InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Zákynthos (Grieks eiland)

Zákynthos (Grieks eiland)

Zákynthos is een Grieks eiland dat behoort tot de Ionische eilanden van Griekenland. Zákynthos is een populair vakantieoord voor strandliefhebbers vanwege de vele mooie stranden. Zákynthos kent ook enkele bezienswaardigheden, waaronder het Byzantijns museum en het Solomós museum (welke de tombe van de beschermheilige van het eiland Dionýsios Solomós bezit) in Zákynthos-stad en de blauwe grotten in het noorden van Zákynthos.

Zákynthos

Zákynthos is het meest zuidelijk gelegen eiland van de Ionische eilanden. Zákynthos is in de geschiedenis diverse malen van "eigenaar" gewisseld. Tot de 5e eeuw voor Christus werd het Griekse eiland bevolkt door de Archaiërs, waarna het in de handen van de Atheners terecht kwam. Nadien hebben onder meer de Spartanen, Macedoniërs, de Romeinen en de Byzantijnen er geregeerd. Van 1484 tot 1797 regeerden de Venetianen er, totdat het eiland in 1864 deel uit ging maken van Griekenland.

Zákynthos kent ongeveer 30.000 inwoners en heeft een eigen vliegveld, Dionýsisos Solomós genaamd. Dit vliegveld ligt op ongeveer vier kilometer van Zákynthos-stad.

Bezienswaardigheden Zákynthos

Zákynthos kent talloze bezienswaardigheden. Diepzeeduiken, historische gebouwen, ruïnes van eerdere nederzettingen, religieuze gebouwen en uiteraard de stranden vormen populaire trekpleisters voor de toeristen. De belangrijkste stranden zijn nabij de haven Agios Nikólaos, Alykés, Tsilví en Laganás.

Zákynthos-stad

Zákynthos is in het verleden regelmatig door aardbevingen geteisterd. Na de aardbeving in 1953 moest men Zákynthos-stad weer helemaal opnieuw opbouwen. Men heeft geprobeerd hierbij zo veel mogelijk van de oorspronkelijke stad in ere te herstellen. Zo heeft men de straten aan de kade waarop de vissers elke morgen hun vis weer opgebouwd.

Zákynthos kent twee havens, de haven van Zákynthos-stad en de Agios Nikólaos haven. Hier meren grote cruiseschepen naast de veerboten aan. Ten zuiden van de haven van Zákynthos stad bevindt zich de kerk Agios Dionýsos, welke vernoemd is naar de beschermheilige van het eiland. In de kerk bevindt zich een zilveren graftombe met daarin het lichaam van de heilige.

Het Byzantijns museum bezit een prachtige maquette van de stad Zákynthos voor de aardbeving de door de Venetianen gebouwde stad verwoestte. Het museum bevat eveneens iconen en fresco's afkomstig uit de kerken en kloosters die tijdens de aardbeving verwoest zijn.

Het Solomós museum bevat de tombe van Dionýsios Solomós, de schrijver van het Griekse volkslied. Je treft er ook herinneringen aan andere prominente bewoners en ex-bewonders van het eiland aan.

De rest van het eiland

De rest van Zákynthos heeft minder toeristische trekpleisters. Je kunt een motor of auto huren om het eiland te verkennen. Je kan het eiland in een dag rondrijden. Het uiterste noorden van Zákynthos bevat de zogenaamde blauwe grotten. Deze grotten zijn ontstaan door de inwerking van de zee op de kust. De grot op kaap Skinári wordt beschouwd als de belangrijkste grot vanwege het heldere, blauwe water.

Zákynthos kent enkele zeer populaire stranden. Het belangrijkste strand is Laganás dat wel veertien kilometer lang is. De stranden kennen allen vele hotels en discotheken en zijn daarom met name populair onder de jongere generatie toeristen. Dit heeft echter nadelige gevolgen voor de onechte karetschildpadden welke Zákynthos ooit tot hun thuisland gekozen hebben. Door de felle lichten van de gebouwen op de kust raken de dieren hun richtingsgevoel kwijt waardoor het slechts enkele van hen lukt met succes een nest te bouwen.

Het Moní tis Panagias tis Anafonítrias in het noordwesten van Zákynthos is een bezoekje waard. Dit klooster werd ooit beheerd door de beschermheilige van het eiland, Dionýsios Solomós. Het verhaal gaat dat Dionýsios hier de biecht van een moordenaar aangehoord heeft en vergiffenis geschonken heeft zonder te weten dat dit zijn eigen broer betrof. Toen Dionýsios hier later naar ondervraagd werd ontkende hij de man ooit gezien te hebben.
Gerelateerde artikelen
Zakynthos, een perfect vakantie-eilandZakynthos, een perfect vakantie-eilandZakynthos is een eiland van Griekenland, u beleefd hier ook echt de Griekse sfeer en gastvrijheid. Het is in de zomer al…
Rhodos, een leuk plekjeRhodos, een leuk plekjeRhodos een Grieks eiland waar heel veel over te vertellen valt. Een eiland met veel mooie en leuke plekken. Rhodos met v…
Het Griekse eiland ZakynthosHet Griekse eiland ZakynthosHet Griekse eiland Zakynthos is de ideale vakantiebestemming voor alle mensen die van zon, zee en strand houden. Zakynth…
Kreta: mooie natuur, stranden, plaatsenKreta: mooie natuur, stranden, plaatsenKreta is een erg mooi Grieks eiland, waar van alles te beleven valt. Liefhebbers van mooie natuur kunnen er aan hun trek…
Fuerteventura, algemene informatieFuerteventura, algemene informatieFuertenventura is op Tenerife na het grootste Canarische eiland. De bevolkingsdichtheid is echter erg klein. Het weer op…

Reageer op het artikel "Zákynthos (Grieks eiland)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 13-02-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!