InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vervoer naar Amsterdam

Vervoer naar Amsterdam

Reizen van en naar Amsterdam blijkt vaak een hele opgave. Kunt u beter met de trein of met de auto en wat is dan goedkoper? Er zijn verschillende mogelijkheden om in Amsterdam te komen en om het betaalbaar te houden. Hoe u ook naar Amsterdam gaat het is er alle dagen van de week wel druk. Vooral met evenementen worden er vaak bijvoorbeeld extra treinen ingezet.

Met de trein

Als men vanuit het zuiden van Nederland vertrekt bestaat er een grote kans dat u zult moeten over stappen op Utrecht centraal station. Vanaf Utrecht is de treinreis nog maar een half uurtje en het kost voor een retour vanaf Utrecht 14,80. Vanaf steden zoals onder andere Rotterdam, Den haag en Almere kunt u rechtstreeks de trein naar Amsterdam nemen. De trein zal nog wel tussenstops maken, maar u kunt gewoon blijven zitten. U kunt uitstappen op Amsterdam centraal en verder de stad in lopen. Echter zijn er ook veel trams en bussen dus als u geen zin heeft om te lopen of als iets te ver weg is kunt u zich gemakkelijk met het openbaar vervoer verplaatsen.

Met de auto

Autorijden in Amsterdam kan een beste opgave zijn, vaak kent men de weg niet en de straten zijn klein waardoor u het navigatie systeem zeer nauw in de gaten zult moeten houden zodat u geen afslag mist. Daarbij is er veel verkeer in de zin van de tram, de bus, auto's, fietsers en een hoop mensen zijn te voet. Ook al heeft u groen licht u zult toch altijd nog goed op moeten passen en om u heen moeten kijken.

Parkeren op straat of in de garage

De plekken op de straat zijn nihil, maar mocht u er één vinden dan heeft u de mogelijkheid daar te parkeren. De parkeerautomaat is vaak dichtbij en goed zichtbaar. Er zijn verschillende parkeerautomaten te vinden in Amsterdam:
  • Parkeerautomaten waarbij u alleen met een pas kunt betalen(creditcard, pinpas)
  • Parkeerautomaten waarbij u alleen met contact geld kunt betalen
  • Parkeren en betalen via een app
  • Parkeerautomaten die op kenteken gaan

Bij de laatste automaat vult u uw kenteken in bij de automaat, u krijgt geen kaartje, maar u wordt wel geregistreerd. De parkeerwachters kunnen aan de hand van uw kenteken dan controleren of u geregistreerd bent. U betaald hierbij voor af, u kunt de tijd dat u wilt staan invoeren in de automaat.
In de parkeergarages wordt ook bij binnenkomst uw kenteken gelezen, als u terug komt kunt u afrekenen en de slagboom gaat automatisch open als u er voor staat.

Dagkaarten

Er zijn ook dag- en avondkaarten verkrijgbaar, hiermee bespaard u veel geld als u toch een hele dag of avond aanwezig bent. Een dagkaart is geldig van 9:00 tot 19:00 en u bespaard hiermee 40%, een avondkaart is geldig van 19:00 tot 24:00 en geeft u 20% korting. Deze kaarten zijn ook verkrijgbaar via de betaalautomaten.

Parkeerkosten

Afhankelijk van welk deel in Amsterdam betaald u tussen de 0,10ct per uur tot 6,00 per uur. Alleen op 30 april met koningsdag kunt u overal gratis parkeren, maar wegens de drukte is het niet aan te raden om dan met de auto te komen

P+R

Hier bevinden zich grote parkeerplaatsen of garages waar u gemakkelijk over kunt stappen naar openbaar vervoer. U parkeert dus net buiten de stad wat het rijden richting Amsterdam ook makkelijker maakt. U betaald bijvoorbeeld 10 euro voor uw parkeerplaats waar u dan gewoon 24 uur mag blijven staan. Vanaf een P+R kunt u het laatste stukje gemakkelijk met het openbaar vervoer naar uw werk.

Parkeren in de Arena

Als u op een dag in de arena parkeert waarop er geen voetbal of evenement is kunt u daar heel voordelig uit zijn. De parkeergarage in de Arena heeft 500 plaatsen en is ook een P+R. U kunt er voor 5 euro parkeren en daarbij kunt u met twee personen met openbaar vervoer naar de binnenstad. Voor eventuele extra personen betaald u 0,90 cent extra.
Gerelateerde artikelen
Amsterdam duurste stad om te parkerenAmsterdam duurste stad om te parkerenParkeren in het centrum van Amsterdam is een probleem. Lukt het u toch om een plaatsje te bemachtigen, dan moet u de hoo…
Openbaar vervoer Amsterdam op KoningsdagOpenbaar vervoer Amsterdam op KoningsdagOp Koningsdag gaan veel mensen naar Amsterdam. De stad is daardoor overvol en het is dan ook zeker niet aan te raden om…
Je auto op Koningsdag in Amsterdam parkeren?Je auto op Koningsdag in Amsterdam parkeren?Waar kan je auto parkeren op Koningsdag? Openbare parkeerplaatsen zijn gratis op Koningsdag, maar hoe vind je een plekje…
Bronnen en referenties
  • http://www.cition.nl/
  • http://www.parkeren-amsterdam.com/transferium-arena

Reageer op het artikel "Vervoer naar Amsterdam"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 04-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!