InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > België, voor ieder wat wils!

België, voor ieder wat wils!

België, voor ieder wat wils! België heeft voor zo'n relatief klein land veel te bieden: stedentrips, een gezellige kust, mogelijkheden voor actieve vakanties, noem het maar op! Voor ieder wat wils dus. Een groot voordeel is ook dat België lekker dichtbij is, na 2 uur rijden ben je al in Antwerpen.

Algemene Informatie

  • Hoofdstad: Brussel
  • Taal: Frans (in het zuiden,) Nederlands (in het noorden) en Duits (bij de Duitse grens)
  • Munteenheid: Euro
  • Religie: Rooms-katholiek
  • Klimaat: Gematigd zeeklimaat
  • Beste reistijd: Zomermaanden. Stedentrips het gehele jaar. In de Ardennen ook wintersportmogelijkheden
  • Tijdverschil: Geen

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

Er wordt gebruik gemaakt van de volgende indeling:
  • De kust
  • Laag-België (van de kuststrook tot de Maas-Sambre vallei)
  • Hoog-België (het gebied ten oosten en zuiden van de Maas-Sambre vallei)

De kust

België heeft een kuststrook van 67 kilometer lang. Langs de kust zijn talloze hotels, appartementen en bungalowparken. Omdat de kust langzaam afloopt, is het strand ook heel kindvriendelijk. Ook worden er vaak diverse activiteiten georganiseerd, voor volwassenen en voor kinderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wandeltochten, surfen en paardrijden.

Badplaatsen in de luxe-klasse
  • Knokke-Heist
  • Blankenberge
  • Oostende

Populaire badplaatsen, ook voor kinderen
  • De Haan
  • Nieuwpoort
  • De Panne

’T Zwin
’T Zwin is een natuurreservaat ten noorden van Knokke-Heist. Er komen veel vogelsoorten voor, die hier veelal ook broeden. Daarnaast vind men een duinlandschap wat te vergelijken is met het Nederlandse duinlandschap.

Laag-België

Gildehuizen op de Grote Markt in Antwerpen / Bron: Manfreeed, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Gildehuizen op de Grote Markt in Antwerpen / Bron: Manfreeed, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
Laag-België is vooral een geschikt gebied voor een stedentrip. In dit gebied liggen de vier meest bezochte steden van België: Brussel, Antwerpen, Gent en Brugge.

Antwerpen
Antwerpen is de ge gezelligste stad van het land. Deze havenstad bevat een groot havengebied en is gelegen langs de rivier de Schelde. Dankzij deze ligging kun je heerlijk wandelen langs de rivier, en onderweg iets eten of drinken in de talloze restaurantjes. Ook de binnenstad is absoluut de moeite waard. De Grote Markt met zijn mooie stadhuis en het beeld van Brabo, de Onze Lieve Vrouwe Kathedraalen talloze musea zijn slechts enkele bezienswaardigheden. De Zoo is een absolute must, het is een van de mooiste dierentuinen in Europa. Ook shopliefhebbers komen aan hun trekken, op de Meir bijvoorbeeld.

Brugge
Brugge, een stad die stamt uit de 15e eeuw, heeft diverse mooie bezienswaardigheden. Het stadhuis en het Begijnhof zijn zeker een bezoekje waard. Daarnaast is het marktplein erg gezellig en omringd door mooie historische gebouwen, zoals het Belfort en de Halle. Ook leuk is een boottochtje over de grachten van Brugge, hiervan zijn er zoveel dat Brugge ook wel 'Het Venetië van het Noorden' wordt genoemd.

Manneken Pis / Bron: Walter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Manneken Pis / Bron: Walter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
Brussel
Deze hoofdstad is de enige tweetalige hoofdstad in Europa, en alleen daarom al heel bijzonder. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat de voertaal voornamelijk Frans is, en dat je met Nederlands niet overal even goed terecht kunt. Naast dit speciale aspect zijn er natuurlijk nog talloze andere typisch Brusselse items: bier, wafels, Manneken Pis, het Atomium en Mini-Europe bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er diverse historische gebouwen te bezichtigen, en zijn er enkele interessante musea. Gezelligheid is echter troef in Brussel, en dat is te merken aan de talloze cafés en restaurants. Met name de Grote Markt is hiervoor een echte aanrader, met de mooie gildehuizen en het stadhuisTen zuidoosten van Brussel ligt Six Flags België.

Waterloo
Deze stad is natuurlijk bekend geworden door de Slag bij Waterloo, waarbij er in 1815 een einde kwam aan de macht van Napoleon.

