InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > De verplichte alcoholtest voor in de auto in Frankrijk

De verplichte alcoholtest voor in de auto in Frankrijk

Wie met de auto naar Frankrijk gaat, moet vanaf 1 juli 2012 een alcoholtest in zijn/haar auto hebben liggen. Vanaf die datum gaat er namelijk een nieuwe verkeerswet in die het hebben van een alcoholtest in de auto verplicht stelt. De alcoholtest zou het 'rijden met drank op' tegengaan. Vanaf november 2012 kunnen automobilisten die de verplichte alcoholtest niet in het bezit hebben ook daadwerkelijk bekeurd worden.

Franse alcoholtest, voor wie?

De Franse alcoholtest is bedoeld voor bestuurders van alle gemotoriseerde wegvoertuigen. Naast auto's vallen hier dus ook bijvoorbeeld vrachtwagens en bedrijfswagens onder. Er zijn een aantal uitzonderingen op de regel, deze voertuigen hoeven de alcoholtest niet te hebben:
  • Auto's die beschikken over een startsysteem met een erkend, elektronisch alcoholslot
  • Motorrijders en bezitters van scooters met een cilinderinhoud van minder dan 50 cc
De nieuwe regel geldt niet alleen voor Fransen zelf, maar ook voor alle Buitenlanders die in Frankrijk op vakantie gaan of doorkruisen.

Waarom een alcoholtest?

In Frankrijk is het percentage dodelijke slachtoffers als gevolg van overmatig alcoholgebruik in het verkeer vrij groot. Het percentage ligt zelfs rond de 30 procent. Sinds 2011 geldt al een verplichting voor horeca-gelegenheden om de test te kunnen verstrekken aan bezoekers. Met de alcoholtest kunnen mensen vrij eenvoudig 'meten' of zij teveel alcohol in het bloed hebben. In Frankrijk mag je tot 0,5 gram alcohol per liter bloed in je lichaam hebben. In Nederland geldt deze regel trouwens ook, behalve voor mensen die pas hun rijbewijs hebben, zij mogen slechts 0,2 gram per liter bloed hebben. 0,5 gram per liter bloed staat voor ongeveer 2 à 3 glazen drank (geen sterke drank). Overigens is dit per persoon verschillend, en ook hebben vrouwen sneller 0,5 gram bereikt dan mannen.

Hoe werkt de alcoholtest?

De test is enigszins vergelijkbaar met de test die politie gebruikt om het alcoholpercentage te meten, alleen dan in vereenvoudigde versie. De test ziet eruit als een opgeblazen zakje met daaraan een tuitje. Bestuurders kunnen in het tuitje blazen om vervolgens even te wachten en het alcoholpromillage af te lezen. De test is bedoeld om bestuurders bewust te maken van de hoeveelheid alcohol in het bloed. Na de meting kunnen mensen er zelf voor kiezen om wel of niet achter het stuur te stappen.

Waar te koop?

In Nederland is de alcoholtest in meerdere winkels te koop. O.a. de ANWB verkoopt de alcoholtesten voor een prijs tussen de 3,00 euro en 3,50 euro. Online is de test bij diverse webshops te koop. Wie geen zin of tijd heeft om de test in Nederland aan te schaffen, kan in Frankrijk zelf gewoon bij de drogisterij terecht. De test is daar ook aanzienlijk goedkoper, en kost iets meer dan een euro. De alcoholtest heet in Frankrijk éthylotest.

Boete?

Hoewel de nieuwe verkeerswet per 1 juli 2012 van kracht is, zal er vanaf november 2012 pas gecontroleerd worden op het in bezit hebben van de alcoholtest. Overigens is de boete voor het niet in bezit hebben van de alcoholtest niet erg hoog, het kost een bestuurder zo'n 11 euro.
Gerelateerde artikelen
Speciale inpaklijst vakantie: nuttige itemsSpeciale inpaklijst vakantie: nuttige itemsGa je op vakantie? Studiereis? Met de auto, kamperen? Of vliegen naar de zon, in een appartementje? Soms loop je tegen w…
Met de auto door Europa: dit moet je bij je hebbenMet de auto door Europa: dit moet je bij je hebbenAls je met de auto naar het buitenland gaat, zijn er per land verschillende verkeersregels die afwijken van de onze. Daa…
De auto vakantieklaar makenDe auto vakantieklaar makenWie op de eigen vier wielen met vakantie gaat, moet zijn auto tijdig daarop voorbereiden. De auto vakantieklaar maken, o…
De alcoholtest, het alcoholslot en de enkelbandDe alcoholtest, het alcoholslot en de enkelbandVeel mensen drinken af en toe een drankje. Vooral rond weekenden en feestdagen drinkt men soms meer dan van te voren wer…
Hoe controleert de politie op drugsgebruik in het verkeer?Hoe controleert de politie op drugsgebruik in het verkeer?Drugsgebruik in het verkeer is evenals alcoholgebruik strafbaar. Vanaf 1 juli 2017 zijn voor drugsgebruik in het verkeer…
Bronnen en referenties
  • www.anwb.nl
  • www.test-aankoop.be

Reageer op het artikel "De verplichte alcoholtest voor in de auto in Frankrijk"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 06-06-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!