InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Toerisme trends Europa: Marketing

Toerisme trends Europa: Marketing

Marketing heeft te maken met het kopen en verkopen van diensten en producten aan klanten. Men promoot deze diensten en producten m.b.v reclame. Echter, er moet wel eerst markt-onderzoek worden gedaan. Wat wil de klant? Is er wel een markt voor het product/dienst? Hoe onderscheiden we ons van de rest en hoe bereiken we (potentieel) publiek? Het aanbod van reizen is enorm en zeer gevarieerd dus een goede marketing strategie is cruciaal. In dit artikel een overzicht van de trends en ontwikkelingen.

Trends en ontwikkelingen

Voor informatie over een bestemming wenden mensen zich steeds vaker tot het internet om ervaringen te lezen van andere mensen. Voor een bedrijf is het dan een 'via via' verhaal, wat betekent dat mensen niet direct te beïnvloeden zijn omdat zij zich wenden tot anderen voor het verschaffen van informatie.

Zoals net aangegeven wenden veel mensen zich tot blogs en sites als Zoover.nl om uit te vinden of die bestemming of accommodatie aan de wensen voldoet. Bedrijven proberen nu steeds meer marketing trucjes uit te halen via internet. Er wordt veel meer geld geïnvesteerd in marketing en promotie via het internet. Een voorbeeld hiervan is dat bedrijven steeds bezig zijn met het ontwikkelen van nog betere, efficiëntere manieren om toeristische producten te presenteren aan het publiek. Verder zullen bedrijven, om zich te blijven onderscheiden, veel geld investeren in het ontwikkelingen en uitvoeren van onderzoeken en nieuwe onderzoektechnieken. Ze willen zich immers onderscheiden en zullen alles op alles zetten om vernieuwende en unieke producten en concepten aan te kunnen beiden. Bedrijven kiezen steeds minder vaak voor de traditionele marketing technieken zoals advertenties etc. Wat tegenwoordig 'hot' is, is het hebben van een 'brand', een label. Een label dat iedereen aanspreekt en bijblijft. Het label moet simpel zijn maar tegelijkertijd alles omvatten waar het bedrijf voor staat.

De consequenties voor het toerisme

  • Internet wordt veruit de belangrijkste bron voor informatie voor mensen en voor het voeren van marketing. in de komende jaren zal de toeristische industrie zich nog verder verankeren in de wereld die internet heet. Tegenwoordig spenderen veel bedrijven een klein deel van hun marketing-budget aan het voeren van reclame via internet. Ze zien internet als een 'extra' manier voor het voeren van reclame. In de toekomst zal alle marketing van de toeristische industrie via internet zijn weg vinden.
  • Bedrijven moeten zich nog meer bewust worden van wat klanten willen. Wat is hun internet gedrag, waarin zijn zij geïnteresseerd? Op welke manier en op welke plaats kunnen wij onze informatie het beste plaatse? Bedrijven spenderen meer aandacht aan segmentatie en het positioneren van hun product op het internet.
  • Mensen letten vaker op de 'unique selling points' van een bedrijf. Toeristische bedrijven zullen zich dan ook meer gaan onderscheiden van de massa.
  • In het maken van beslissingen op het gebied van reizen zullen marketing-berichten gebaseerd op ervaring en gevoel een grotere rol gaan spelen. Mensen geloven niet meer in de standaard reclame praatjes. Ze gaan op gevoel af en willen van 'normale' mensen horen (via Zoover etc.) hoe iets is en wegen dit vervolgens af met hun wensen. Mensen vinden het vragen van andere klanten meer betrouwbaar dan wat bedrijven hun zeggen.

Economische crisis ligt altijd op de loer en mensen met een klein budget zullen er altijd zijn. Dit aantal zal zelfs toenemen. Mensen willen evenveel of meer voor minder. Toeristische bedrijven zullen dan ook veel aandacht besteden aan budget reizen en hun low budget formules. Ze zullen manieren moeten vinden om hetzelfde of meer aan te bieden voor minder geld. Echter, er zijn ook steeds meer mensen die genoegen nemen met hun persoonlijke basisbehoeften. Zij kiezen bewust voor een minder luxe vakantie en willen een zo laag mogelijke prijs. Denk hierbij aan luchtvaartmaatschappij Ryanair. Je krijgt wat je betaalt en veel mensen vinden dat prima.
© 2010 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infoteur: Ledje
Gepubliceerd: 15-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!