InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Interrailen: treinen door Europa
mijn kijk op

Interrailen: treinen door Europa

Interrailen: treinen door Europa Interrail is een treinticket dat voor een bepaalde periode geldig is. In deze periode kan je zoveel reizen als je maar wilt, naar bestemmingen die binnen het Interrail-gebied liggen. Dit is de ideale manier om Europa te verkennen. Interrail is vooral voor jongeren interessant, omdat het daarvoor veel goedkoper is. Maar Interrailen is voor iedereen toegankelijk, alle leeftijden, zolang je maar een geldig EU-paspoort hebt.

Wat is interrail?

Interrail is een organisatie voor treinreizigers. Als je in de EU woont en dus ook een Europees paspoort hebt kom je in aanmerking voor deze treinkaarten. Er zijn 2 types: Global Pass en One Country Pass. Met de Global Pass heb je onbeperkt toegang tot het treinverkeer in alle deelnemende landen. De oostgrens van de pas ligt bij Polen, Slowakije, Hongarije en Roemenië. Voor de duidelijkheid: deze landen doen dus nog wel mee, de landen verder naar het oosten niet meer. In Turkije is het ook mogelijk te reizen met de pas, namelijk tot en met Istanbul. De enige landen die verder niet meedoen zijn Kosovo en Albanië. De One Country Pass kan echter maar worden gebruikt in één land, met uitzondering van de Benelux pass die geldig is in Nederland, België en Luxemburg. Voor de passen geldt dat de pas niet geldig is in het land waar je woont. Dus mocht je vanuit Nederland willen reizen naar bijvoorbeeld Duitsland, moet je een kaartje kopen tot de grens. Vanaf de grens is het Interrail-ticket een geldig bewijs.

Voor wie is Interrail?

Interrail is voor alle inwoners van de EU, jong en oud. Het is echter voor jongeren zeer goedkoop, namelijk 35% goedkoper dan op de reguliere prijs. Deze korting geldt voor jongeren onder de 25 jaar. Ook ouderen(60+) en jonge kinderen(4-11) betalen minder dan de reguliere tarieven.

Hoe lang duurt interrail?

Voor de Global Pass kan je kiezen hoe lang je wilt reizen, er zijn dan ook verschillende passen te koop. De kortste pas is voor 10 dagen en de langste voor 1 maand. Je kan 10, 15, 22 of 1 maand kiezen om te reizen, voor de 10 en 22 dagen zijn 2 verschillende passen te koop. Er zijn passen die niet de gehele periode geldig zijn. Zo is er de 5 dagen in 10 dagen pas; deze pas is 5 dagen geldig over een periode van 10 dagen. Met deze pas heb je de mogelijkheid om te kiezen welke 5 dagen je wel reist, en welke 5 dagen niet. Hetzelfde geldt voor de 10 dagen in 22 dagen pas. Hierin heb je 10 reisdagen over een periode van 22 aaneengesloten dagen. Uiteraard is het ook mogelijk de continue 10 of 22 dagen pas te kiezen, waarin je alle vrijheid hebt over de hoeveelheid reisdagen.

De One Country Pass werkt anders. Bij deze pas heb je 2,3,6 of 8 reisdagen binnen één maand. Alle passen duren een maand, maar je kan natuurlijk ook 8 aaneengesloten dagen reizen en daarna klaar zijn.

Ik heb mijn ticket besteld, en nu?

Bij het bestellen van het ticket kies je een reisperiode, je weet dus wanneer je avontuur gaat beginnen en hoe lang het gaat duren. De tickets worden netjes opgestuurd en je krijgt 3 belangrijke documenten: natuurlijk je Interrail-ticket, maar ook een Reisgids en een Interrail Map. In de Reisgids staan de belangrijkste aspecten van verschillende landen: met welke vervoersbedrijven je mag reizen, maar ook welke boten eventueel met korting genomen kunnen worden en andere kortingen in landen. Verder staan er basisdingen in die je moet weten over interrail en het invullen van het ticket. Het laatste document is de Interrail Map, mocht je gaan reizen, ga je deze zeker vaak gebruiken! Op deze kaart staan de belangrijkste treinroutes, maar zeker niet allen.

