InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Kerstmarkten (2017) over de grens: Nedersaksen en Bremen

Kerstmarkten (2017) over de grens: Nedersaksen en Bremen

Kerstmarkten (2017) over de grens: Nedersaksen en Bremen Net als in heel Duitsland vinden in Nedersaksen jaarlijks de traditionele kerstmarkten plaats. Buiten het plaatselijke programma kan de bezoeker op elke kerstmarkt rekenen op de vaste ingrediënten voor een geslaagde kerstmarkt: gezelligheid, kerstsfeer, mooie producten en lekker eten. De meeste kerstmarkten zijn geopend tussen 11.00 tot 20.00 uur, maar deze tijden kunnen lokaal verschillen. Hoewel de Hansestadt Bremen niet tot Niedersachsen behoort, is ze toch in dit overzicht opgenomen. Let op! Kerstmarkten die tot na de kerst voortduren, zijn vaak op 24, 25 en 26 december gesloten.

Aurich

Kerstmagie in Aurich │ 27 november t/m 23 december 2017

Op de kerstmarkt van Aurich staat, midden op de Martkplatz een enorm peperkoeken huis, waar de Oostfriese tegenhangers van Hans en Grietje, Jan und Grit, dagelijks te vinden zijn. De uit het jaar 1872 stammende paardendraaimolen is present en de inwendige mens kan zich onder andere te goed doen aan originele Nederlandse poffertjes en Auricher Glühwein.

Bad Zwischenahn

Kerstmarkt Bad Zwischenahn │ 27 november t/m 26 december 2017

Op de kerstmarkt van Bad Zwischenahn gebeurt meer: behalve de sfeervolle kerststandjes, de Glühwein en de vele gerechten die er te krijgen zijn biedt deze markt toneelvoorstellingen, koorconcerten, volksdansen en muziekgroepen. Ambachtslui tonen hun vakmanschap en ieder weekend vinden er in het ‘Haus Brandstätter’ kinderactiviteiten plaats.

Bad Bentheim

Bad Bentheimer kerstmarkt │ 8 t/m 10 december 2017

Aan de voet van het kasteel van Bad Bentheim wordt in het tweede adventsweekend de kerstmarkt gehouden. Voor wie rustig rond wil kijken op de markt, waar vele ambachtelijk gemaakte spullen worden aangeboden, is de vrijdag een aanrader. De kinderen kunnen zich vermaken met de stoomcarrousel en de levende kerststal. Bijzonder voor Bad Bentheim is het traditionele midwinterhoornblazen en op zondagavond het torenblazen.

Bremen

Kerstmarkt Bremen │ 30 november t/m 23 december 2017

De Bremense kerstmarkt concentreert zich bij het raadhuis en het Rolandbeeld. Niet minder dan 170 mooi ingerichte en verlichte kerststandjes maken een bezoek aan deze markt de moeite waard. De culturele instellingen in Bremen zorgen tijdens de kerstmarkt voor een afwisselend programma. Zo vinden er orgelconcerten plaats, worden er toneelstukken opgevoerd en zijn er tentoonstellingen ingericht.

Cloppenburg

Cloppenburger kerstmarkt │ 30 november t/m 30 december 2017

Op 26 november wordt de kerstmarkt, bijgezet met muzikale luister, geopend. In het centrum van de stad wordt een grote kerstboom opgetuigd, 20 kerststandjes met ambachtelijke waren en lekkernijen zijn ingericht en voor de kleinsten is er een carrousel. Ook kan er in Cloppenburg on Ice geschaatst worden.

Delmenhorst

Delmenhorster kerstmarkt in het ‘Lichterwald’ │ 29 november t/m 23 december 2017

De kerstmarkt van Delmenhorst wordt verlicht door een veelvoud aan verlichte kerstbomen. In de geur van dennentakken staan de kerststandjes met een veelzijdig aanbod aan kerstspulletjes. Over de kerstmarkt rijdt ook dit jaar weer de traditionele kindertrein.

Emden

Engelkemarkt Emden │ 27 november t/m 31 december 2017

Aan de oude Binnenhaven van Emden vindt de traditionele en maritieme kerstmarkt plaats. De museumschepen zijn feestelijk verlicht en een aantal kerststandjes bevindt zich aan boord van de schepen.

Jever

Jever in glanzend kerstlicht │ 27 november t/m 23 december 2017

Op 23 november wordt de kerstmarkt in Jever geopend, waarbij niemand minder dan de Kerstman een bijdrage levert. De markt is tot en met 23 december dagelijks geopend. In sfeervolle vakwerkstandjes worden handgemaakte waren aangeboden zoals keramiek, houtwerk, marionetten, teddyberen en nog veel meer. Zoals ieder jaar zal de paardencarrousel weer draaien.

Leer

Kerstmarkt in Leer │ 27 november t/m 30 december 2017

Tijdens de kerstmarkt wordt de oude binnenstad van Leer verlicht door meer dan 150.000 lampjes. Onder deze verlichting bevinden zich de traditionele kerststandjes, een kerstpyramide, een grote Kerstman, etc. etc. Omgeven door de geur van gebrande amandelen en Glühwein kunt u in kerststemming komen.

