InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Corfu (Grieks eiland)

Corfu (Grieks eiland)

Corfu (Grieks eiland) Corfu is een Grieks eiland dat tot de Ionische eilanden behoort. Het is een van de meest groene eilanden en kent een veelheid aan landschap. Corfu kent diverse bezienswaardigheden, waaronder de agios Spyrídon in Corfu-stad en de berg Oros Pantokrátor in Noord-Corfu.

Ionische eilanden

De vele Griekse eilanden die Griekenland rijk is kennen elk hun eigen karakter, landschap, culturele erfgoed en klimaat. Corfu behoort tot de zogenaamde Ionische eilanden welke voor de westkust van het Griekse vasteland liggen. De Ionische eilanden worden wel gezien als de groenste eilanden van heel Griekenland. De Ionische eilanden worden beschouwd als dé plaats waar de Odyssee, een bekend epos van de Griekse dichter en zanger Homeros. De eilanden liggen helaas op een breuklijn waardoor zij nogal eens geteisterd worden door aardbevingen. De zomers op de Ionische eilanden zijn warm en droog. De rest van het jaar heerst er echter een wat milder, zacht klimaat.

Bereikbaarheid en vervoer Corfu

Corfu kent een eigen vliegveld waardoor men naar Corfu kan vliegen. Vervolgens kan men gebruik maken van de boten die uit de diverse havens vertrekken of bussen en taxi's. Ook autohuur in Corfu is mogelijk.

Corfu

Corfu is het meest noorderlijk gelegen Ionische eiland en is een eiland waar velen zich op hun gemak zullen voelen. Het eiland kent namelijk zowel beschutte baaien als toeristische stranden maar ook traditionele dorpjes. Corfu werd in 229 voor Christus een Romeinse kolonie en dit is het gebleven totdat het eiland in 337 na Christus deel uit is gaan maken van het Byzantijnse rijk. Vervolgens is Corfu nog in handen geweest van onder andere de Venetianen (1386-1797), de Fransen (1807-1814) en de Engelsen (1814-1864). Tenslotte sloot het eiland zich aan bij Griekenland waar het nu nog steeds bij aangesloten is.

Bezienswaardigheden op Corfu

Corfu - de oude stad

Corfu-stad wordt gekenmerkt door een ware mengeling van Europese bouwstijlen, wat de stad te danken heeft aan haar geschiedenis. De gebouwen hebben een Italiaans uiterlijk en hebben dikwijls balkonnetjes en luiken. De Engelsen hebben diverse monumenten en openbare gebouwen achtergelaten welke een bezoekje waard zijn.

Paleis van Sint-Michaël en Sint-Joris
Dit paleis is tussen 1819 en 1824 door de Engelsen gebouwd en werd later het koninklijke paleis van de Grieken. Het gebouw is opgebouwd uit Maltees kalksteen en was de residentie van sir Thomas Maitland, een hoge commissaris. Het gebouw bevat onder meer de verkeerspolitie, een bibliotheek en enkele kantoren van de overheid. Ook is het museum voor Aziatische kunst hier gevestigd. Dit is een bijzondere verzameling van circa 10.000 voorwerpen welke Grigórios Mános tijdens zijn reizen naar het buitenland verzameld heeft.
Agios Spyrídon
Agios Spyrídon is een opvallende kerk welke je niet gemakkelijk voorbij zult lopen. De koepel van deze kerk heeft namelijk een knalrode kleur. De kerk bevat het gemummificeerde lichaam van H. Spyrídon, een bisschop. De kerk bevat daarnaast een enorme hoeveelheid zilverwerk dat gedoneerd wordt door de talloze bedevaartgangers. Agios Spyrídon bevat de grootste klokkentoren van Corfu en werd in 1589 gebouwd.

De Liston
De Liston is een enorme boulevard welke ontworpen is door de Fransman Matthieu de Lesseps en dateert van 1807. De boulevard kent talloze gezellige café's en restaurants.

Noord-Corfu

Het noorden van Corfu is een meer toeristisch gebied en kent diverse badplaatsen waaronder Kassiópi en Sidári. Het dorpje Kalámi is rustiger van aard en wordt gekenmerkt door enkele tavernes met veel cipressen en olijfbomen in de nabije omgeving. Een bergbeklimming van de berg Oros Pantokrátor is zeer aan te raden omdat men na het beklimmen van deze 906 meter hoge berg een fantastisch uitzicht heeft.

Zuid-Corfu

Het zuiden van Corfu kent een gevarieerder landschap en is minder bergachtig dan Noord-Corfu. Zuid-Corfu kent het populaire vakantieoord voor jongeren, Benítses, maar ook het rustige en wonderschone Korisíon-meer met een schat aan diersoorten.
Gerelateerde artikelen
Vakantie op CorfuVakantie op CorfuGriekenland is een vakantieland met tientallen bestemmingen die op een eiland zijn gelegen. De vele eilanden zijn geclus…
Vakantieparadijs CorfuOp zo een 2,5 uur vliegen vanaf Schiphol ligt het eiland Kerkira, of te wel Corfu (spreek je uit als: korfoe). Dit is he…
De parels van CorfuDe parels van CorfuCorfu is één van de bekendste eilanden van Griekenland en nestelt zich nog steeds in de top van vakantiebestemmingen bin…
Corfu, groene oase in azuurblauwe zeeCorfu, groene oase in azuurblauwe zeeWie naar Corfu komt, ziet niet het onvervalste Griekenland. Het groene eiland is een mengsel van cultuurinvloeden waarva…
Corfu-stad (Kerkyra): hoofdstad van CorfuCorfu-stad (Kerkyra): hoofdstad van CorfuDe hoofdstad van het Griekse eiland Corfu wordt in het Nederlands aangeduid als Corfu-stad. In het Grieks heet de stad K…

Reageer op het artikel "Corfu (Grieks eiland)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 13-02-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!