InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Toerisme trends Europa: Reiservaring & Leefstijl

Toerisme trends Europa: Reiservaring & Leefstijl

Het wereldwijd toerisme heeft de afgelopen jaren grote veranderingen ondergaan. Toerisme in Europa wordt op zijn beurt weer beïnvloed door deze wereldwijde trends. Mensen gaan steeds vaker op reis, doen nieuwe ervaringen op en willen iets unieks. Steeds vaker wekken deze reizen en belevenissen indrukken die mensen bijblijven in hun leven en dus een grote invloed hebben op hun manier van perceptie en hun leefwijze. Reizen veranderd het leven.

Reiservaringen

Doordat mensen meer reizen, worden zij zich ook meer bewust van de cultuur en de omgeving van de plaatsen waarnaar zij reizen. Vervolgens reflecteren zij dit op hun eigen ervaringen en leefstijl. Er is een nieuwe ontwikkeling in het toerisme. Mensen kiezen niet langer een reis naar aanleiding van de demografische factoren en het klimaat van de bestemming. Zij zullen vaker een reis kiezen die betrekking heeft op zich zelf, zoals zelf ontwikkeling en creativiteit. Mensen krijgen steeds meer waardevolle reiservaringen en dus zullen mensen aan de hand daarvan worden gestimuleerd meer te gaan reizen. Mensen worden 'carrière reizigers', ze zijn hun hele leven bezig met het opdoen van nieuwe ervaringen en het willen bezoeken en ervaren van culturen.

De consequenties voor het toerisme

  • Mensen worden ervaren reizigers. Van touroperators verlangen zij dan ook meer creativiteit en ultieme belevenissen. Mensen boeken meer reizen en daarom worden ze zich meer bewust service op allerlei bestedingsniveau's. Mensen eisen meer waarde voor hun geld.
  • Er zijn bestemmingen die elk jaar weer op hetzelfde aantal toeristen kunnen rekenen, en die hierop ook helemaal zijn ingesteld. Echter, doordat mensen steeds meer op zoek gaan naar nieuwe bestemmingen en ervaringen zijn zij minder geneigd vaker terug te keren naar een bestemming waar ze al zijn geweest. Bestemmingen komen hierdoor in de problemen en zullen zich moeten herpositioneren in de markt. (vernieuwen van strategie, marketing etc.)
  • Toeristen willen af van hun "toeristen label", wat betekent dat zij niet aangemerkt willen worden als toerist. Locale gemeenschappen kunnen hier profijt van nemen.
  • Mensen willen iets betekenen voor de bestemming en "goed" doen. Ze willen vrijwillig dingen ondernemen om bijvoorbeeld de plaatselijke bevolking een hart onder de riem te steken en hun leven verbeteren.

Leefstijl

Voor veel mensen is reizen niet langer een luxe maar wordt reizen overal gezien en geaccepteerd als een deel van hun leven. Dit betekent dat mensen vaker last-minute beslissingen nemen, vooral bij korte trips. Ze zijn sneller geneigd voor een korte vakantie te kiezen. Medische verzorging wordt steeds duurder, ook in Europa. Dit zal ertoe leiden dat mensen naar Azië reizen om gebruik te maken van voordeligere medische verzorging. Ook om het feit dat wachtlijsten in Europa langer worden en verzekeringen willen bezuinigen. Aan de andere kant geraakt de Europese medische verzorging op een steeds hoger niveau. Mensen zullen ook naar Europa komen om gebruik te maken van hoogstaande techniek, medicijnen en verzorging die zij ergens anders niet kunnen krijgen.

De consequenties voor het toerisme

  • Meer interesse in spirituele producten die gebaseerd zijn op innerlijke ervaringen. Tegenwoordig is dit te zien aan de enorme populariteit van spa & health producten.
  • Touroperators zullen zich misschien moeten richten op welzijn-reizen of speciale groepsreizen organiseren voor gebruik van goedkopere medische voorzieningen in een ander land.
  • Touroperators zullen nog meer inspelen op last-minute reizen omdat mensen steeds vaker last-minute beslissingen nemen. Er is vraag naar duidelijke, goedkope en goede producten van een gevarieerd aanbod, en makkelijk te boeken. Deze producten moeten goed bereikbaar zijn voor de consument zodat zij snel kan beslissen.
  • Touroperators worden daarom flexibeler.
© 2010 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toerisme trends Europa: Macro-economisch & PolitiekHet wereldwijd toerisme heeft de afgelopen jaren grote veranderingen ondergaan. Toerisme in Europa wordt op zijn beurt w…
Toekomst toerisme in Europa: demografische en milieutrendsHet wereldwijd toerisme heeft de afgelopen jaren grote veranderingen ondergaan. Toerisme in Europa wordt op zijn beurt w…
Alles over Google Hot trendsAlles over Google Hot trendsOp zoek naar populaire zoekopdrachten op het internet? Trends en trendwatchers: er is weer een nieuwe dienst van Google.…
Toerisme trends Europa: MarketingMarketing heeft te maken met het kopen en verkopen van diensten en producten aan klanten. Men promoot deze diensten en p…
Google Flu Trends voorspelt griep in NederlandGoogle Flu Trends voorspelt wereldwijd de verspreiding van de Mexicaanse griep . Sinds 8 oktober 2009 kunnen we in Neder…
Infoteur: Ledje
Gepubliceerd: 13-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!