InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Toerisme trends Europa: Transport

Toerisme trends Europa: Transport

Toerisme trends Europa: Transport Zonder transport is reizen onmogelijk. Transport is zo alledaags geworden dat we ons er vaak niet bewust van zijn dat je zonder transport alleen maar de benenwagen kunt nemen. Het toerisme is gebouwd en afhankelijk van het transport. Mensen zijn in staat zich steeds sneller te verplaatsen. Men wil verder komen in minder tijd, en zo weinig mogelijk betalen. Voor het toerisme is dit een uitdaging. In dit artikel een overzicht van ontwikkelingen en trends op het gebied van transport.

Trends en ontwikkelingen

De auto blijft de voornaamste manier van vervoer wanneer men op vakantie gaat. Veel mensen en steeds meer mensen beschikken over een auto, en vaak ook een 2e auto. De auto is dan ook een uitstekend vervoermiddel dat men snel bij de hand heeft. Echter, met de auto op vakantie heeft zo zijn nadelen. Het is vaak een lange rit en veel mensen realiseren zich niet dat je voor het geld dat je kwijt bent aan brandstof ed. ook wel een vliegticket kunt boeken. Alhoewel, voor veel mensen is het feit dat je altijd vervoer voor handen hebt op je vakantiebestemming de doorslaggevende factor. Je kunt gaan en staan waar je wilt. En als je een goede, comfortabele auto hebt met twee chauffeurs dan is zo'n reis helemaal geen straf en in tegenstelling met vliegen zie je ook nog wat van de omgeving die je onderweg doorkruist. Reizen met de bus wordt ook nog veel gedaan. Echter, dit wordt minder omdat de parkeerbehoefte in een stad hoog is, evenals de toegankelijkheid van het stadscentrum. Parkeerproblemen en verkeersproblemen nemen alleen maar toe wat een negatieve invloed heeft op het reizen met de bus. Dit geldt ook voor het reizen per auto. Verder kost een buskaartje niet veel maar low-cost vliegmaatschappijen zijn nu in staat nog goedkopere tickets aan te bieden. En voor veel mensen is de keuze dan snel gemaakt. Zij kiezen het gemak, snelheid en comfort van het vliegtuig in plaats van een ellenlange rit in een touringcar.

In de vliegindustrie zullen low-cost maatschappijen steeds vaker uitwijken naar andere, kleinere luchthavens (zoals Eindhoven), die verder van de grote stad (Amsterdam) liggen. Dit doen zij omdat men daar goedkoper kan landen dan op een grote wereldse luchthaven (Schiphol) en men hoeft minder luchthavenbelasting te betalen. Door stijgende brandstofprijzen, veiligheid en bewaking en (luchthaven) belastingen zal de groei van de vliegindustrie stagneren. Reizen over het spoor wordt steeds populairder. Overheden besteden gigantische bedragen aan het bouwen van hightech hogesnelheidslijnen.
Deze kosten moeten worden terugverdiend dus zullen kaartjes voor dit soort treinen nu hoger van prijs zijn dan in de toekomst. Verder neemt de snelheid en gemak die het spoor biedt alleen maar toe en kan de trein op sommige trajecten concurreren met het vliegtuig. Neem bijvoorbeeld de Thalys van Amsterdam naar Parijs. De Thalys rijd dit traject in iets meer dan 3 uur, wat gelijk is aan een vliegreis en qua kosten maakt het niet veel uit in vergelijking met een vliegticket. Verder arriveer je bij het centrum op treinstation Gare Du Nord. Je hoeft dus niet van en naar de luchthaven te reizen.

De cruiseindustrie ken een grotere populariteit. Mensen willen vaker hun vakantie spenderen aan een cruise. Echter, er worden steeds grotere cruiseschepen gebouwd en het verkeer van cruiseschepen neemt toe. Een probleem is dan ook dat veel landen een gebrek hebben aan grote cruiseterminals. Vooral in landen rondom de Middellandse-Zee is dit het geval. Men heeft hier niet de capaciteit en de faciliteiten om dit verkeer aan te kunnen. Op een cruiseschip zitten tegenwoordig al gauw zo'n 3000 tot 5000 personen.

De consequenties voor het toerisme

  • Er kunnen nieuwe bestemmingen worden 'gecreëerd' door betere infrastructuur en toegankelijkheid. Door de groeiende vraag naar low-cost maatschappijen komen er meer vliegvelden bij. Deze low-cost maatschappijen zullen reispatronen en reisgedrag van mensen nog meer beïnvloeden.
  • Er komen steeds meer lijnvluchten bij dus mensen hebben steeds meer te kiezen.
  • Er zijn ook bestemmingen die al slecht bereikbaar zijn en geen vooruitzicht hebben op verbetering van de infrastructuur. Deze bestemmingen kunnen al rekenen op minder bezoekers is vergelijking met andere goed bereikbare gebieden. Echter, doordat toegankelijkheid en infrastructuur steeds belangrijker wordt zullen deze bestemmingen daar nog meer onder lijden.
  • Voor korte trips pakt men vaker de trein i.p.v het vliegtuig. Vanuit Nederland kan je met de trein prima naar London, Parijs en Duitse steden, ook omdat de snelheid en comfort van de trein toeneemt.
  • Veel mensen ervaren een lange (minimaal 5 uur) vliegreis in de economy-class als onaangenaam. Ze willen wat meer betalen voor meer comfort en service. Echter, ze willen niet zoveel betalen voor business-class vliegen dus neemt de vraag naar een product (of klasse) tussen de economy-class en de business-class toe. Tegenwoordig zijn er ook al maatschappijen die zoiets aanbieden, wat zich nog verder zal ontwikkelen.
  • Mensen worden zich meer bewust van het milieu. De vraag naar milieuvriendelijk transport neemt toe.
  • Mensen leven gezonder en willen geld besparen dus zal de fietsvakantie in populariteit toenemen.
© 2010 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bacteriële celmembraanDe bacteriële celenvelop omvat de cytoplasmatische membraan en de celwand, eventueel omgeven door een buitenmembraan of…
Namen vervoermiddelen Nederlands-Engels-FransNamen vervoermiddelen Nederlands-Engels-FransAls u een ander land bezoekt, zal deze lijst met de Engelse en de Franse namen van vervoermiddelen u zeker goed van pas…
Het eiwit hemoglobineDe erytrocyten hebben hun kleur te danken aan het eiwit hemoglobine (HB). Dit eiwit is ook verantwoordelijk voor de ijze…
Transport van stoffen in/uit cellenHet doorlaten van stoffen de cel in/uit gebeurt op verschillende manieren. Sommige moleculen worden door diffusie verpla…
Begeleiding van exceptionele transportenBegeleiding door particuliere begeleiders van exceptionele transporten over het Nederlandse wegennet, met speciale onthe…
Bronnen en referenties
Reactie

Nana, 01-03-2013 10:06 #1
Van welke bronnen zijn deze gegevens afkomstig?

Infoteur: Ledje
Gepubliceerd: 15-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!