InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > The River Club, luxe resort in Zambia

The River Club, luxe resort in Zambia

De River Club is een gastenverblijf in Zambia dat gesitueerd is aan de Zambezirivier, 18 kilometer stroomopwaarts van de Victoria waterval. Er zijn 10 lodges die allemaal uitkijken over de rivier. De chalets zijn gebouwd op de rivieroever tussen de weelderige begroeiing. Het complex is gebouwd in 1997 door Peter Jones. Alle lodges en het hoofdgebouw zijn gemaakt in klassieke Edwardiaanse stijl, met koperkleurige lampen, antieke vazen, schilderijen en veel houtkleurig meubilair.

Inhoud:

9 Prachtige huisjes

De River Club is gelegen in een bocht van de rivier waardoor je veel uitzicht hebt op het water. Dit is geen gewoon hotel met kamers maar het kent aparte gebouwtjes waar een slaapvertrek, een zitgelegenheid en een badkamer in zijn gebouwd. De meeste chalets hebben 2 verdiepingen. De huisjes zijn aan de rivierkant open zodat je een schitterend uitzicht hebt op de rivier. Er hangen aan de waterkant gaasdoeken op het open, muurloze gedeelte die vliegen en muggen tegen houden. Deze kunnen als je wilt gedeeltelijk worden weggeschoven. ´s Avonds is het echter aan te raden het gaas te sluiten. Er is natuurlijk een ruim muskietennet om de bedden in de kamer zodat je ongestoord kunt slapen.

Luxe temidden van de natuur.

Omdat dit verblijf aan een rivieroever is gebouwd bruist het van het leven. ´s Nachts is er een grote kans om de zeldzame bushbaby waar te nemen, die ook wel een nachtaap wordt genoemd. Er vliegen hier aan de rivier tijdens de nachturen mooie nachtvlinders, wandelende takken en kleine vleermuisjes rond. Op het gaas van de chalet zul je vaak een gekko aantreffen. Verder zie en hoor je overdag een schitterende neushoornvogel met een grote rode bek. Ook vliegen hier fel gekleurde loeri´s rond. Op het hotelterrein, wat met een elektrisch hek tegen al te wilde dieren is beschermd, komen regelmatig apen langs om de vruchten uit de bomen te eten. Soms dreigen ze echter van het buffet gebruik te maken en moeten ze worden weggejaagd. ´s Nachts kan het voorkomen dat een nijlpaard op zoek naar vers gras over het terrein struint. Wanneer de hotelgast zich bedreigt voelt kan hij op een fluitje blazen om een bewaker in te schakelen. Het hotel is hoog op de oever gesitueerd waardoor het niet vaak zal voorkomen dat een nijlpaard de steile klim maakt. Vaker zal hij op één van de eilandjes in de rivier naar voedsel zoeken, of aan de overkant die lager gelegen is dan het terrein van de River Club. De Zambezi-rivier is een grens tussen Zambia en Zimbabwe. Aan de overkant is een nationaal natuurreservaat van Zimbabwe waar de dieren alle ruimte hebben om te bewegen. De nijlpaarden laten zich altijd goed horen waardoor het lijkt of ze heel dichtbij zijn. De Zambezi is kwa lengte de vierde rivier van Afrika na de Nijl, de Niger en de Congo-rivier. Het water is zeer helder en voor lokale bewoners drinkbaar zonder het te koken.

Aankomst per boot

Wie bij de River Club arriveert wordt met een auto bij de rivieroever afgezet om de reis in een bootje te vervolgen. Onderweg naar de River Club kun je de eerste nijlpaarden al zien. Bij een verblijf in dit hotel is een sunset cruise inbegrepen. Met een klein bootje kun je naar de nijlpaarden toe varen om ze beter te bekijken. Soms zie je ook een krokodil op de oever liggen, impala´s uit de rivier drinken, of een troep bavianen aan de oever rond scharrelen. Wanneer het weinig heeft geregend in deze regio dan zullen er olifanten zich in de rivier komen wassen en drinken. Het Zimbabwaanse natuurreservaat aan de overkant kent de hoogste olifantenpopulatie per vierkante kilometer van Afrika. Soms zie je groepen van 200 olifanten baden. Een Afrikaanse zonsondergang vanaf een rivier beleven kan een spectaculaire ervaring zijn. De rood-oranje-paarse luchten weerspiegelen zich magnifiek op het brede wateroppervlak.

