Boutique hotels: Kleinschalig en luxueuze hotels

Boutique hotels (ook wel boetiek hotel) is binnen Nederland nog een relatief onbekend fenomeen. Design, luxe, goede locatie, maar toch betaalbaar bepalen in grote mate de onderdelen van een Boutique hotel. Lees in dit artikel meer over Boutique hotels.

Boutique hotel

Een Boutique hotel kenmerkt zich door kleinschaligheid en persoonlijke service. De inrichting is vaak stijlvol en thematisch. Een gemiddeld Boutique hotel heeft tussen de drie en vijftig hotelkamers. Het individu staat centraal, wat in de praktijk vaak betekent dat iedere kamer uniek is met een eigen stijl. De standaard faciliteiten, zoals wi-fi, televisie en airconditioning zijn, net zoals in standaard hotels, beschikbaar, maar Boutique hotels richten zich daarnaast nog op rust en comfort. Het volgen van yoga lessen en de beschikking over wellness faciliteiten is vaak meer regel dan uitzondering.

Ontstaan van Boutique hotels

De term Boutique hotel is afkomstig uit Noord-Amerika, San Francisco (Bedford hotel in Union Square) en Engeland (The Blake Hotel). De term beschrijft een apart type hotels welke over luxueuze faciliteiten beschikken. In sommige landen is de term ‘boutique’ vervangen door ‘design hotels’ of ‘lifestyle hotels’. De eerste Boutique hotels zijn gestart in de jaren ’80 in grote steden zoals New York en London.

Boutique hotelketens

Sinds het bestaan van Boutique hotels worden zij gekenmerkt door kleinschaligheid, waarbij lokale ondernemers een Boutique hotel starten. In de loop van de tijd hebben ook grote hotelketens het succes van de Boutique hotels opgepikt en beschikken ook zij sinds een aantal jaar over Boutique hotels. Zoals de Boutique hotelketen, W ‘boutique resorts’ in de Malediven of Epoque hotels.

Verspreiding Boutique hotels

Het concept van Boutique hotels verspreidt zich razend snel door de wereld, van Europa tot Azië. Ook in typische toeristengebieden veroveren Boutique hotels een plaats. Voornamelijk ‘betaalbaar en chique’, verklaart het enorme succes wereldwijd.

Type Boutique hotels

In grote lijnen zijn twee types Boutiqe hotels te definiëren, Boutique in de stad en Boutique in resorts.
  • Boutique in de stad: De grootste groep Boutique hotels zijn hotels midden in de stad. Deze hotels worden gekenmerkt door een goede locatie, design, trendy, chique en technologie. Entertainment vormt een belangrijk onderdeel van het hotel. De meeste hotels beschikken over een hip restaurant, een lounge, een eigen thema en bijzondere decoraties.
  • Boutique in resorts: In tegenstelling tot Boutique hotels in de stad, richten de hotels in resorts zich op intimiteit, service en rust. Lokale invloeden bepalen in grote mate het design van het hotel. Traditionele spa’s, privé zwembaden, en rustige workshops/ontspanningsmogelijkheden maken een Boutique hotel in een resort. Net als in de stad, speelt ook hier locatie een belangrijke rol.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Boutique_hotel
  • Lucienne Anhar, Consulting & Valuation Analyst at HVS International

Reageer op het artikel "Boutique hotels: Kleinschalig en luxueuze hotels"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 05-06-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!