconcerten, kerstwandelingen, kerststoeten en vuurwerk

Om te weten te komen waar deze evenementen plaatsvinden, kan je best op de site van je eigen dorp of gemeente een kijkje nemen of de lokale kranten even uitpluizen.
  • Naast de grote en minder grote kerstmarkten, zijn er in vele kerken kerstconcerten en optredens.
  • Vele steden en dorpen organiseren kerstwandelingen. Sommige zijn 's avonds, andere zijn overdag. Sommige zijn enkel wandelingen, bij andere worden verhaaltjes verteld. Bij de aankomst staan meestal de glühwein en de hapjes klaar.
  • In sommige steden zijn er tentoonstellingen van kerststallen van over de hele wereld.
  • Ook leuk: een kerststoet. Een stoet met de Kerstman, zijn elfjes en zijn rendieren, met feeën en andere kerstfiguren.
  • Natuurlijk is deze feestelijke periode niet compleet zonder vuurwerk. Op vele plaatsen kan je op 31 december naar een prachtig vuurwerk gaan kijken. Goed voor een half uurtje "oh's" en "ah's"! Naast het vuurwerk is er ook meestal (muzikale) animatie en kraampjes met natjes en droogjes.

Ijspistes

In vele dorpen en gemeenten wordt er tijdens de kerstperiode een ijspiste geïnstalleerd. Haal je ijsschaatsen dus van de zolder of uit de kelder, trommel een paar vrienden op en gaan maar! Geen ijsschaatsen voorhanden? Geen probleem. Op de ijspiste zelf kan je ijsschaatsen of hockeyschaatsen huren. Grote ijspistes vind je onder andere in Antwerpen, met een speciale ijspiste op de badboot, in Kapellen en in Brasschaat.

Nieuwjaarsduik

In Oostende is er elk jaar opnieuw voor de ijsberen onder ons, de Nieuwjaarsduik tussen 15 en 16 uur. Ook leuk om naar te kijken als je niet zo'n held bent!

Driekoningen

En om de kerstvakantie in schoonheid af te sluiten, kunnen de kinderen op zes januari nog Driekoningen gaan zingen bij de buren en in de winkels. Voor meer info over Driekoningen en ideetjes voor liedjes, kan je hier een kijkje nemen: Driekoningen: oorsprong en tradities. 's Middags nog een lekker stuk taart met een boon in om de dag af te maken en iedereen is weer klaar om er in te vliegen!

Nieuwjaarsdrink en kerstboomverbranding

Om de kerstperiode helemaal in schoonheid af te sluiten, trakteren de meeste gemeenten op een nieuwjaarsdrink. Soms in combinatie met een kerstboomverbranding of andere randanimatie.

Attractieparken in winterjasje

Bokrijk

In december kan je in het domein Bokrijk tussen 16 en 21 uur genieten van de winteravonden. Nostalgische winterkermis met attracties van 1900 tot 1960: een reuzenrad, een rups, een rariteitenkabinet, een waarzegger, theater, dans en een vuurspektakel. Misschien niet zo indrukwekkend als de Winterefteling, maar minstens even gezellig. Wel even opletten: voor de kermisattracties betaal je bovenop de entreeprijs 1 euro per rit.

Plopsaland De Panne

Plopsaland De Panne trekt ook een winterjasje aan en wordt Winter Plopsaland tijdens de kerstvakantie. Lichtjes en kerstbomen zorgen voor een kerstsfeertje, maar er is meer! Je kan het Huis van de Kerstman bezoeken, een stapje wagen op de ijspiste, kriebels in je buik krijgen op de gloednieuwe Crazy Coaster en naar de kerstshow met Clown Dobus gaan kijken. Tijdens de Nocturnes (tussen kerst en nieuwjaar) is het park een uurtje langer open (tot 19 uur) en kan je genieten van een kerstshow met Mega Mindy en een Ketnet Kerstshow. Die dagen worden ook nog eens afgesloten met een spetterend vuurwerk. Op de andere dagen in december sluit het park zijn deuren om 17 u en in januari om 18 uur.

Veel plezier tijdens de kerstvakantie!
Gerelateerde artikelen
Fietsen in Zeeuws-VlaanderenFietsen in Zeeuws-VlaanderenFietsen in Zeeuws-Vlaanderen is heerlijk. Er zijn veel fietspaden en het verkeer is rustig. Een snelweg kom je niet tege…
Kerstvakantie en nieuwjaarsduik op AmelandKerstvakantie en nieuwjaarsduik op AmelandAmeland biedt in de kerstvakantie diverse activiteiten voor jong en oud, voor gast en eilander. Daarnaast zijn de dorpen…
Kerstmarkt in OberhausenHet is een gezellige tijd. December. De kerstboom wordt van zolder afgehaald het huis wordt versierd, en we gaan gezelli…
Kerstmarkt in Keulen is een aanrader!Na elke zomer leven we naar het einde van het jaar toe. In december valt er immers ook weer genoeg te beleven met de ver…

Kerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandKerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandElke Oudjaarsdag staat Ballum op Ameland in het teken van het kampioenschap Kerstboomwerpen. Met sneeuw en hagel, in een…
Kerstzingen op Ameland - Zwaneplein in HollumKerstzingen op Ameland - Zwaneplein in HollumIeder jaar, vlak voor de Kerstdagen klinkt in Hollum op Ameland kerstgezang in de buitenlucht. Met zín allen worden kers…
Bronnen en referenties
  • www.visitantwerpen.be
  • www.leuvensekerstmarkt.com
  • www.visitbruges.be
  • www.winterland.be (Hasselt)
  • www.plopsaland.be
  • Steps
  • De Zondag

Reageer op het artikel "Waar naartoe in Vlaanderen tijdens de kerstvakantie?"

Infoteur: Mapa
Laatste update: Juni 2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!