Gent
Gent wordt steeds populairder als stedenbestemming. En terecht, deze gezellige stad heeft namelijk erg veel charme en de mensen zijn er zeer gastvrij. Er is vrij weinig te doen, op enkele historische gebouwen na. Ook kun je er leuk winkelen.

Hoog-België

Grotten van Han / Bron: Hullie, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Grotten van Han / Bron: Hullie, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Ardennen
In de Ardennen merk je pas echt dat je in het buitenland bent en niet meer in Nederland. Een bergachtig landschap strekt zich uit. De Ardennen is dan ook de ideale bestemming voor mensen die van een actieve vakantie houden. Wandelen, fietsen en kanoën zijn geliefde activiteiten. Een uitzondering is het kuurstadje Spa, waar behalve kuren niets te beleven is. Een schitterende bezienswaardigheid vormen de druipsteengrotten. Er zijn er meerdere, maar die van Han steken met kop en schouders boven de anderen uit. Mocht je dus slechts 1 grot willen zien, ga dan naar Han. De Ardennen vormen ook een geliefde bestemming voor survivals.

Luik (Liège)
Een nogal saaie, grauwe stad. Geliefd is de Vogeltjesmarkt, echter uit eigen ervaring kan ik deze niet aanraden. Door de strenge regels zijn bijna alle dieren van de markt verdwenen, waarmee alle charme verloren is gegaan. Door de omliggende industrie zijn de gebouwen vies en grauw geworden.

Namen (Namur)
Een stad langs de Maas en de Sambre. Deze stad is geliefd als winkel- en uitgaansbestemming. Daarnaast zijn er nog enkele historische bezienswaardigheden.

Dinant
Een charmant plaatsje dat tegen rotsen is opgebouwd. Vanaf de citadel heb je een mooi uitzicht over de stad. De kerk aan de rots heeft als extraatje spectaculaire gebrandschilderde ramen, die de grootste van Europa zijn. In de omgeving van Dinant zijn er veel mogelijkheden om te kajakken. Vlakbij Dinant ligt Han-sur-Lesse, waar zich de grotten van Han bevinden.

Orval

Orval ligt in de Ardennen. In dit stadje staat een Abdij, waar de kloostergemeenschap van het klooster grote zorg besteed aan het onderhouden van hun tuinen. Uit dit stadje komt het bekende Orval-bier

Bouillon
Stadje dat bekend is geworden door de legendarische Godfried van Bouillon, bezienswaardig is de gelijknamige burcht.

Durbuy
Durbuy is het kleinste stadje van België. Leuk om even doorheen te lopen, verder is er maar weinig te beleven.

Grotten van Remouchamps / Bron: Toubib, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Grotten van Remouchamps / Bron: Toubib, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Coo
Coo is natuurlijk bekend door de waterval van Coo. Eigenlijk een lachtertje, want de waterval stelt niets voor. Wel was het een goed excuus om bij deze ‘bezienswaardigheid’ een pretpark te bouwen. Dit park is met name geschikt voor kinderen tot een jaar of 12. Bij het park hoort een wildpark.

Remouchamps
Remouchamps heeft als enige toeristentrekker druipsteengrotten. Deze zijn mooi, maar evenaren bij lange na de Grotten van Han niet.

Hoge Venen
De Hautes Fagnes is een beschermd natuurgebied met een aparte flora en fauna. Deze streek is vooral geliefd bij wandelaars. In de winter kan men hier wintersporten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brussel: de hoofdstad van BelgiëBrussel: de hoofdstad van BelgiëBrussel is de hoofdstad van België maar ook van de Vlaamse en de Franse gemeenschappen. Samen met de Duitse gemeenschap…
Dagje uit naar België waar naar toe?Dagje uit naar België waar naar toe?België is voor de Nederlandse toerist een aantrekkelijke bestemming. Zonder al te ver te hoeven rijden, is het mogelijk…
Rijkdom en welvaart: waarom is België een rijk land?Rijkdom en welvaart: waarom is België een rijk land?België staat al een hele tijd bekend als een van de rijkste landen van Europa. De levenskwaliteit is er hoog, terwijl de…
Deelfietsen in BelgiëDeelfietsen in BelgiëFietsen is snel en makkelijk, zeker in de grote stad. Niet iedereen heeft echter een eigen fiets. Je eigen fiets moet je…
Goedkoper vliegticket door treinreis via BelgiëGoedkoper vliegticket door treinreis via BelgiëWil je optimaal besparen op de prijs van je vliegticket, dan verdient het de aanbeveling te reizen via België. Niet met…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "België, voor ieder wat wils!"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 09-12-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Europese vakantielanden
Schrijf mee!