Ontspanningsmogelijkheden

Een overnachting is inclusief een bezoek aan de Victoria waterval, een rondleiding door een traditioneel Afrikaans dorp, een rit door een Zambiaans reservaat waar vele dieren zoals giraffes, wildebeesten en zebra´s te zien zijn en een tochtje met de boot om te vissen op de rivier. Er is verder in dit hotel een tennisbaan, een biljartkamer, een kleine fitnessruimte met jacuzzi en sauna, een massagesalon, een veldje waar de typische Engelse recreatiesport crocket kan worden gespeeld, een aantal wandelpaden van in totaal 2.4 kilometer en een zwembad met uitzicht op de rivier.

Socialiserend Diner

´s Avonds is het gebruikelijk dat de gasten aan één lange tafel dineren. Zo maak je kennis met mensen uit alle delen van de wereld. Desgewenst kun je ook een aparte tafel reserveren. Zowel het ontbijt als de lunch en het diner zijn allen bij de prijs inbegrepen, net zoals alle drankjes, op enkele champagnes en luxe sterke drank na. Er is een à la carte menu van hoge kwaliteit dat elke dag verandert. Er is elke dag een keuze uit drie verschillende voorafjes, drie hoofdgerechten en twee verschillende desserts. Wanneer je een dieet volgt dan houdt men daar rekening mee. Men maakt desgewenst heerlijke vegetarische maaltijden.

Namen van de chalets

De 10 lodges of huisjes hebben geen nummers maar namen. De namen van de huisjes hebben allemaal een toepasselijke achtergrond; zo heet de mooiste kamer de Livingstone suite, genoemd naar de legendarische Britse ontdekkingsreiziger die als eerste Europeaan de nabij gelegen Victoria waterval heeft gezien. Een andere naam is Litunga, wat de naam is van een lokale koning uit Zambia die als eerste heerser een overeenkomst met de Britten heeft gesloten. Stanley is een andere kamernaam, vernoemd naar de journalist die voor een New Yorkse krant op zoek ging naar Livingstone van wie de wereld al een lange tijd niets had gehoord. Toen de twee elkaar ontmoetten stelde Henry Morton Stanley de beroemde vraag: ¨Dr. Livingstone, I presume?¨ Baines is een lodge vernoemd naar de meest beroemde schilder van de Victoria waterval. Von Vorbeck is vernoemd naar de Duitse generaal die in de eerste wereldoorlog de enige in Afrika gelegerde Duitse generaal was die ongeslagen bleef gedurende deze oorlog. Cornwallis-Harris was een avonturier die de majestueuze sabel-antilope verscheepte van Afrika naar Engeland. George is de lodge vernoemd naar de Engelse koning George VI die in 1947 de victoria waterval bezocht. Selous is vernoemd naar een Britse kapitein uit het leger die vermoord is door een een Duitse sluipschutter die onder het bevel van Von Vorbeck stond. Edward is vernoemd naar koning Edward VIII die een persoonlijk onderhoud had met koning Litunga. De lodge Rhodes is vernoemd naar Cecil Rhodes, de naamgever van Rhodesia, wat nu Zambia en Zimbabwe heet. Rhodes´ grootste project was het aanleggen van een spoorbaan van kaapstad naar Caïro. Deze spoorbaan begint in Kaapstad maar is nooit verder gekomen dan de Victoria waterval.

Korte geschiedenis

De River Club is gebouwd door de in Noord-Rhodesië geboren Peter Jones die het terrein in 1994 kocht van de Belgische lerares Diane Marie Madeleine Marcus Stella de Nekludoff. Zij had het terrein gekocht van James Simpson die er een boerderij wou beginnen maar daar niet in geslaagd was. Simpson op zijn beurt had het terrein van Philip Ersin gekocht, een Amerikaanse CIA-agent die als dekmantel het beroep van missionaris uitvoerde. Erskins taak was het om voor de Amerikaanse regering verslag te doen van de ´bush war´ die destijds werd gevoerd net aan de andere kant van de grens in Rhodesië. De eerste particuliere eigenaar van het stukje grond waar nu de River Club is gevestigd heette Austen Joseph Giblin. Hij kocht het in 1948 van de Britse kroon en doopte het tot ´quiet waters farm´.

