InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Het andere Mallorca: Llucmajor

Het andere Mallorca: Llucmajor

Het andere Mallorca: Llucmajor In het binnenland van Mallorca ligt het stadje Llucmajor. Het ligt niet aan de kust, maar is daarom niet minder de moeite waard om te bezoeken tijdens een van de marktdagen, de vlooienmarkt, tijdens de feesten in oktober of als rustpunt tijdens een fietstocht. Het rustige stadje en de omliggende omgeving kennen een lange geschiedenis die teruggaat tot de prehistorie en waar een voor Mallorca belangrijke veldslag heeft plaatsgevonden.

Inhoud

Ligging

Het stadje Llucmajor ligt ten zuidoosten van de hoofdstad Palma op 20 minuten rijden vanaf het vliegveld. Het ligt niet aan de kust van Mallorca en is daarom wellicht minder bekend bij de vakantieganger die naar Mallorca komt voor zon, zee en strand. De gemeente Llucmajor is qua oppervlakte de grootste gemeente van Mallorca en reikt tot aan de kust. Drie bekende vakantiebestemmingen horen bij deze gemeente: Cala Pi, Cala Brava en S’Arenal. De laatste plaats is ook bekend onder de Spaanse naam El Arenal. S’Arenal is de Mallorcaanse benaming. De andere helft van S’Arenal hoort bij de gemeente Palma de Mallorca. Aan de boulevard in S’Arenal waar de bijna altijd droge rivier in zee uitmondt is de grens tussen beide gemeenten.

Geschiedenis

Prehistorie

Ten zuiden van het huidige Llucmajor vlak bij Cala Pi ligt Capocorb Vell, één van de grootste en belangrijkste prehistorische vindplaatsen op Mallorca. Vermoedelijk hebben hier ongeveer 500 mensen gewoond. In de buurt van Capocorb is ook een grafheuvel gevonden.

Ruzie tussen neven

In 1344 is Mallorca een koninkrijk, maar de koning van Aragón aast op het gebied en valt het eiland binnen. Zijn neef, de Mallorcaanse koning Jaime III vlucht, maar keert vier jaar later terug om zijn koninkrijk te heroveren. Bij de beslissende Slag bij Llucmajor sneuvelt Jaime III en wordt Mallorca bij het koninkrijk Aragón gevoegd.

Marktrechten en schoenen

De Spaanse keizer Karel V, dezelfde die in de 16e eeuw ook over de Nederlanden regeert, verleent Llucmajor in 1543 marktrechten. De markt mag op woensdagen en vrijdagen worden gehouden. In de 19e eeuw specialiseert Llucmajor zich in het maken van schoenen en vergroot hiermee haar welvaart.

Onderweg

Naar Llucmajor kan natuurlijk met de auto, het ligt aan de snelweg Ma-19 van Palma naar de zuidoostkust. Ook met het openbaar vervoer is Llucmajor goed te bereiken. Er gaan rechtstreekse bussen van o.a. Palma en S’Arenal. De bussen zijn comfortabel en airconditioned. Betalen kan contant bij de chauffeur; het liefst gepast. Stap uit aan de ringweg Ronda Migjorn bij de halte C / Bisbe Roig.

Bezienswaardigheden in Llucmajor

Plaça d’Espanya

Nadat je de bus bent uitgestapt valt meteen een brede laan met in het midden een wandelpad geflankeerd door bomen op. Dit is de Passeig de Jaime III. Aan het begin van deze avenue staat het monument ter nagedachtenis van koning Jaime III die omkwam bij de Slag bij Llucmajor. Loop je nog eens 400 meter door dan sta je op het Plaça d’Espanya, het Spanje-Plein. Zoals in zoveel plaatsen is dit het belangrijkste plein van de stad. Aan ligt plein liggen onder andere het Ayuntamiento of stadhuis. In Llucmajor is het plein driehoekig en het stadhuis ligt aan de korte zijde. Verder liggen aan het plein onder andere diverse cafés, een supermarkt, de bakker, de kapper en de bank. Drie keer per week, op zondag, woensdag en vrijdag, is er markt op dit plein. De vlooienmarkt is ook op een vrijdag, maar deze wordt onder de bomen van de Passeig de Jaime III gehouden.

