InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Boetes en verplichte items in Europese vakantielanden (2017)

Boetes en verplichte items in Europese vakantielanden (2017)

Boetes en verplichte items in Europese vakantielanden (2017) Als iemand de verkeersregels overtreedt, kan hij of zij een boete krijgen. Dit is ook het geval in het buitenland, maar in elk land gelden er andere tarieven. De hoogtes van de boetes kunnen erg veel van elkaar verschillen. In sommige landen betaal je bijvoorbeeld voor het door rood rijden 230, maar in Oostenrijk betaal je hiervoor maar 70. Ook moeten er in sommige landen bepaalde items verplicht mee in de auto. De gevarendriehoek moet in Zwitserland bijvoorbeeld verplicht binnen handbereik in de auto liggen. Als je in het buitenland rijdt, is het erg handig om te weten hoe hoog de boetes zijn en wat je precies mee moet nemen in de auto, zodat je daarop voorbereid bent.

Over wat voor soort boetes gaat het?

Hieronder zie je de tarieven van de boetes voor 20 kilometer te hard rijden, door rood rijden, verkeerd parkeren, rijden zonder gordel en het gebruik van je mobiele telefoon. De landen die worden behandeld zijn de meestbezochte vakantielanden door Nederlanders namelijk Nederland, België, Groot-Brittannië, Ierland, Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië, Griekenland, Turkije, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Polen, Zweden, Noorwegen en Denemarken.

De hoogte van boetes in Nederland en in vakantielanden binnen Europa

Land20 km te hard rijdenDoor rood rijdenVerkeerd parkerenZonder gordel rijdenMobiele telefoon gebruikenVergelijking met Nederland
Nederland 165 230 90 140 230n.v.t.
België 100 165 55 110 110Alle boetes zijn lager.
Groot-Brittanië 1101140 45 570 230Sommige boetes zijn lager en sommige boetes zijn hoger.
Frankrijk 135 135 15 135 135Alle boetes zijn lager.
Portugal 60 120 30 120 120Alle boetes zijn lager.
Spanje 100 200 200 200 200Sommige boetes zijn lager en sommige boetes zijn hoger.
Italië 170 170 40 80 160Alle boetes behalve de boete voor het te hard rijden zijn lager.
Griekenland 100 350 40 350 100Sommige boetes zijn lager en sommige boetes zijn hoger.
Turkije 40 40 20 20 20Alle boetes zijn lager
Oostenrijk 30 70 20 35 50Alle boetes zijn lager
Zwitserland 165 230 35 55 90Sommige boetes zijn lager en sommige boetes zijn evenhoog.
Ierland 80 80 40 60 60Alle boetes zijn lager.
Duitsland 35Tussen de 90 en 320Tussen de 10 en 70 30 60Alle boetes behalve de boete voor het door rood rijden zijn lager.
Polen 25 60 25 25 50Alle boetes zijn lager.
Zweden 250 270 20 160 160Sommige boetes zijn hoger en sommige boetes zijn lager.
Noorwegen 395 570 80 165 140Sommige boetes zijn hoger en sommige boetes zijn lager.
Denemarken 135 270 70 200 200Sommige boetes zijn lager en sommige boetes zijn hoger.

Extra informatie over boetes uit het buitenland

Als je een boete krijgt uit het buitenland en de boete is zonder Nederlandse informatie verstuurd, dan hoef je deze theoretisch gezien niet te betalen. De boete moet namelijk informatie in het Nederlands bevatten of er moet een site vermeld staan waar je de Nederlandse vertaling kan vinden. Dit is een wet die sinds 7 november 2013 geldt. Deze wet zorgt ervoor dat je precies weet welke verkeersregel je hebt overtreden, hoe je moet betalen en welke rechten je hebt als je denkt dat de boete onjuist is. Ondanks deze wet, is het toch verstandig om de boete te betalen, want als je een keer aangehouden wordt in het land van de boete, kun je daar alsnog voor moeten betalen.

Als je ter plekke staande wordt gehouden, moet je ook ter plekke betalen, dus in dit geval geldt deze regeling niet.

Welke verplichte items moet je meenemen en wat zijn de consequenties?

Naast de overtredingen die hierboven vermeld zijn, zijn er in de meeste landen ook nog items die verplicht in de auto aanwezig moeten zijn. Ook als je deze items niet bij je hebt, kun je hiervoor een boete krijgen. De boetes hiervoor liggen tussen de 10 en de 100 euro. Word je bijvoorbeeld aangehouden door de politie omdat je te hard rijdt, dan kan het zijn dat ze meteen controleren of je alle verplichte items bij je hebt. Verder kan je ook gewoon zomaar gecontroleerd worden. Hieronder zie je de verplichte items die in de auto aanwezig moeten zijn. De landen die worden behandeld, zijn precies dezelfde landen als hierboven in de tabel.

Items die in de auto aanwezig moeten zijn in Nederland en in het buitenland

In Nederland zijn er geen verplichte items die in de auto aanwezig moeten zijn. Nederland is hierin één van de weinige landen, want in alle andere landen die hieronder vermeld staan (behalve Engeland en Ierland), zijn er één of meerdere items verplicht. In alle andere landen zijn er andere regels en moeten er wel bepaalde items aanwezig zijn. Sommige items kunnen in een land niet verplicht zijn voor auto's met een Nederlands kenteken, maar wel voor auto's met een kenteken uit het land zelf, dus het is belangrijk om op te letten met huurauto's.