Wilderness Safaris

Peter Jones is een samenwerkingsverband aangegaan met Wilderness Safaris. Dit is een bedrijf wat ecologisch verantwoorde safari's levert. Ook steunen ze diverse projecten in zuidelijk Afrika om educatie te bevorderen en armoede te bestrijden. Een deel van het River Club-personeel is in dienst van Wilderness. Thika Travel is de Nederlandse reisorganisatie die reizen in Afrika boekt via Wilderness Safaris.

Terugkomen

Vele gasten voelen zich thuis in de River Club en neigen ertoe het tot hun vaste vakantiebestemming te maken. Daarnaast zijn veel bezoekers op familiaire basis verbonden met de mensen die de naam van de verschillende chalets dragen. Op de River Club wordt iedereen als een vriend behandeld. De gast wordt niet ondergedompeld in de massa zoals dat met grotere hotels gebeurd. Iedereen wordt persoonlijk benaderd door het personeel. Dat, en de schitterende plek waarop het is gebouwd maakt de River Club tot een uniek verblijf in de wereld. Vanuit de River Club worden vele excursies georganiseerd waarbij ook voor vervoer wordt gezorgd. Of je nu een bezoek wilt brengen aan de lokale golfclub, waarvan de eigenaresse overigens Nederlands spreekt, of een vlucht met een microlight over de grootste waterval ter wereld wilt maken, of een bezoek door het rustige stadje Livingstone wilt afleggen, misschien zelfs een safari per olifant, paard of te voet wilt maken; binnen een oogwenk is het geregeld en staat de chauffeur klaar om je naar de gewenste plek te brengen. Wie een dagje buiten het hotel wilt eten kan verrast worden door een diner in een luxe trein uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Deze klassieke stoomtrein rijdt het natuurpark in alwaar een 6 gangen diner kan worden genuttigd. De belangrijkste activiteit die de River Club organiseert is de DNA wat staat voor de Do Nothing Activity. Er is een grote bibliotheek die regelmatig wordt aangevuld met boeken die door gasten cadeau worden gedaan. Aan de rand van het zwembad kun je heerlijk zitten lezen met uitzicht over de rivier. Als je opkijkt van je boek zie je soms een groep cormorants of felwitte reigers laag over de rivier scheren. De butlers staan de hele dag klaar om de gast van een drankje of hapje te voorzien. Kortom: de River Club is een verblijf voor mensen die van een zeer speciale vakantie willen genieten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Livingstone, slaperig Zambiaans stadjeLivingstone is een stadje vernoemd naar de beroemde ontdekkingsreiziger en ligt dichtbij de Victoria waterval. De meest…
Victoria Falls Safari LodgeDe Victoria Falls Safari Lodge is waarschijnlijk het mooiste hotel ter wereld. Vanaf je balkon of het terras kun je vele…
De Dominicaanse Republiek: tips voor elke vakantiegangerDe Dominicaanse Republiek: tips voor elke vakantiegangerDe Dominicaanse Republiek is een prachtige bestemming voor een zonvakantie. Het hele jaar door kan men hier genieten van…
Disneyland Hotel in Disneyland Resort ParisDisneyland Hotel in Disneyland Resort ParisWie aan Disneyland Resort Paris in Chessy, Frankrijk denkt, zal waarschijnlijk twee dingen voor zich zien: het grote roz…
Victoria Falls, grootste waterval ter wereldVictoria Falls, grootste waterval ter wereldDe Victoria Falls is de breedste, ononderbroken waterval ter wereld. Dit natuurlijke wereldwonder ligt op de grens van Z…
Bronnen en referenties
  • De brochure van The River Club
  • Interview Peter Jones
  • Eigen ervaring door een aantal weken verblijfd te hebben op dit resort

Reageer op het artikel "The River Club, luxe resort in Zambia"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Afrika
Schrijf mee!