InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Restaurants en gastronomie in Duinkerke

Restaurants en gastronomie in Duinkerke

Duinkerke is een gezellige Franse stad die net over de grens van België ligt. De sfeer is er levendig en de restaurants en gastronomie zijn er uitstekend. Ideaal voor een weekendje weg, zowel in de zomer als in de winter.

Gastronomie en restaurants in Duinkerke

In Duinkerke is de sfeer levendig en zelfs tijdens de koude wintermaanden voel je de warme charme. Dit is op en top Frankrijk met zijn ‘art de vivre à la Française’ en dit op slechts enkele kilometers van de Belgische grens. In Duinkerke, met zijn sfeervolle haven en zijn mooie zandstranden, kan je die typische levenskunst het best ervaren via de gastronomie. Duinkerke is dé bestemming voor een gastronomische uitstap. De goede prijs/kwaliteit verhouding is een sterke troef en er is een groot aanbod kwaliteitsrestaurants. Op elk menu staan streekgerechten en lokale specialiteiten.

Restaurants uit de Michelin en Gault et Millau gidsen

Heel wat restaurants zijn omwille van de regionale keuken opgenomen in toonaangevende gastronomische gidsen zoals Michelin en Gault et Millau. In de Gault et Millau gids vind je restaurant l’Estouffade en l’Atelier de Steff, beide in Duinkerke. Tevens in het centrum van Duinkerke is het « S » restaurant gelegen (tevens in Gault et Millau) met een moderne keuken waar de bezoeker letterlijk een kijkje in de keuken wordt gegund.

Le Corsaire

Er zijn ook veel goede restaurants met een eerlijke keuken en dito prijs zonder vermelding in de bekende gastronomische gidsen. Een goed restaurant is Le Corsaire waarvan de Duinkerkse chef zijn sporen heeft verdiend bij de Ritz. Het unieke uitzicht op de jachthaven van Duinkerke krijgt men er gratis bij.

Lokale keuken en streekproducten

Voor de echte typische lokale keuken ga je naar Au petit pierre, bekend om zijn Vlaamse gerechten zoals waterzoi, joues de morue en crème brûlée à la chicorée. In de keuken van l’Auberge de Jules worden alleen streekproducten verwerkt (rue l’Hermitte).

Mosselen en frieten

Wandel je door het centrum van Duinkerke dan kom je beslist in de levendige rue de l’amiral Ronarch met zijn oesterbar en wijnbar, zijn typische brasseries waar je de tripes en frites maison au gras de boeuf kan proeven. Hou je van mosselen dan moet je zeker naar Le Moule Rit waar de Duinkerkse mosselen op maar liefst zestig verschillende wijzen worden bereid.

Patisserie

Tijdens je wandeling zal je beslist nog andere aantrekkelijke restaurants ontdekken en zal je kennismaken met de heerlijke patisserie zoals de doigts de Jean Bart en met de smaakvolle terrines zoals de West Cappeloises.

Restaurants en gastronomie in de nabije omgeving van Duinkerke

In de omgeving van Duinkerke zijn er heel wat restaurants met gastronomische specialiteiten: La Taverne du Westhoek in Quaedypre, Au joyeux retour des Pêcheurs in Zuydcoote en het restaurant van Hotel Le Meunerie in Teteghem waar je kan overnachten in één van de negen aantrekkelijke suites.

Maak je een uitstap naar het nabijgelegen stadje Bergues, wereldberoemd van de film Bienvenue chez les ch'tis, dan koop je voor familie en vrienden thuis de typische worst en kaas van dit Noord-Franse stadje.

Voor deze en voor nog veel meer geuren en smaken reis je naar Duinkerke. ‘Reizen’ is veel gezegd want in geen tijd rijd je naar onze Franse buurstad.
Gerelateerde artikelen
Activiteiten in Duinkerke Côte d'OpaleWat houd je tegen om de komende maanden dichtbij zee naar de regio van Duinkerke te reizen? Het is dichtbij, net over de…
Bergues, op de kaart gezet door "Bienvenue chez les Ch'tis"Bergues, op de kaart gezet door "Bienvenue chez les Ch'tis"Bergues, Bergues... Dat zegt me iets ja. Maar waar heb ik dat meer gehoord? Juist, ja, in de Franse film "Bienvenue chez…
Bonifatius bij Duinkerke vermoordBonifatius nam in de achtste eeuw het missiewerk van Willibrord onder de Fresones (Friezen) rond Trajectum (Utrecht, vol…
Restaurantweek: goedkoop eten bij 1000 restaurantsUit eten gaan is voor veel mensen nog steeds een luxe. Ook zijn er mensen die wel naar gewone restaurants gaan, maar ook…
Film "Bienvenue chez les Ch'tis"recensieFilm "Bienvenue chez les Ch'tis"Zin in een leuke familiefilm met een dubbele bodem en een boodschap? Dan is "Bienvenue chez les Ch'tis" dé ideale film v…

Reageer op het artikel "Restaurants en gastronomie in Duinkerke"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 17-01-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!