België

In België moeten er veiligheidshesjes in de auto aanwezig zijn. Ook moet er een verbanddoos, een gevarendriehoek en een brandblusser aanwezig zijn.

Groot-Brittannië

In Engeland is er net als in Nederland geen enkel item verplicht.

Frankrijk

In Frankrijk is het verplicht om een gevarendriehoek en veiligheidshesjes in de auto te hebben liggen. Verder is het ook verplicht om twee alcoholtests in de auto te hebben liggen. Wanneer je deze niet in de auto hebt liggen, krijg je geen boete, maar moet je de alcoholtest van de politie gebruiken.

Portugal

In Portugal zijn er geen verplichte items voor auto's met een Nederlands kenteken, maar auto's met een Portugees kenteken zijn verplicht een gevarendriehoek en veiligheidshesjes bij te hebben.

Spanje

In Spanje zijn er voor auto's met een Nederlands kenteken alleen veiligheidshesjes verplicht en auto's met een Spaans kenteken moeten ook nog een gevarendriehoek meenemen.

Italië

De verplichte items in Italië zijn veiligheidshesjes en een gevarendriehoek.

Griekenland

Een verbanddoos, een gevarendriehoek en een brandblusser moeten zich verplicht in de auto in Griekenland bevinden.

Turkije

In Turkije moeten er een verbanddoos, een brandblusser en twee gevarendriehoeken in de auto zijn.

Oostenrijk

In Oostenrijk is het verplicht om veiligheidshesjes, een gevarendriehoek en een verbanddoos mee te nemen in de auto.

Zwitserland

In Zwitserland is alleen een gevarendriehoek verplicht en deze moet binnen handbereik liggen.

Ierland

In Ierland is er net als in Nederland geen enkel item verplicht.

Duitsland

Auto's met een Duits kenteken moeten verplicht een verbanddoos, een gevarendriehoek en gevarenhesjes in de auto hebben, maar er zijn geen verplichte items voor auto's met een Nederlands kenteken.

Polen

In Polen zijn er ook verplichte items namelijk een gevarendriehoek, veiligheidshesjes en een brandblusser.

Zweden

In Zweden zijn er geen verplichte items voor auto's met een Nederlands kenteken, maar auto's met een Zweeds kenteken moeten een gevarendriehoek in de auto hebben.

Noorwegen

Het verplichte item in Noorwegen is een gevarendriehoek. Auto's met een Noors kenteken moeten daarnaast ook nog veiligheidshesjes meenemen.

Denemarken

In Denemarken is alleen een gevarendriehoek verplicht.

Conclusie

In elk land moet je betalen als je de verkeersregels overtreedt, maar de tarieven verschillen erg veel. Nederland behoort wel tot één van de duurste landen, maar er zijn ook veel landen waar de boetes veel lager zijn dan in Nederland. Wat belangrijk is om te weten, is dat de boete altijd informatie over de overtreding, betaalwijze en je rechten in het Nederlands moet bevatten, want anders is de boete theoretisch gezien niet geldig. Toch is het slimmer om de boete toch te betalen. Als je namelijk aangehouden wordt in het land van de boete, kan het zijn dat je de boete alsnog moet betalen. Als je ter plekke wordt aangehouden, moet je meteen betalen en vervalt deze regeling.

Qua verplichte items is Nederland juist weer niet de moeilijkste, want er is niks verplicht. Een oorzaak van dit feit kan zijn omdat er in Nederland geen bergen zijn, dus zijn de wegen over het algemeen minder gevaarlijk. Verder kan het natuurlijk nooit kwaad om de veiligheidshesjes van de vakantie standaard in de auto te laten, want wie weet komt het nog eens van pas.
© 2017 Dnique, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Europese regeling verplichte vrije dagenEuropese regeling verplichte vrije dagenIn ieder land zijn er feestdagen waarop werknemers verplicht vrij zijn. Dit zijn niet in ieder land in Europa dezelfde d…
Buitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïndBuitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïndWie in Europa een verkeersovertreding begaat en daar door de politie bekeurd wordt, heeft grote kans dat hij een acceptg…
Boetes snelheidsovertredingen - te hard rijden 2017Boetes snelheidsovertredingen - te hard rijden 2017Hoogte van de boetes bij te hard rijden of overschrijding van de maximum toegestane snelheid met de personenauto in Nede…
Hoe hoog wordt mijn bekeuring?  2012Hoe hoog wordt mijn bekeuring? 2012De afgelopen jaren zijn de tarieven van boetes sterk verhoogd. Dit heeft niet op iedereen het gewenste effect, maar een…
Hoogte van verkeersboetes voor te hard rijden bepalen (2012)De meest gegeven en daardoor wellicht ook meest gehate en gevreesde boetes zijn in Nederland de boetes voor snelheidsove…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://app.nos.nl/datavisualisatie/nosop3/2017/boete-route/index.html
  • https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/andere-verkeersregels/verkeersregels-in-het-buitenland
  • https://www.vab.be/nl/nieuws/2013/11/3/verkeersboetes

Reageer op het artikel "Boetes en verplichte items in Europese vakantielanden (2017)"

Infoteur: Dnique
Gepubliceerd: 08-08-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!