InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > België: Bezienswaardigheden in de Ourthevallei

België: Bezienswaardigheden in de Ourthevallei

België: Bezienswaardigheden in de Ourthevallei De Ourthe wordt gevormd door de samenvloeiing van de Oostelijke en Westelijke Ourthe. Het is een zijrivier van de Maas, die stroomt in de Belgische Ardennen. De rivier is vooral bekend als gebied om te kajakken, maar er zijn in de vallei van de Ourthe ook verschillende bezienswaardigheden en dorpjes die de moeite zijn om te bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan het kleine stadje Durbuy, de verschillende grotten die te bezoeken zijn of een plek waar aandacht voor het kind belangrijk is.

Houffalize

In januari 1945 werd het stadje tijdens het Ardennenoffensief bijna volledig van de kaart geveegd, inclusief bevolking overigens. Een Duitse Panther-tank werd later uit de Ourthe opgevist en herinnert nu aan die vreselijke periode. Houffalize werd heropgebouwd en groeide uit tot het belangrijkste centrum in de vallei van de oostelijke Ourthe. Voor de sloop van de oude burcht kwamen de Duitse legers te laat, want die werd vorige eeuw al afgebroken. De rots waarop de burcht midden in het centrum stond, kun je beklimmen. Als beloning krijg je een uitzicht waarop ook de ridders en edelvrouwen uitkeken tijdens hun middeleeuwse banketten.
Stroomafwaarts Houffalize kabbelt de Ourthe onder de grootste boogviaduct van België.

Attractiepark Houtopia

Houtopia is een attractiepark voor kinderen, waar de aandacht wordt gevestigd op de vijf zintuigen. In 2018 is het binnengebouw helemaal verbouwd, waardoor het nog meer dingen aanbiedt aan de bezoekers. Buiten wacht er ook een grote speeltuin.

Tavigny

Het stille buurdorpje van Houffalize, Tavigny is een van de mooiste van de Ardennen. Dat dankt het vooral aan de combinatie van een schilderachtig kerkje met een romantisch kasteel.

Stuwdam en meer van Nisramont

De stuwdam is gelegen tussen de gemeentes La roche-en-Ardenne en Houffalize. De dam zelf geeft gratis toegang. Ook heb je de mogelijkheid om te genieten van de verschillende panorama's en kan je een wandeling maken rond het meer. En voor de waterratten kan je in het meer zwemmen, kajakken en kanoën.

La Roche-en-Ardenne

Dit is het grootste vakantieoord van de Ourthevallei. Aan hotels, restaurants en campings geen gebrek dus. Het stadje ligt in een brede bocht van de rivier en wordt overheerst door de bocht uit de negende eeuw. Een toerist verlaat La Roche niet zonder tussen de dikke muren van het kasteel de middeleeuwse sfeer op te snuiven. Langs de kaaien kan je rustig wandelen, terwijl de hoofdstraat uit twee rijstroken bestaat waarvan er één meestal is volgestouwd met terrasjes en parasols. Voor wie kajakken te avontuurlijk vindt, liggen er op de Ourthe watertrappers te wachten.

Bezienswaardigheden

  • Le petit train: met dit toeristisch treintje is het mogelijk om de stad en de omgeving beter te leren kennen.
  • Het Museum van de slag om de Ardennen: meer dan honderd poppen en twintig oorlogsvoertuigen van de strijdende legers beelden in dit museum de gruwel van deze veldslag uit.
  • Het Wildpark bevindt zich op 2 km van het stadscentrum, in een buitengewoon groen kader. Te voet krijg je de kans om verschillende diersoorten te ontdekken. Zo zijn er wolven, damherten, vossen, uilen en nog meer te bewonderen.
  • Het pottenbakkerijmuseum geeft een uitleg over deze Ardense specialiteit.

Marcourt

In de Middeleeuwen was Marcourt de hoofdstad van het graafschap Montaigu. Tegenover dit dorp bevindt zich een helling, met daarop de ruïnes van het kasteel van Montaigu. Op deze plaats bevindt zich de kapel van Saint-Thibaut vanwaar je een prachtig uitzicht op de Ourthevallei krijgt.

