InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Toerisme trends Europa: Macro-economisch & Politiek

Toerisme trends Europa: Macro-economisch & Politiek

Het wereldwijd toerisme heeft de afgelopen jaren grote veranderingen ondergaan. Toerisme in Europa wordt op zijn beurt weer beïnvloed door deze wereldwijde trends. In dit artikel een overzicht van macro-economische en politieke trends en de uitwerking daarvan op het toerisme.

De externe omgeving van de toeristische sector

Macro-economische trends

Wereldwijde inkomens stijgen. Het inkomen per hoofd van de wereldbevolking groeit. Vooral in Oost-Azië en het westen is dit het geval. Veel minder in Afrika en het Midden-Oosten. Qua volume van de economie gaan de BRIC landen (Brazilië, Rusland, India en China) er op vooruit. Echter, het inkomen per hoofd van de bevolking is nog niet zo hoog als in Europa. In deze landen zal dat vrij laag blijven omdat het overgrote deel van de bevolking weinig verdient. Globalisatie neemt toe en dus ook het wereldwijde contact en handel tussen economieën. De handel in consumenten goederen neemt toe, ook omdat de wereld bevolking snel groeit.

De consequenties voor het toerisme

  • In de reiswereld zal meer concurrentie zijn. Mensen kunnen zelf hun reizen vinden en boeken en zijn door het internet in staat de goedkoopste reis te vinden. Toeristische bedrijven moeten hier rekening mee houden.
  • Ontwikkelingslanden gaan zich ontwikkelen en vormen zo nieuwe bestemmingen voor het toerisme.
  • Europa moet marketing strategieën van bestemmingen aanpassen aan deze opkomende landen. In ontwikkelingslanden wonen vaak veel mensen, tot wel 1 miljard in bijvoorbeeld India. Het inkomen van die mensen stijgt dus gaan deze mensen geld spenderen aan reizen. Europa moet hier dus op in spelen.
  • Mensen verdienen dan wel meer maar letten ook veel meer op hun centen. Mensen willen waar voor hun geld. Toeristische producten moeten een goede prijs-kwaliteit verhouding hebben.
  • Globalisatie leidt tot meer contact tussen landen, grenzen gaan open en dus zal het toeristisch verkeer toenemen. Veel landen zullen hun inkomsten uit toerisme dan ook zien stijgen.
  • Toerisme is goed voor de werkgelegenheid.

Politieke factoren

Overheden zien zich genoodzaakt om belastingen omhoog te doen om sociale voorzieningen als gezondheidszorg, educatie en pensioenen te behouden. Ook zal de overheid zich meer bezig houden met toerisme en de beveiliging van grenzen aanscherpen.
Overheden zien hun land worden bezocht door vele toeristen. Terrorisme is een dreiging die alleen maar toeneemt. Via het toerisme zal dit problemen geven. Open grenzen betekenen meer toerisme maar criminaliteit wordt juist gestimuleerd.

De consequenties voor het toerisme

  • Mensen werken langer door dus zal de groei van senioren-toerisme afnemen.
  • Overheden zullen meer geld ter beschikking moeten stellen voor veiligheid van het land. Toerisme zal dus worden belemmerd door veiligheidsmaatregelen. Overheden gooien de rem op het toerisme.
  • Toerisme wordt meer gepromoot door overheden, omdat het geld oplevert, maar ook zullen ze toerisme moeten controleren.
© 2010 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toekomst toerisme in Europa: demografische en milieutrendsHet wereldwijd toerisme heeft de afgelopen jaren grote veranderingen ondergaan. Toerisme in Europa wordt op zijn beurt w…
Micro-, Meso- en Macro-economieMicro-, Meso- en Macro-economieUitleg over de vraag: Wat is economie? In dit artikel het 7de antwoord: Economie is (oa) Micro economie, Macro economie…
Hoe maak ik een externe analyse?Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketin…
Toerisme trends Europa: MarketingMarketing heeft te maken met het kopen en verkopen van diensten en producten aan klanten. Men promoot deze diensten en p…
De toekomst van Adventure tourism, avontuurlijk toerismeDe toeristische markt is een turbulente branche. Mensen veranderen vaak van mening en ontwikkelen nieuwe interesses en t…
Infoteur: Ledje
Gepubliceerd: 08-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!