De kerk van San Miguel

Aan de westzijde van het Plaça d’Espanya is een klein straatje: Carrer Parròquia, het parochiestraatje, dat uitkomt bij de parochiekerk van Llucmajor: de San Miguel. De hoofdingang is linksom om de kerk heen. Het is een neoklassiek gebouw met barokke invloeden. De bouw ervan begon in 1784 en na kleine veertig jaar was de kerk klaar voor gebruik.

Feest in oktober

Reuzen

Elk jaar in oktober is het feest in Llucmajor. Deze feesten worden al sinds 1546 gehouden en starten op 29 september, de naamdag van Sint Michaël. De feesten duren bijna een maand en zijn gericht op de plaatselijke bevolking: aanplakbiljetten en de gemeentelijke website, alles is in het Mallorcaans. De festiviteiten omvatten onder andere een bal, lezingen, exposities en sportwedstrijden. Wil je toch iets van de sfeer proeven dan is het 'Desfila de gegants' op zondag een goede gelegenheid. Deze 'Optocht van reuzen' start op het centrale plein bij het stadhuis. Hier verzamelen zich alle plaatselijke hoogwaardigheidsbekleders en de harmonie om, als de optocht om 10.30 uur begint, vooraan in de stoet te lopen.

Kermis

De rest van het plein en de omliggende straten zijn gevuld met de kermis, kraampjes met plaatselijke lekkernijen en ambachten, tweedehands spullen en de nieuwste modellen van de lokale auto- en landbouwmachinedealers. Wanneer de optocht, later dan gepland, begint is de beste plek om deze te bekijken in de straat aan de punt van het driehoekige plein. De optocht gaat via deze straat weer het plein op. Na de optocht is er de rest van de dag gelegenheid om rustig door de straten te slenteren en op een terras te lunchen.

Met de bus

Ga je op deze dag met de bus naar Llucmajor en weet je de weg niet dan kun je eenvoudig uitstappen waar iedereen uitstapt en de stroom mensen volgen richting het centrum van het stadje. Wie het Mallorcaans niet machtig is en meer over deze dag wil weten kan hiervoor bij alle VVV-kantoren op het eiland terecht.
© 2017 Nehalenia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kermis in AlmeloIn de eerste week van september wordt traditioneel de kermis georganiseerd in Almelo. Daarnaast wordt er nog een kermis…
Kermis in Tilburg, de grootste kermis van de Benelux!Kermis in Tilburg, de grootste kermis van de Benelux!De kermis in Tilburg is de grootste van de Benelux en wordt elk jaar gehouden in de laatste volle week van juli, dit is…
Speelschema Primera Division 2011-2012Speelschema Primera Division 2011-2012. De Primera Division is het hoogste niveau waarop gevoetbald kan worden in Spanje…
De Tilburgse KermisDe Tilburgse KermisIedereen heeft er wel eens van gehoord: De kermis in Tilburg. Deze kermis die enkele dagen per jaar aanwezig is in Tilbu…
Speelschema Primera Division 2012-2013Speelschema Primera Division 2012-2013Speelschema Primera Division 2012-2013. De Primera Division is het hoogste niveau voor voetbal in Spanje. Het seizoen za…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Efraimstochter, Pixabay
  • http://www.llucmajor.org/index.ct.html
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Llucmajor
  • https://ca.wikipedia.org/wiki/Esgl%C3%A9sia_de_Sant_Miquel_(Llucmajor)

Reageer op het artikel "Het andere Mallorca: Llucmajor"

Infoteur: Nehalenia
Laatste update: 22-05-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!