Bron: Shadowgate, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Shadowgate, Flickr (CC BY-2.0)

Hotton

De trekpleister van Hotton zijn de grotten, het op één na grootste grottencomplex van België. De grotten zijn beroemd om hun druipstenen die miljoenen jaren oud zijn. Sommige exemplaren tarten alle wetten van de zwaartekracht. Je vindt er ook één van de grootste onderaardse meren van België.

Wéris

Deze deelgemeente van Durbuy is uitverkozen tot één van de mooiste dorpen van Wallonië. Naast de mooie dorpskern in de omgeving van de kerk is het dorp ook bekend om de verschillende dolmen, die je er terugvindt. Meer over de herkomst hiervan kan je terugvinden in het Megalietenmuseum.

Durbuy

‘Het kleinste stadje van de wereld’ is niet zo klein gebleven omdat niemand er wilde wonen. Wel omdat het sinds haar verheffing tot ‘stad’ in 1331 geprangd ligt tussen twee nauwe steile oevers van de Ourthe.

Bezienswaardigheden

  • Durbuy is een vermaarde gastronomische etappe. Je kan er eenvoudig eten, maar ook je gastronomisch laten verwennen.
  • Topiaires, de grootste vormsnoeituin ter wereld. Meer dan 250 buxusplanten zijn er in alle mogelijke vormen gesnoeid. Aan sommige figuren ging meer dan 20 jaar geduldig snoeiwerk vooraf.

Domaine de Palogne

Op een vijftiental kilometer van Durbuy vind je het Domaine de Palogne, een domein die verschillende activiteiten, waaronder sportieve zoals kajakken, mountainbiken, wandelingen en mini-golfen. Maar ook culturele: een bezoek aan de burcht van Logne,
het archeologisch museum, of het bakkerijmuseum.

Le Hérou

Le Hérou, bij Nandrin, is een van de fraaiste rotsformaties van de Ardennen, gelegen in een beschermd natuurgebied. Op deze taaie brok loopt de Ourthe zich al eeuwen te pletter. De rivier slingert zich er dus maar in enkele duizelingwekkende kronkels omheen.

Grotten van Comblain-au-Pont

Niet ver van de samenvloeiing van de Ourthe met de Amblève moet je deze grotten zoeken. De grot heeft geen ondergrondse rivier, maar je kunt er verschillende zalen bezoeken die rijkelijk voorzien zijn van kalkafzettingen.

Vallei van Aisne met tram

De Aisne is een erg schilderachtig zijrivier van de Ourthe. Een originele manier om dit ongerepte groene valleitje te ontdekken is door een rit te maken met de museumtram. Daarnaast kan je het museum ook nog bezoeken.

Lees verder

© 2018 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De mooiste streken in de Belgische ArdennenDe Belgische Ardennen is een bezoek meer dan waard, de talloze groene bossen en ongerepte natuur behoren tot de streek d…
Weekendje weg in de Belgische Ardennen: La Roche-en-ArdenneWeekendje weg in de Belgische Ardennen: La Roche-en-ArdenneDe Belgische Ardennen is voor veel mensen een geliefde vakantiestek. Eén van de mooiste plaatjes in de Ardennen is La Ro…
De leukste uittips voor de leukste dagjes uit in de ArdennenDe leukste uittips voor de leukste dagjes uit in de ArdennenLeuke uittips voor de Ardennen zijn rond de vakantieperiode altijd welkom. De Ardennen vormen een bosrijk laaggebergte i…
Villers Sainte Gertrude, vakantie in een oude paardenstalVillers Sainte Gertrude, vakantie in een oude paardenstalDe Belgische Ardennen genieten van een mooie ongerepte natuur en vele idyliische dorpen en stadskernen. Door zijn vele m…
La Roche en zijn toeristische trekpleistersLa Roche en zijn toeristische trekpleistersLa Roche is één van de mooiste vakantiebestemmingen van de Ardennen. Het wordt dan ook niet voor niets de parel van de A…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TijsB, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • https://www.euroreizen.be/vakanties/ardennen/luxemburg/ourthe-vallei - bezocht op 4/10/2018
  • Afbeelding bron 1: Shadowgate, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "België: Bezienswaardigheden in de Ourthevallei"

Infoteur: Ibelle31
Gepubliceerd: 05-10-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!