Interrail invullen?

Het invullen van het interrail ticket is heel gemakkelijk. Mocht je niet alle dagen reizen dan moet je ook de reisdatum invullen. Doe dit, want hier wordt op gecontroleerd! Vervolgens vul je onder je pas in welke datum het is, de tijd en de trein die je wilt nemen. Dan is het veilig om de trein in te gaan. Kijk wel even na op de website of vraag aan de conducteur of de trein geldt met Interrail.

Niet-gratis treinen

Met Interrail kan je vrijwel elke trein nemen die gaat. Voor sommige treinen is het echter noodzakelijk een extra reservering te maken, dit kan zijn voor snelle treinen of voor nachttreinen. Ook kan je in sommige landen voor de reguliere treinen een reservering maken zodat je zeker bent van een stoel, hier moet je vaak wel voor betalen.

Op sommige trajecten in Europa rijden alleen hogesnelheids treinen, bijvoorbeeld op het traject Rome-Florence. Hier zou je dus extra voor moeten betalen met een Interrail pas. Het is meestal mogelijk om deze routes te vermijden en met een omweg, en dus een langere weg, op de bestemming te komen. In bijvoorbeeld Griekenland is het helemaal niet gunstig om een snelle trein te nemen, omdat je hier vaak veel voor betaalt, maar niet zoveel korter over de reis doet (reis Thessaloniki-Athene).

Nachttreinen

Hiervoor betaal je meestal een bedrag tussen de 6 en 12 euro voor een couchette. Je hebt dan een cabine met 2 of 3 bedden boven elkaar, dus je deelt de cabine met 3 of 5 mensen. Je Interrail ticket geef je vaak af aan de conducteur zodat je 's nachts niet wakker wordt gemaakt voor kaart- en paspoortcontroles. Nachttreinen zijn ideaal, zeker als je een lange afstand hebt af te leggen. Als je zo'n 10 uur moet reizen en die periode gewoon slaapt, heb je nauwelijks door dat je zo'n grote afstand hebt afgelegd en je kan gelijk genieten van de bestemming.

Bootservices

Ik heb niet veel ervaring met eventuele bootovertochten, maar ook dit is vaak mogelijk met interrail. De bekendste is de overtocht van Griekenland naar Italië. Hiervoor betaal je een kleine bijdrage voor een dekplaats (tweede klas). Dit houdt in dat je een toeslag betaalt in het hoogseizoen + havenbelasting + brandstoftoeslag. Voor mij hield dit in dat ik 32 euro moest betalen voor de overtocht die zo'n 16 uur duurde.
© 2012 - 2017 Mellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reizen met InterRailReizen met InterRailInterRail is een pas die mensen kunnen kopen waarmee ze speciaal door Europa kunnen reizen met de trein. Vaak maken mens…
Reizen per trein door Europa: interrailenReizen per trein door Europa: interrailenVooral onder jongeren in interrailen erg populair. Met een interrailpas kun je door heel Europa met de trein reizen, met…
Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Londen is één van de leukste steden van Europa. Veel Nederlanders doen een weekendje of weekje Londen. Op welke manieren…
NS International. Reizen met een snelheidstrein boekenNS International. Reizen met een snelheidstrein boekenReizen met de trein is avontuurlijk. Reizen met de snelheidstreinen die u via NS International (voorheen NS Hispeed) kun…
Reizen met de TGVReizen met de TGVTGV staat voor “Train Grande Vitesse” en wordt ook wel “hogesnelheidstrein” genoemd. De trein reist met de indrukwekkend…
Bronnen en referenties
  • http://www.interrailnet.com

Reageer op het artikel "Interrailen: treinen door Europa"

Infoteur: Mellie
Gepubliceerd: 27-08-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Mijn kijk op…
Schrijf mee!