InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Rondreizen, op eigen gelegenheid of georganiseerd?

Rondreizen, op eigen gelegenheid of georganiseerd?

Het inrichten van een vakantie en het bezichtigen van een land kan op verschillende manieren. Van een geplande reis tot slechts een ticket en per dag bekijken hoe de reis verder verloopt. Dit artikel gaat in op de voor- en nadelen van een geplande rondreis of rondreizen op eigen gelegenheid. Het uitzoeken en boeken van een vakantie staat voor vele mensen ieder jaar weer op de planning. Voor steeds meer bestemmingen worden volledig georganiseerde rondreizen aangeboden. Deze reizen zijn vaak zowel individueel te boeken of als groepsreis. Naast de georganiseerde reizen trekken vele toeristen er ieder jaar op eigen houtje op uit. Dit artikel gaat in op de verschillen.

Rondreizen

Een rondreis laat meer van het land zien dan wanneer men enkel op één plaats verblijft. Het organiseren van een rondreis kan gebeuren door een reisbureau die van A tot Z alles organiseert en boekt, of men kan een ticket boeken en rondreizen op eigen initiatief. De keuze van een rondreis is gebaseerd op individuele wensen van de reizigers.

Individuele- of groepsrondreis

Met een individuele rondreis of groepsrondreis wordt een vooraf bepaald traject gevolgd tijdens de reis. De invulling van de reis kan volledig vast staan van dagprogramma’s tot overnachtingen. Of de reis kan slechts op hoofdlijnen vaststaan, te bezoeken plaatsen en hotelovernachtingen.

Voordelen

  • Geen verassingen, verblijfplaatsen zijn vooraf geboekt
  • Geen omkijken naar reisindeling

Nadelen

  • Beperkte invloed op dagindeling, programma staat vast
  • Hogere kosten
  • Weinig ruimte voor eigen initiatief

Eigen gelegenheid rondreizen

Rondreizen op eigen gelegenheid lijkt wellicht idealer. Je reist volledig onafhankelijk, met je eigen reisprogramma. Desondanks is reizen op eigen gelegenheid niet voor iedereen weggelegd. Het ‘vrije reizen’ moet passen bij je eigen persoonlijkheid. Niet iedereen kan genieten van het idee ’s morgens nog niet te weten waar men ‘s nachts gaat verblijven. Daarnaast kan het algemene veiligheidsniveau van een land de doorslaggevende factor zijn om toch met een reisorganisatie te reizen.

Voordelen

  • Eigen reis ter plekke indelen, eigen tempo
  • Op plekken kunnen komen die niet uit het boekje komen
  • Gemiddeld genomen goedkoper
  • Meer contact met de lokale bevolking

Nadelen

  • Alles ter plekke organiseren
  • Verminderde veiligheid
  • Geen terugval mogelijkheid richting een reisorganisatie
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rondreizen, op eigen gelegenheid of georganiseerd?"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 12-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!