InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Landschap/Natuur Noorwegen

Landschap/Natuur Noorwegen

Landschap/Natuur Noorwegen Noorwegen is een land in het noorden van Europa en is 385.155 vierkante kilometer groot. Dit land heeft veel reliëf en is prachtig voor een vakantie. Doordat Noorwegen dun bevolkt is leven de mensen hier in harmonie met de natuur. Dit heeft als gevolg dat Noorwegen uitgestrekte gebieden vrije natuur heeft zonder de tussenkomst van de mens. Noorwegen is daarom een geliefd land bij alle natuurliefhebbers.

Noorse fjorden

Noorwegen is een land met veel reliëf. Het land heeft hoge bergen en diepe fjorden ontstaan door de enorme hoeveelheid landijs tijdens de laatste ijstijd, het Weichselien. Deze enorme hoeveelheid ijs bewoog langzaam over Scandinavië. Daarbij schuurde deze enorme ijsmassa door dit land en stuwde daarbij steeds meer landmassa op waardoor de Noorse bergen ontstonden. Toen het weer warmer werd op aarde smolten deze enorme ijskappen weg met daarbij diepe dalen en hoge bergen achterlatend. Omdat Noorwegen dichter bij de Noordpool ligt en daardoor sowieso al een kleinere invalshoek voor zonlicht heeft is dit natuurproces van bewegende ijskappen die reliëf aanbrengen in het landschap veel groter geweest dan in Nederland. In Nederland reikte het landijs ook tot bij Haarlem maar doordat er in Nederland relatief meer warmte aan zonnestraling binnenkwam is Nederland dit natuurproces bespaard gebleven. Het landijs in Noorwegen was zo zwaar in het Wechselien dat Noorwegen nog steeds verder omhoog komt als gevolg van de Euraziatische plaat die het gewicht van dat landijs kwijt is en nu een nieuwe balans zoekt en daardoor omhoog veert. Dit heeft als gevolg dat Noorwegen zich steeds verder boven zee uit heft.

Noorse kust

De kust van Noorwegen heeft een groot hoogteverschil in het noorden en een stuk minder in het zuiden omdat hier het landijs minder invloed had. Noorwegen is een uitgestrekt lang land en heeft dan ook een kustlijn van meer dan 25.000 km. Deze kust bestaat uit veel fjorden en inhammen en de zee voor de kust is echt bezaaid met allemaal grote en kleine eilanden. De kust is dus niet een rechte uitgestrekte kust zoals in Nederland maar heeft veel reliëf en bestaat voornamelijk uit rotsgebied. Noorwegen kent afhankelijk van het deel van Noorwegen wel natuurlijke zandstranden maar dit is heel beperkt. Doordat de Noren zo dicht aan zee wonen vind je langs deze uitgestrekte kust veel oude vissersdorpen. De visvangst was vroeger een primaire levensbron van de Noren. Deze dorpen zijn vaak kleine dorpen met veelal houten huizen en weinig inwoners. Er komen nu nog steeds buitenlanders met excursies naar Noorwegen om te gaan vissen in de Noorse fjorden om die enorme vis aan de haak te slaan.

Landinwaarts

Landinwaarts in Noorwegen overwegen vooral de bossen en de meren in het landschap. De bossen bestaan veelal uit naaldbomen omdat de temperatuur in Noorwegen tijdens de winter veel lager ligt dan in Nederland en naaldbomen op een groter hoogte ook beter gedijen dan loofbomen. Toch zie je de laatste jaren een langzame opmars van loofbomen komen. De Naaldbossen bepalen nog wel het landschap maar hier en daar staan er ook andere boomsoorten tussen de laatste jaren. Noorwegen zelf heeft veel meren, deze zijn deels ontstaan tijdens het Weichselien maar zijn ook voor een daar volgeregende kraters van meteorieten uit de ruimte ontstaan tijdens een periode in het leven van de aarde dat er veel meteorietinslagen waren. Doordat Noorwegen zo een groot land is en maar 4,8 miljoen inwoners heeft is de bevolkingsdichtheid van het land ontzettend laag. Door de combinatie van deze lage bevolkingsdichtheid, de bossen en de meren is hier een ontzettend uitgebreide flora en fauna ontstaan en is Noorwegen een ontzettend mooi land met weinig aantasting van de natuur, die daarom zijn vrije loop kan gaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarak, Pixabay
  • http://www.droomplekken.nl/specials/noorwegen-natuurlijk-anders.html?gclid=CMLBrdKTt7ACFUYntAodAw1V9A
  • http://www.trollenpad.nl/noorwegen/natuur.htm
  • http://www.travelmonkey.nl/europa/noorwegen/natuur-klimaat/

Reageer op het artikel "Landschap/Natuur Noorwegen"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!