InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > DiscoverEU: 18-jarigen reizen gratis met de trein in Europa

DiscoverEU: 18-jarigen reizen gratis met de trein in Europa

DiscoverEU: 18-jarigen reizen gratis met de trein in Europa Het is mogelijk om als 18-jarige gedurende de zomer van 2018 gratis met de trein door Europa te reizen. Het programma DiscoverEU van de Europese Unie maakt dit mogelijk. Het enige dat je hoeft te doen is je aan te melden. Word je geselecteerd dan ontvang je één van de 15.000 beschikbaar gestelde Interrail-tickets. Naast je vertrekland kun je dan één tot vier landen kiezen om doorheen te reizen. Je reis mag één tot dertig dagen duren. Wanneer het budget hiervoor rondkomt wordt het DiscoverEU-programma tot in ieder geval 2025 voortgezet.

DiscoverEU

DiscoverEU brengt Europa naar de 18-jarige

Nederland is lid van de Europese Unie en hier merken we in ons dagelijks leven best wel veel van. We betalen met de Euro, veel regels waar we ons aan moeten houden zijn niet in Den Haag bedacht maar in Brussel en je komt op diverse plekken de Europese vlag tegen. In verschillende landen wordt het nut van deze Europese gemeenschap in twijfel getrokken. Het bekendste voorbeeld daarvan is natuurlijk het Verenigd Koninkrijk, waar de Brexit in 2017 in gang is gezet. In Nederland komen de oproepen voor een Nexit vooral uit uiterst rechtse hoek. Hoe leeft dit onder jongeren en begrijpt de doorsnee 18-jarige hier iets van alle voordelen die het lidmaatschap van de Europese Unie ons brengt?

In een poging om jongeren meer te enthousiasmeren voor de Europese gemeenschapszin maakt Europa het met het programma DiscoverEU mogelijk voor 18-jarigen om in de zomer van 2018 gratis met de trein door diverse landen van de Europese Unie te reizen. Het enige dat je hoeft te doen om van dit aanbod gebruik te maken is je aanmelden. 'Een geweldige kans om Europa te verkennen op een manier waar geen enkele documentaire of geen enkel boek tegen op kan', zo wordt het programma aangeprezen door Eurocommissaris van Onderwijs, Cultuur, Jeugd en Sport Tibor Navracsics.

Wat houdt DiscoverEU in?

80% van de jonge Europeanen weet te zeggen dat de EU staat voor vrij reizen zonder grenzen maar een derde kent niemand uit een andere lidstaat en slechts één op de zes is bereid een andere taal te leren, aldus de Europese Commissie. De Commissie ziet daarom de noodzaak in van het kweken van meer bewustwording voor de Europese identiteit. En waar kun je dan beter beginnen dan bij de jongeren? De Europese Commissie heeft zodoende in 2018 besloten een budget van € 12 miljoen beschikbaar te stellen voor in totaal 15.000 Interrail-tickets. Als alle lidstaten akkoord gaan komt hier voor de daaropvolgende zeven jaar nog eens € 700 miljoen bij zodat nog meer jongeren van deze mogelijkheid gebruik kunnen gaan maken.

De tickets worden cadeau gedaan aan 15.000 18-jarigen die inwoner zijn van een van de EU-landen. Met de treintickets kan in de zomer van 2018 gereisd worden door in totaal dertig Europese landen (hiervan kies je er in totaal twee tot vijf). Dit kan met de trein en op sommige plekken ook met de ferry. Aan het programma nemen in totaal 35 spoorwegmaatschappijen deel. Kosten voor eten en verblijf op de plekken die men met het Interrail-ticket aan doet zijn voor eigen kosten. Een reisverzekering is niet inbegrepen. Voor jongeren met een beperking zijn aanvullende middelen beschikbaar.

Hoe meld je je aan voor DiscoverEU?

Om een gratis Interrailticket te ontvangen waarmee je een zomer lang met de trein door Europa kunt reizen dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen:
  • Je dient op 1 juli 2018 de leeftijd van 18 jaar te hebben
  • Tussen 12 en 26 juni 2018 worden aanmeldingen geaccepteerd
  • Je moet interesse hebben om in ieder geval één European Cultural Heritage site te bezoeken
  • Je moet bereid zijn een DiscoverEU Ambassador te worden, wat inhoudt dat je foto's van je reis op social media post en deze beschikbaar stelt voor een tentoonstelling van het Europees Parlement of op je eigen school een presentatie geeft over het project

Aanmelden voor het DiscoverEU-programma kan via de DiscoverEU-website. Bij je aanmelding geef je aan in welke EU-lidstaat je je reis wilt beginnen. Naast je eigen land geef je aan welke landen je wilt aandoen, waarbij je één tot vier landen kunt kiezen. De start van je reis moet liggen tussen 9 juli en 1 september 2018. De reis mag een duur van één tot dertig dagen hebben. Je kunt je hiervoor alleen aanmelden of met een groep van maximaal vijf personen. Tijdens het aanmeldproces maak je een quiz over de Europese Unie.

Aan elk van de lidstaten is een bepaald aantal tickets toegewezen naar rato van het bevolkingsaantal. Als er in Nederland meer aanmeldingen dan beschikbare tickets zijn dan wordt een selectie gedaan waarbij gekeken wordt naar de ingediende reisplannen en de antwoorden op de quizvragen. De aanmeldingen worden vanaf 27 juni 2018 door een jury bekeken. Begin juli krijgen alle aanmelders bericht over of hen al dan niet een ticket is toegewezen.
Gerelateerde artikelen
Reizen met InterRailReizen met InterRailInterRail is een pas die mensen kunnen kopen waarmee ze speciaal door Europa kunnen reizen met de trein. Vaak maken mens…
Interrailen: treinen door Europamijn kijk opInterrailen: treinen door EuropaInterrail is een treinticket dat voor een bepaalde periode geldig is. In deze periode kan je zoveel reizen als je maar w…
Goedkoop interrailenMet een InterRail pas kun je onbeperkt met de trein door Europa reizen. Je kunt interraillen zo duur maken als je zelf w…
Reizen met de TGVReizen met de TGVTGV staat voor “Train Grande Vitesse” en wordt ook wel “hogesnelheidstrein” genoemd. De trein reist met de indrukwekkend…
Backpack tips - Ticket boekenBackpack tips - Ticket boekenZodra je een keuze hebt kunnen maken tussen alle landen om te gaan backpacken kun je de reis gaan boeken. Er worden vers…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FelixMittermeier, Pixabay
  • https://www.ad.nl/buitenland/18-jarigen-reizen-deze-zomer-gratis-door-europa~ad89c8ea/
  • http://europa.eu/youth/discovereu_en
  • http://www.youdiscover.eu/faq

Reageer op het artikel "DiscoverEU: 18-jarigen reizen gratis met de trein in Europa"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 14-06-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!