InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vakantie: op wat allemaal letten voor vertrek?

Vakantie: op wat allemaal letten voor vertrek?

Vakantie: op wat allemaal letten voor vertrek? Een goede voorbereiding vooraleer je op reis vertrekt is belangrijk. Hieronder volgen enkele tips waar je op kan letten als je op reis vertrekt. Alvorens op reis te vertrekken is het een goed idee om hetgeen waarop je zeker moet letten eerst op te schrijven en wanneer je hiermee klaar bent dit bv. aan te duiden als 'voltooid'. Op deze manier kan je duidelijk zien met wat je al rekening hebt gehouden.

De voorbereiding

Basis

  • Bij het pakken van de bagage kan er al heel wat fout lopen. Begin hier toch redelijk op voorhand mee, want als je constateert dat je iets niet in huis hebt kan je nog altijd naar de winkel gaan.
  • Indien jij of medereizigers medische klachten hebben en hiervoor medicijnen innemen, kijk dan zeker of er genoeg voorraad is. Zorg er tevens voor dat de medicatie binnen handbereik is als je onderweg bent.
  • Onderhoor op tijd of je gezondheidsmaatregelen (bv. reisvaccins) moet nemen

De dag voor het vertrek

  • Sluit de gasleiding en het water af
  • Trek de stekkers van alle(!) elektrische toestellen zeker uit. Een kortsluiting met gevolgen kan sneller gebeurd zijn dan je denkt.
  • Zorg ervoor dat de diepvries en de koelkast leeg is. Laat hierbij ook de koelkast openstaan.
  • Dure spullen kan je beter naar een veilige plaats brengen. Indien je er toch voor kiest om waardevolle zaken thuis te laten, zorg dan voor een zeer goed beveiligde kluis
  • Sluit alle ramen en deuren goed af.
  • Zet de vuilbakken buiten.
  • Zorg ervoor dat je bagage goed in het zicht staat zodat je geen enkele koffer vergeet en deze gemakkelijk kan ingeladen worden.

Hulp

  • Heb je dieren of planten die verzorgd moeten worden? Zorg er dan voor dat er een kennis/vriend of iemand van de familie deze op tijd komen verzorgen, of dat je bv. de hond een onderdak bezorgd bij iemand.
  • Heb je een opvallende brievenbus waarbij de brieven er wel eens durven uitpuilen als je ze er te lang laat inzitten? Zorg er dan ook voor dat een vertrouwenspersoon deze brieven eruit haalt en naar binnen brengt of bijhoudt. Een bomvolle brievenbus is voor de dieven namelijk een teken dat de kust vrij is.
  • Vraag aan een vertrouwenspersoon of deze eens voor een paar dagen je rolluiken naar boven en beneden kan doen. Dit zal voor dieven ook een teken zijn dat er toch volk thuis is en dat inbreken geen goed idee is.

Net voor je vertrekt

Net voor je vertrekt is het 'dubbelcheck time'. Hierbij is het handig om het lijstje dat je hebt opgesteld met waar je op moest letten opnieuw te raadplegen en dit nogmaals na te kijken. Dit lijstje is handig want als je in het wilde weg zomaar wat gaat controleren kan het zijn dat je alsnog dingen over het hoofd hebt gezien. Let er hier zeker op dat je het bewijs van je bestelde en betaalde reis meehebt en ook andere identificatiepapieren. Na deze 'reiszorgen' kan je reikhalzend uitkijken naar het verlof en hopelijk een zeer vruchtbare en ontspannende vakantie tegemoet gaan zonder tegenslagen. Veel reisplezier!
Gerelateerde artikelen
Zonnebank en zonnen gevaarlijk?Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de…
Zonnebank als voorbereiding op de vakantieOnder de zonnebank gaan als voorbereiding op een vakantie Het is nuttig maar dat is nog niet alom gekend. De bedoeling…
Autopech onderwegAutopech onderwegDe een heeft een auto waar de garage standaard op komt dagen als je pech hebt, de ander heeft een abonnement bij de ANWB…
Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierVakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierEen vakantie kunt u zo duur maken als u zelf wenst. Twee weken op vakantie in het hoogseizoen is echter kostbaar. Sommig…
Vakantie zonder stressVakantie zonder stressHet hele jaar beul je jezelf af om eens lekker op vakantie te kunnen gaan. Eindelijk die ontspanning die je al zo lang h…
Bronnen en referenties
  • http://www.kempenactueel.be/vakantie/enkele-zaken-om-op-te-letten-als-je-op-vakantie-vertrekt
  • http://www.azuriet.be/site/page.php?id=37

Reageer op het artikel "Vakantie: op wat allemaal letten voor vertrek?"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 13-02-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!