InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Alleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizen

Alleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizen

Alleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizen Als single een reis boeken is niet zo vanzelfsprekend, vooral omdat je op reis nog meer met je "alleen zijn" wordt geconfronteerd. Net daarom kan het pijnlijk zijn om koppeltjes en families van hun vakantie te zien genieten, terwijl jij er als single maar een beetje verweesd bijloopt. Toch wil je als alleenstaande ook wel eens andere oorden opzoeken en nieuwe lucht inademen. Je kent het gevoel wel: het kriebelt om op reis te gaan, maar je vindt geen reispartner. Wie echt de behoefte heeft, gaat toch op vakantie. Als single op reis gaan kan een echt avontuur zijn, precies omdat je als alleenreizende meer open kan staan voor nieuwe contacten. Wat zijn zoal de voordelen en nadelen van alleen reizen?

Alleen op reis gaan

Samen op reis gaan is vanzelfsprekender en meer gebruikelijk dan als single op reis te gaan. Maar in deze maatschappij waarin het individu alsmaar meer op de voorgrond komt te staan, is het niet altijd makkelijk om iemand te vinden om mee op reis te gaan. Je kent het gevoel wel: je hebt zo een zin om op reis te gaan, omwille van het slechte weer in je thuisland, of omdat je eraan toe bent na een lange werkperiode, maar je vindt geen reispartner.

Thuisblijven of niet?

Op zo een moment ga je je de vraag stellen: blijf ik dan maar gewoon thuis als ik geen reispartner vind, of ga ik gewoon alleen op reis? Dat is geen makkelijke beslissing. Maar eens je besloten hebt om toch te gaan, dan zijn er veel mogelijkheden. Als je niet echt alleen wilt reizen kan je kiezen uit een uitgebreid aanbod van single reizen. Je kan bijvoorbeeld een reis maken om een taal te leren, of om je onder te dompelen in een cultuur. Ook zijn er georganiseerde singlereizen met mensen boven een bepaalde leeftijd zoals bijvoorbeeld 40+ reizen, of met singles met gemeenschappelijke interesses. Door het toenemend aantal alleenstaanden in de samenleving zijn er zelfs meer en meer reisformules die zich op jonge singles richten.

Alleen op vakantie: voordelen

"Vrijheid is blijheid"

Als single heb je het voordeel dat je geen rekening hoeft te houden met de keuzes van anderen. Als je zin hebt om uit te gaan, dan doe je het gewoon. Je hoeft niet te overleggen met anderen over de bezienswaardigheden die jullie zullen bezoeken, en er hoeven geen discussies te ontstaan over praktische details. Die vrijheid kan je een echt vakantiegevoel bezorgen.

Mensen ontmoeten

Het lijkt paradoxaal, maar als je alleen op vakantie bent, dan ga je makkelijker contacten leggen. Je gaat automatisch meer de behoefte hebben om een praatje te maken en aan de andere kant kom je ook toegankelijker over voor anderen, precies omdat je alleen bent. Als je als koppel op reis gaat, bestaat er doorgaans een rem om in contact te komen met onbekenden. Als single kan het openstaan voor nieuwe contacten een verreikende ervaring worden.

Alleen op reis: nadelen

Geen gesprekspartner

Het is wel leuk om oppervlakkige praatjes te maken met onbekenden, maar als het erop aankomt zit je met jezelf opgescheept. Vooral in het begin van de vakantie kan dat even wennen zijn. Dan is het belangrijk om even vol te houden en de lege momenten te overbruggen met een boek of een andere bezigheid.

In geval van nood ben je alleen

Wie samen op reis gaat, weet dat hij of zij altijd kan rekenen op de steun van de ander in een noodgeval. Vooral omdat je de omgeving, de plaatselijke cultuur en zeden niet gewoon bent, bestaat de kans op gevaar. Je kan te maken krijgen met bedrog, diefstal, geweld of andere problemen, precies omdat mensen je als een makkelijke prooi gaan beschouwen omdat je een toerist alleen bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Single blijven
Schrijf mee!