InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Tips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echt

Tips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echt

Tips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echt Wanneer je op vakantie bent in Nederland of België kan het handig zijn om een fiets te huren. Er zijn veel verschillende aanbieders voor het huren van een fiets. Raadzaam is het om thuis al onderzoek te verrichtten naar de verschillende aanbieders en een bepaalde zaken te gaan vergelijken. Wat kost het huren van een fiets? Wat zijn de voorwaarden voor het huren van een fiets? Wie is verantwoordelijk na diefstal van een gehuurde fiets? Stuk voor stuk raadzame tips om bij stil te staan voordat je een fiets gaat huren.

Een fiets huren wat kost het, en waar let ik op?

Gemiddeld gezien kost het huren van een fiets in 2017 8,00 per dag. Deze prijs geld dan voor een fiets met drie versnellingen. Wanneer je graag gebruik maakt van een elektrische fiets, dan moet je in 2017 denken aan een huurprijs die gemiddeld rond de 18 euro ligt. Deze prijzen zijn op zich niet duur, maar je dient voor vertrek wel goed uit te kijken. De kwaliteit van de gehuurde fietsen in Nederland laat soms te wensen over. Wanneer je je fiets wilt gebruiken tijdens de avonduren is het raadzaam gelijk bij vertrek nog je verlichting te testen. Bij een derde van alle verhuurde fietsen blijkt de verlichting niet in orde te zijn waarmee je tijdens je fietstocht niet echt veilig bent en daarnaast nog eens een bekeuring riskeert. In de meeste gevallen betaal je voor vertrek een borg.

Snelsluiter

En dan het zadel, wanneer je lange tochten gaat fietsen wil je natuurlijk wel dat je fiets goed zit. Om het zadel zelf naar gewenste hoogte te kunnen verzetten is een snelsluiter nodig. Controleer bij vertrek of deze aanwezig is, want in vele gevallen ontbreekt deze snelsluiter of is hij kapot.

Wie is verantwoordelijk als een gehuurde fiets wordt gestolen?

Het is de grote nachtmerrie van de vakantieganger. Je bent heerlijk op vakantie en hebt een fiets gehuurd. Tijdens één van jullie mooie tochten wordt je fiets gestolen. Je baalt als een stekker, want hoe kom je nu terug op de camping of bij je vakantiebungalow. Zodra je dan toch terug bent gekomen op je vakantieadres, begint de echtte nachtmerrie. In veel gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor de gestolen fiets. Dit betekent dat het bedrag dat je aan het verhuurbedrijf moet betalen kan oplopen tot 800. Vraag daarom altijd naar de huurvoorwaarden en wie er verantwoordelijk is bij diefstal. Bij sommige verhuurbedrijven kun je tegen een meerprijs het eigen risico afkopen. Andere verhuurbedrijven nemen het eigen risico altijd voor zich zelf.

OV-fiets huren

Naast de traditionele verhuurbedrijven is het op vele stations ook mogelijk om een OV-fiets te huren. Met deze OV-fiets kun je vanaf het station per fiets naar je afspraak, zodat je niet afhankelijk bent van bijvoorbeeld de tijden van de stadsbus. Voor het huren van een OV-fiets heb je een persoonlijke OV-chipkaart. Daarnaast hoef je je alleen nog te registreren voor OV-fiets. Het huren van een OV-fiets kost in 2017 3,85 per fiets. De huurtermijn is dan afgesloten voor 24 uur. Op vele stations hebben ze een zelfservice waardoor je snel een fiets kunt gebruiken.
Gerelateerde artikelen
OV-fiets huren: kosten & tarievenTreinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauw fiets om korte afstanden te overbruggen. De koste…
Elektrische fiets: prijzen, opladen & onderhoudDe elektrische fiets is in opkomst. Steeds meer consumenten zien de voordelen in van de elektrische fiets als alternatie…
Fietsen huren: Lees de voorwaardenFietsen huren: Lees de voorwaardenEven een dagje naar een eiland of een stad en dan een fiets huren. Het gaat de meeste mensen heel gemakkelijk af. Maar w…
Fietsonderhoud in de winterSneeuw en ijs: je fiets heeft te lijden onder winterse weersomstandigheden. Bovendien wordt er in de winter zout gestroo…
Online fiets kopen: overzicht webwinkels online fietsverkoopOnline fiets kopen: overzicht webwinkels online fietsverkoopTegenwoordig komt het steeds vaker voor dat klanten online spullen kopen. Een voorbeeld hiervan is de online aankoop van…
Bronnen en referenties
  • www.anwb.nl

Reageer op het artikel "Tips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echt"

Reactie

M. Rotmans, 28-08-2017 10:10 #1
Mijn dochter en ik willen een duofiets met trapondersteuning huren voor 5 dagen. Stel we krijgen, wat ik niet hoop, een ongeluk wie draagt dan de kosten aan de fiets?
Graag een antwoord.
Met vriendelijke groet
Mevr. M. Rotmans Reactie infoteur, 30-08-2017
Beste mevrouw Rotmans,

Je bent heerlijk op vakantie en hebt een fijne fiets gehuurd. Tijdens een van jullie mooie tochten wordt je fiets beschadigd. Je baalt dan natuurlijk als een stekker, want wie gaat de schade betalen? Als de tegenpartij niet schuldig is dan is de huurder aansprakelijk voor de opgelopen schade.

In veel gevallen ben jij zelf verantwoordelijk voor de schade aan de fiets. Dit betekent dat het bedrag dat jij aan het verhuurbedrijf moet betalen behoorlijk kan oplopen. Vraag daarom bij het huren altijd naar de huurvoorwaarden en wie er verantwoordelijk is bij schade. Bij sommige verhuurbedrijven kun je tegen een meerprijs het eigen risico afkopen. Andere verhuurbedrijven nemen het eigen risico altijd voor zich zelf. Je kunt ook je eigen verzekering raadplegen of deze schade dekt aan andermans eigendommen. Overleg zo nodig met een (verzekerings)adviseur.

Fijne vakantie,

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 03-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!