InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Ballonvaren in een heteluchtballon

Ballonvaren in een heteluchtballon

Ballonvaren in een heteluchtballon Bijna iedereen wil wel eens een tocht in een luchtballon maken, uitkijken over het land en gewoon rustig de horizon tegemoet zweven. Toch komt er veel kijken bij een ballonvaart. Het hele proces van begin tot eind duurt langer dan je zou denken. Alle benodigde informatie over hoogtevrees, kosten, waar, eisen en vragen worden nu beantwoord.

Wie kunnen er eigenlijk allemaal mee met een ballonvaart?

Een echt limiet leeftijdslimiet voor Ballonvaren is er niet echt maar kinderen moeten wel boven de 1,20 meter groot zijn willen ze over de rand van de mand heen kunnen kijken om überhaupt het mooie uitzicht te kunnen ervaren. Er is ook niet echt een maximum leeftijd. Het is wel een vereiste dat men goed ter been is omdat je toch een redelijk hoge mand in en uit moet klimmen en je bij landing wellicht door en oneven weiland of grasveld moet lopen.

Wanneer wordt er eigenlijk ballon gevaren?

Het meeste wordt er gevaren in het zomerseizoen dat loopt tot het weer te slecht wordt en uiterlijk oktober. Tijdens de zomertijd wordt er voornamelijk gevaren in de lange avonden, maar dit kan ook s ochtends als men dat wil. Het is wel belangrijk dat de atmosfeer stabiel genoeg is. Daarom wordt er alleen maar s avonds en s ochtends gevlogen. Ook bij harde wind en of regen zal om begrijpelijke redenen een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden. Doordat de atmosfeer s winters veel stabieler is dan in de zomer kan er in de winter ook overdag gevlogen worden. Dit is mooi om te doen.

Waar kun je ballonvaren?

Voor ballonvaarten kun je overal in Nederland terecht. Plaatsen die veel gebruikt worden voor het opstijgen zijn: Wageningen, De Bilt, Bilthoven, Utrecht, Amersfoort, Nieuwegein, Houten, Utrecht, Barneveld, Ede, Voorthuizen, Leersum en Veenendaal. Zoals je al ziet zijn er veel verschillende plaatsen waardoor er altijd wel eentje in de buurt is.

Het verloop van de Ballonvaart

Veel van de bedrijven die deze vaarten organiseren krijgen tegen 13:00 het laatste weerbericht van Meteoconsult, hierna zal besloten worden of de ballonvaart door zal gaan. Bij discutabel weer komt om 17:00 de laatste definitieve weersverwachting en zal besloten worden of de ballonvaart door gaat. Bijna altijd is dit al veel eerder bekend maar je weet maar nooit. Op het moment dat de piloot de vlucht veilig acht en door laat gaan krijg je ook het exacte tijdstip en de plaats te horen voor het opstijgen van de ballon. Op het vertrekpunt bouwt de bemanning ter plekke de ballon op en kun je precies zien hoe het hele systeem in elkaar zit. Na het optuigen wat nog best veel werk is kan de ballonvlucht beginnen. De touwen worden losgegooid en je begint aan je tocht van vaak ongeveer tussen 1 en 1,5 uur. Je vliegt nu op ongeveer 100 meter hoogte en maakt de vlucht van je leven. Je hebt prachtig uitzicht en je kunt nu gaan genieten. Als de tijd erop zit gaat de piloot van de luchtballon een geschikte plek zoeken om de landing in te zetten, vaak in de buurt van een weg zodat de volgauto bij de landingsplaats kan komen. De volgauto komt erbij en de ballon wordt weer opgeruimd. Hierna krijg je van de bemanning vaak een glaasje aangeboden om de veilige landing te vieren en ontvang je meestal ook nog een certificaat van deelname. De familie en vrienden die niet meegaan met de ballonvaart kunnen de volgauto volgen die in contact staat met de ballon. Deze volgauto zal trachten voor de landing aanwezig te zijn zodat de kennissen de landing kunnen zien. Vergis je niet in de duur van de hele ballonvaart. Doordat de ballon ook opgebouwd en afgebroken moet worden ben je toch zeker wel 3 uur in totaal kwijt aan het gehele proces, dit kan ook meer zijn.

Hoogtevrees

Mensen met hoogtevrees zeggen vaak dat ze niet in een luchtballon durven ondanks dat iedereen om hun heen zegt dat je daar geen last van hebt tijdens een ballonvaart, maar dat is echt zo. Tijdens een ballonvaart heb je geen last van hoogtevrees. Bijna iedereen vindt de eerste paar minuten in een luchtballon eng maar al snel ontdooit iedereen aangezien de mand stevig aanvoelt met een hoge rand. Doordat je gewoon recht naar beneden kan kijken en een luchtballon rustig zweeft heb je hier helemaal geen last van hoogtevrees. Als je niet zou weten dat je hoger vliegt zou je denken dat je maar tien meter hoog zou zitten. Er zijn mensen die in een reuzenrad wel last van hoogtevrees hebben maar in een luchtballon meer dan dubbel zo hoog niet. Je moet jezelf deze prachtige ervaring niet ontnemen omdat je met jouw hoogtevrees zit, je merkt er echt niks van.

Soort kleding?

Voor een ballonvaart hoef je niet extra warme kleren aan omdat het boven kouder zou zijn. De ballon vaart mee op de wind waardoor je deze in de mand nauwelijks voelt. De brander van de ballon geeft ook nog flink wat warmte af waardoor het echt niet koud is in een luchtballon.

Als je nog niet overtuigd bent maar wel graag mee wilt neem dan een goede ballonvaartonderneming. Een goed bekend staande onderneming is: Balloon Compagnie H.K.J. dit bedrijf komt volgens velen veilig en betrouwbaar over.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: White77, Pixabay
  • http://www.luchtballonvaart.com/p/165/informatie-ballonvaren.html
  • http://www.ballonclub.nl/meerinfo.php

Reageer op het artikel "Ballonvaren in een heteluchtballon"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 02-03-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!