InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Mondial: ziektekosten buitenland tot tien keer hoger

Mondial: ziektekosten buitenland tot tien keer hoger

Mondial: ziektekosten buitenland tot tien keer hoger Huisartsenbezoekje in de VS bij een insectenbeet? 1400 Euro! Gebroken arm in de Domincaanse Republiek? 18.400 Euro! Hulpverlener en verzekeraar Mondial waarschuwt voor onbetaalbare verrassingen als je op vakantie bent. Voor je de koffer dichtdoet, moet je echt weten of je voldoende verzekerd bent tegen medische kosten. Hoezo? Lees verder... Vakantietijd! Maar voor je de koffers pakt, komt hulpverlener en reisverzekeraar Mondial Assistance wel met wat nuttige tips. Met name om te voorkomen dat je onverwacht grote financiële risico’s loopt tijdens je reis. Met stip op een wat betreft Mondial, staat het misverstand dat je nooit een reisverzekering nodig hebt voor medische kosten, omdat de zorgverzekering alle medische kosten in het buitenland dekt. Maar daarbij kun je je nog weleens vergissen. Als het gaat om de Nederlandse basis-zorgverzekering, worden zorgkosten inderdaad gedekt. Maar wel vaak volgens het Nederlandse tarief. Afhankelijk van je vakantieland, is het mogelijk dat dit Nederlandse tarief niet voldoende is. Er zijn zelfs landen waar de medische kosten het tienvoudige kunnen zijn van het Nederlandse gangbare tarief. Je zult niet de eerste zijn die met schrikbarende financiële tegenvallers komt te zitten vanwege een voor medische tegenvallers onvoldoende verzekerde vakantie.

Naar de huisarts voor 1400 Euro

Je schrikt je in Nederland vaak akelig van de medische kosten. Met een standaard routinecontrole van een dik kwartier bij de specialist in een ziekenhuis, kun je zó je hele eigen risico van 170 euro al kwijt zijn. Maar, ongelooflijk maar waar, het kan altijd erger. Neem de Verenigde Staten, waar de medische zorg een bijzonder slechte reputatie aan het krijgen is qua financiele toegankelijkheid. Dat is een voorbeeld van zo'n land waar medische kosten tien keer zo hoog kunnen zijn als het gangbare tarief in Nederland voorschrijft. Mondial becijfert dat je voor een huisartsenbezoek voor een insectenbeet in de Verenigde Staten het eigenlijk ronduit tragi-komische bedrag van €1.400 verschuldigd kunt zijn. Daarbij vergeleken is het Nederlandse tarief van €130 een peulenschilletje!

Derdewereldland, eersteklas rekening

Je zou verwachten dat in landen met een lagere levensstandaard de medische kosten ook wel (veel) lager liggen dan in Nederland. Mis. Stel dat je een pechvogel bent tijdens de vakantie op de populaire bestemming Dominicaanse Republiek, en je breekt een arm. Dan kost de behandeling alleen al €9.200. Daarmee ben je nog niet klaar. Er komen gemiddeld €8.600 aan ziekenhuiskosten bij, en nog een sluitpost voor de arts van bijna €600. Totaal komt de rekening op een duizelingwekkende €18.400. Nee, dan ben je in Nederland nog gezegend met een totaaltarief van ongeveer €3.900. Moraal van dit verhaal? Een goede reisverzekering met dekking voor zulke wereldwijde medische kosten is uiterst belangrijk. Want heb je die niet, dan ga je met een enorme rekening naar huis. Het verschil tussen gangbare Nederlandse tarieven en die in het buitenland is dan namelijk voor rekening van jou als reiziger.

Privéklinieken en staatsziekenhuizen

Mondial waarschuwt ervoor om akelige verrassingen ten aanzien van medische kosten niet alleen in verre oorden te verwachten. Ook in Europa kan het verstandig zijn om je extra te verzekeren tegen medische kosten. Vooral als je aangewezen zou zijn op een privékliniek, lopen de kosten ook daar snel hoog op. Neem bijvoorbeeld de oorontsteking waar reizigers nogal eens aan komen te lijden vanwege vliegen en snorkelen. In een Turkse privékliniek beloopt de factuur al snel €800. Honderden euro's prijsverschil met Nederland, waar de standaard rond €247 ligt.

Genoemde bedragen en standaardtarieven

Genoemd in dit artikel zijn Nederlandse tarieven voor een zogenaamde DBC (een Diagnose Behandel Combinatie). Dit zijn de standaardcombinaties van kosten zoals deze gelden voor genoemde behandelingen in Nederland. Zorgverzekeraars hanteren deze tarieven om te bepalen hoeveel er vergoed gaat worden.

Goedkoop is duurkoop

Je zou bijna zeggen: dan maar het staatsziekenhuis. Maar er zijn landen, ook in Europa, waar je kunt schrikken van de zorg onder de staatsparaplu. Mondial noemt dan met name landen als Griekenland. Als je een spoedeisend medisch probleem hebt, verplicht de zorgverzekering je om de nodige medische zorg bij een staatsziekenhuis te gaan halen. Echter, op de Griekse eilanden ligt de zorg in zo'n staatsziekenhuis bepaald niet altijd op het niveau dat we in Nederland gewend zijn. Volgens Mondial is het zelfs helemaal niet ondenkbaar dat patiënten plompverloren op de gang worden gezet met bed en al en daar lange tijd moeten wachten tot er eens iemand naar hen komt kijken. Ook in die gevallen, kan het aangewezen zijn om een reisverzekering af te sluiten die de kosten van een behandeling in een privékliniek wel vergoedt (al moet het natuurlijk wel medisch noodzakelijk zijn). Samenvattend, zegt communicatiemanager Audrey Denkelaar van Mondial Assistance: ’’Juist om dit soort vervelende situaties te voorkomen, raden wij consumenten aan om bewust te zijn van deze risico’s. Er zitten natuurlijk altijd uitschieters bij, maar juist ook de kleinere bedragen, die niet door de zorgverzekering gedekt worden, komen we aan de lopende band tegen.’

Over Mondial Assistance: hulpverlening en reisverzekeringen

De Mondial Assistance Group is internationaal marktleider in hulpverlening en reisverzekeringen. Mondial Assistance heeft ruim 10.000 werknemers, die samen meer dan 40 talen spreken. Mondial medewerkers zijn actief over de hele wereld met een netwerk van 400.000 dienstverleners en 180 correspondenten. 250 miljoen mensen ofwel 4% van de hele wereldbevolking maakt gebruik van de diensten die Mondial Assistance Group wereldwijd aanbiedt. Mondial Assistance is een onderdeel van de Allianz Group. Kijk voor meer informatie op of www.mondial-assistance.nl.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Mondial Assistance Group

Reageer op het artikel "Mondial: ziektekosten buitenland tot tien keer hoger"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 11-07-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!