Lingen

Kerstmarkt Lingen │ 27 november t/m 23 december 2017

De kerstmarkt van Lingen concurreert met die van Meppen, ook in Lingen, op de Marktplatz, bevindt zich een ijsbaan en wel de grootste van het Emsland. Het programma zal zich rond de ijsbaan concentreren, terwijl rondom de traditionele kraampjes en eettentjes te vinden zijn.

Meppen

Meppener kerstmarkt met ijsbaan │ 27 november t/m 23 december 2017

Tijdens de kerstmarkt wordt de binnenstad van Meppen verlicht door 7.000 lampjes. De traditionele ingrediënten als kerstandjes met kerstartikelen en vele lekkernijen worden in Meppen aangevuld met een overdekte schaatsbaan, die midden op de markt is aangelegd. De ijsbaan zal overigens blijven staat tot 30 december. Een groot deel van het programma, waaronder het traditionele Dinner for one zal bij de schaatsbaan plaatsvinden.

Nordhorn

Kerstmarkt Nordhorn │ 29 november t/m 30 december 2017

Voor wie ertoe in de gelegenheid is: de kerstmarkt van Nordhorn nodigt uit tot meervoudig bezoek. De kerststandjes hebben meerdere uitbaters, waardoor het aanbod van week tot week zal verschillen. De sfeervolle kerstmarkt nodigt uit tot een bezoek van jong en oud.

Oldenburg

Lambertimarkt │ 28 november t/m 22 december 2017

In de binnenstad van Oldenburg staan in de adventstijd 125 kerststandjes opgesteld, waar de bezoeker een uitgebreid assortiment aan kerstartikelen en speelgoed zal aantreffen. De kerstmarkt in Oldenburg biedt gezelligheid, lekkernijen en uiteraard een en al kerstsfeer.

Osnabrück

Historische kerstmarkt │ 25 november t/m 22 december 2017

Omgeven door de historische coulissen van de oude stad van Osnabrück vindt de jaarlijkse kerstmarkt plaats in de omgeving van de Dom. Uit een enquête van de NDR en uit een studie van de Welt am Sonntag blijkt dat de Osnabrücker kerstmarkt als van de mooiste van Duitsland wordt beschouwd. In het schijnsel van vele kleine lampjes staan vele kerststandjes. Op de kerstmarkt van Osnabrück staat tevens de grootste speeldoos ter wereld opgesteld.

Papenburg

Kerstmarkt op de Mühlenplatz │ 8 t/m 10 december en 15 t/m 17 december 2017

De kerstmarkt in Papenburg is klein, maar gezellig. Behalve sfeervolle verkoopstalletjes, door de handelaar zelf ingericht en versierd, wordt de kerstsfeer hier verzorgd talrijke koren en muziekgroepen. In het tweede adventsweekend (4 t/m 6 december) vindt voor de Nicolaikerk de jaarlijkse Nicolaimarkt plaats.

Wilhelmshaven

Kerst aan zee in Wilhelmshaven │ 21 november t/m 24 december 2017

De marine- en havenstad Wilhelmshaven verandert op 25 november in een kerstlandschap, getiteld: “Weihnachten am Meer” (Kerst aan zee). De kerststandjes hebben een maritiem karakter, de stemmige muziek en de geur van warme lekkernijen completeren de kerstbelevenis in Wilhelmshaven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstmarkten in Duitsland 2014Kerstmarkten trekken elk jaar weer duizenden mensen. De echte liefhebber gaat ervoor naar Duitsland. Want hoewel kerst o…
Kerstmarkt in Keulen is een aanrader!Na elke zomer leven we naar het einde van het jaar toe. In december valt er immers ook weer genoeg te beleven met de ver…
De Kerstmarkten in KeulenDe Kerstmarkten in KeulenIn Keulen zijn maar liefst zes verschillende kerstmarkten, leuk opgezet en aangekleed en een heerlijke sfeer. Maar in Ke…
Kerstmarkt Dortmund 2017, één van de grootste van DuitslandKerstmarkt Dortmund 2017, één van de grootste van DuitslandHet is een jaarlijkse traditie in vele steden om een kerstmarkt te hebben. Mooie kerstmarkten zijn bijvoorbeeld te vinde…
4 sfeervolle kerstmarkten in Duitsland4 sfeervolle kerstmarkten in DuitslandDe “gemütliche” kerstmarkten in Duitsland zijn een echte belevenis. Duizenden kraampjes met typisch Duitse gerechtjes en…
Bronnen en referenties
  • www.weihnachtsmarkt-deutschland.de
  • www.weihnachtsmaerkte-in-deutschland.de
  • www.weihnachtsmarkt.osnabrueck.de
  • www.leer.de

Reageer op het artikel "Kerstmarkten (2017) over de grens: Nedersaksen en Bremen"

Infoteur: Lourmarin
Laatste update: 15-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!