InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Goedkoop internationale treintickets boeken

Goedkoop internationale treintickets boeken

Goedkoop internationale treintickets boeken Al maanden snak je naar wat vakantie. Tijd dus om je verlof te plannen en je vakantie te boeken. Een citytrip kan je alvast maken met de (hogesnelheids)trein. Met de trein kan je naar de grote hoofdsteden in Europa sporen in een mum van tijd. Op zoek naar een romantisch weekendje Parijs, wat shopping-avontuur in Londen of gewoon wat cultuur opsnuiven in het historische Berlijn? Dan is de trein je ideale partner! Weet je vooraf wanneer je gaat reizen, dan kan je je reis al heel vroeg vastleggen. Je zal merken dat je dan voor interessante prijzen kan boeken. Met het extraatje dat je uitspaart door vroeg te boeken kan je alvast ter plaatse genieten van een heerlijk dinertje of een wijntje. Minder frequente treinreizigers hebben waarschijnlijk alle moeite om zich een weg te banen in de verschillende spoorwegmaatschappijen en de verschillende distributeurs van internationale treintickets. In België staat NMBS garant voor het binnenlands reizigersvervoer. NMBS Europe staat in voor het internationaal reizigersvervoer en tegelijkertijd is NMBS Europe ook verdeler van internationale treintickets. Maar NMBS Europe is niet alleen op de markt. Ook Voyages-SNCF is een verdeler van internationale treintickets in België. Je kan dus bij beiden terecht, maar toch kan je zeggen dat de nationale spoorwegmaatschappij de beste distributeur is voor het eigen land.

In Nederland staat NS International in voor het internationale reizigersvervoer en tevens voor de distributie van internationale treintickets. Maar ook daar is Voyages-SNCF actief. Binnen de Europese spoorwegmarkt kunnen dus verschillende distributeurs instaan voor de ticketverdeling. Het is dus zaak om zich te differentiëren in kwaliteit en service om zo de klant - die verschillende opties heeft - voor zich te winnen.

Internationale treintickets boeken: Hoe doe je dit goedkoop?

Internationale treintickets boeken bestaat uit één gulden regel. Hoe vroeger je je treintickets boekt, hoe goedkoper het tarief! Thalys, Eurostar, TGV® en ICE treinen kan je vooraf boeken. Afhankelijk van de vervoerder is er een boekingshorizon. Eurostar treintickets kunnen 120 dagen vooraf ingeboekt worden. Voor Thalys, TGV en ICE treintickets is deze boekingshorizon 90 dagen.

Wil je bijvoorbeeld reizen op 14 september, dan kan je je Eurostar tickets al 120 dagen vooraf boeken, namelijk reeds vanaf 14 mei. Voor Thalys tickets zal dat pas vanaf 14 juni zijn. De meeste tarieven die je dan kan terugvinden zijn heel goedkoop. Wacht je echter langer, dan zal de prijs geleidelijk aan stijgen.

Uitzonderingen op de regel zijn promocodes waarbij er een procentuele of een waarde korting wordt gegeven op alle tarieven of op de tarieven van een bepaalde vervoerder. Een andere uitzondering is een promotie aangekondigd van een vervoerder binnen de bookingshorizon. Indien er zo een promotietarief beschikbaar is, kom je dat te weten via de distributie-organen van spoorwegondernemingen (NMBS Europe voor België, NS International voor Nederland,).

Andere tips om goedkoop internationale treintickets te boeken:

  • Voor Thalys tickets kan je 10 tot 14 dagen voor je reisdatum boeken aan 60% korting. (Tarief Thalys Superdeal)
  • Thalys biedt ook het tarief "Eerste minuten" aan. Boekers die Thalys tickets reserveren in de week na de verkoopsopening van de trein, kunnen tussen Brussel en Parijs reizen vanaf 22.
  • Een promotarief in 1ste klas kan soms nog goedkoper uitvallen dan een 2de klas tarief. Wees dus alert.
  • Wie flexibel kan boeken, vraagt best eens de prijs op voor een dagje later, of een uurtje vroeger of later. Best mogelijk dat er een aanzienlijk prijsverschil is.
  • Wie tickets online aankoopt, hoeft geen dossierkosten te betalen. Tickets aangekocht in de stations of via telefoon zijn onderhevig aan dossierkosten.

Vergelijken van treinwebsites alvorens je gaat boeken

Het is logisch dat je verschillende treinwebsites zal vergelijken. Toch is dit niet nodig. Het is immers zo dat alle vervoerders (Thalys, Eurostar, TGV, ICE,) hun tarieven inladen in een inventarissysteem. Wie internationale treintickets gaat distribueren, zal dan een koppeling dienen te maken tussen het inventarissysteem en het eigen verkoopssysteem. Iedereen put dus uit dezelfde bron waardoor de treintickets overal hetzelfde kosten. Een treinticket tussen Amsterdam en Parijs zal op een bepaalde dag op een bepaald uur en met dezelfde reisgegevens (eerste klas, ) dezelfde prijs hebben bij NMBS Europe, NS International of SNCF. Check zeker en vast ook de naverkoopsmodaliteiten en hoe dat verloopt. Een goede naverkoopsservice, indien je niet zou kunnen reizen, is heel veel waard.

Waar internationale tickets kopen in België?

  • via https://www.nmbs-europe.com;
  • via de mobiele website m.nmbs-europe.com
  • via het Contact Center NMBS Europe op het nummer +32 (0)70.79.79.79 (0,30/min);
  • via NMBS stations met internationaal aanbod
  • via door NMBS Europe erkende reisagentschappen.

Waar internationale tickets kopen in Nederland?

  • via https://www.nsinternational.nl;
  • via de kaartautomaat in een NS station;
  • telefonisch via het NS International Service Center op het nummer 030-2300023 (lokaal tarief);
  • via de verkooppunten in de (middel)grote NS stations;
  • via een ANVR reisbureau.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ski-Thalys, de skitrein naar de Franse AlpenSki-Thalys, de skitrein naar de Franse AlpenThalys Sneeuw of de Ski-Thalys is een seizoentrein van Thalys die elk jaar opnieuw elke zaterdag vanuit Nederland en Bel…
Goedkoopste manieren om naar Parijs te gaanGoedkoopste manieren om naar Parijs te gaanEén van de populairste reisbestemmingen in Europa is Parijs. Er zijn veel verschillende manieren om van Nederland naar P…
Online een last minute vakantie boeken: hoe pak je het aan?Online een last minute vakantie boeken: hoe pak je het aan?Een last minute vakantie boeken is zeer in trek. Indien je lang kan wachten alvorens je je reis gaat boeken, dan kun je…
NS International. Reizen met een snelheidstrein boekenNS International. Reizen met een snelheidstrein boekenReizen met de trein is avontuurlijk. Reizen met de snelheidstreinen die u via NS International (voorheen NS Hispeed) kun…
Met Thalys door Europa reizenMet Thalys door Europa reizenThalys is een internationale hogesnelheidstrein die Brussel met Parijs, Keulen en Amsterdam verbindt. Daarnaast is er no…
Bronnen en referenties
  • NMBS Europe, https://www.nmbs-europe.com, 20 oktober 2014
  • NS International, https://www.nsinternational.nl, 20 oktober 2014

Reageer op het artikel "Goedkoop internationale treintickets boeken"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 10-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Reisadvies
Schrijf mee!