InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Toekomst toerisme in Europa: demografische en milieutrends

Toekomst toerisme in Europa: demografische en milieutrends

Het wereldwijd toerisme heeft de afgelopen jaren grote veranderingen ondergaan. Toerisme in Europa wordt op zijn beurt weer beïnvloed door deze wereldwijde trends. In dit artikel een overzicht van demografische trends en de uitwerking daarvan op het toerisme en de toekomst.

Toerisme trends: Demografische trends van het toerisme in Europa

In Europa zullen steeds meer ouderen langer leven. Ze leven gezonder en profiteren van vervroegde pensioenen en een goed gefinancierd pensioen. Echter, op de lange termijn zullen opgebouwde pensioenen minder hoog zijn en de pensioen leeftijd gaat omhoog. Dit puur om het feit dat overheden moeite hebben betrouwbare en effectieve pensioen fondsen te behouden. Ook zijn ouderen actiever en willen hun pensioen goed en nuttig invullen. Sommigen kiezen ervoor om gewoon langer door te blijven werken. En dat kan ook want gemiddelde levensverwachting neemt toe. Mensen worden dus ouder maar ook actiever. Aan de andere kant gaan jongeren (16-35 jaar) meer verdienen, er komen meer één-persoon huishoudens en de sociale opbouw veranderd. Jongeren bouwen meer sociale en professionele netwerken op en gaan daarom ook meer reizen. De familie opbouw veranderd, dus geen traditionele 2-2 gezinnen meer.

Wat zijn de gevolgen voor de toekomst van deze demografische toerisme trends voor het toerisme in Europa?

  • Ouderen hebben goede pensioenen en hebben alle tijd dus de kans voor het ontwikkelen van producten buiten het hoogseizoen neemt toe. Verder werken jongere generaties harder dan ooit tevoren. Zij hebben weinig vrije tijd en zijn dan ook bereid geld te betalen om tijd te besparen. Dit betekent dat de toeristische sector speciale diensten moet ontwikkelen en de toegankelijkheid moet vergroten. Mensen willen meer gemak.
  • Wereldwijd hebben mensen steeds meer vrije tijd maar voor bepaalde groepen is dit niet het geval. Senioren wel maar voor welgestelde jongeren niet. Zij werken meer en hebben steeds minder vrije tijd tot hun beschikking.
  • Doordat er minder tijd beschikbaar is zijn mensen in Europa meer geneigd tot het nemen van meer korte trips dan één grote vakantie in de zomer. Er zullen vaker korte vakanties worden gemaakt, het hele jaar rond. De vraag naar nieuwe producten, ervaringen, culturele activiteiten en attracties zal toenemen. Verder zal de toeristische sector hier op inspelen met het aanbieden van korte reizen, door het gehele jaar.
  • Mensen willen aan de kant minder moeite doen voor hun vakantie. Ze willen één prijs voor de hele reis, all-inclusive reizen worden steeds populairder. Aan de andere kant worden mensen avontuurlijker. Ze kunnen zelf hun informatie vinden en dus oom zelf hun reis samenstellen en boeken.
  • Mensen denken meer aan zichzelf. Ze zijn meer bezig met hun gesteldheid. Wat een trend is, is het maken van een reis die je leven verandert. Een reis waar je voor persoonlijke uitdagingen komt te staan, je creatieve geest de vrije loop wilt laten gaan of juist de ware in jezelf terug wilt vinden. Voor de toeristische sector is het lastig om hierop in te spelen. Over het algemeen zijn dit soort reizen verre reizen, vaak rondreizen en soms in groepsverband of juist alleen. Mensen willen een nieuwe ervaring en niet alleen iets zien maar het ook echt voelen en ervaren, ook in hun hart.
  • Ouderen spenderen meer tijd en aandacht aan hun gezondheid. De vraag naar spa & health faciliteiten en reizen zal dan ook toenemen. Verder willen ouderen rustige reizen waar ze veel cultuur kunnen ervaren.
  • Jongeren willen juist meer spanning en adrenaline. Zij willen nieuwe uitdagingen en hun grenzen verleggen. Interesse in adventure tourism neemt toe.

Wat is de invloed van het milieu en klimaatverandering op het toerisme in Europa in de toekomst?

Klimaatverandering zal van grote invloed zijn op de toeristische sector. Veel bestemmingen lopen het risico minder aantrekkelijk te worden voor toeristen of zelfs geheel te verdwijnen door klimaatverandering. Dit geldt vooral voor laaggelegen kust regio's die worden bedreigd door de stijgende zee spiegel, Venetië bijvoorbeeld. (voor meer informatie over Venetië en klimaatverandering zie het artikel: Werelderfgoed in gevaar: Unesco
Uit onderzoek is gebleken dat de regenval in Noord-Europa is toegenomen maar in Zuid-Europa juist is afgenomen. Zuid-Europa krijgt vaker te maken met grote bosbranden en droogte terwijl Noord-Europa vaker watersnood kent. Beide zaken zijn niet bevorderlijk voor het toerisme.

Een overzicht van de grootste veranderingen voor de toekomst van het toerisme in Europa:

  • Toeristische bedrijven in Europa zullen voor zichzelf moeten nagaan wat hun individuele impact is op het milieu en daarop actie ondernemen. Alle toeristische sectoren moeten worden onderzocht.
  • Er zijn veranderingen in de stroom van toeristen. Mensen gaan vaker op vakantie buiten het zomerseizoen maar willen juist wel naar de zon in de winter periode.
  • De kosten van het onderhouden van stranden en natuurgebieden etc. met een toeristisch doel zullen stijgen. Gebieden raken steeds meer vervuild dus dat moet worden tegengegaan.
  • Prijzen voor transport en accommodatie zullen stijgen doordat emissie en milieubelastingen worden ingevoerd, of worden verhoogd.
  • Mensen worden zich steeds meer bewust van het feit dat we de aarde moeten beschermen en er alles aan moeten doen schade te beperken. Eco-toerisme zal dan ook steeds populairder worden. Mensen willen vakantie vieren zonder de aarde schade toe te brengen.
  • Duurzaamheid in de toeristische sector wordt dan ook steeds meer gepromoot en vormt de basis en een inspiratiebron voor (nieuwe) toeristische bedrijven en hun strategie. Alles voor een betere wereld.
© 2010 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toerisme trends Europa: Macro-economisch & PolitiekHet wereldwijd toerisme heeft de afgelopen jaren grote veranderingen ondergaan. Toerisme in Europa wordt op zijn beurt w…
Toerisme trends Europa: MarketingMarketing heeft te maken met het kopen en verkopen van diensten en producten aan klanten. Men promoot deze diensten en p…
Toerisme trends Europa: Reiservaring & LeefstijlHet wereldwijd toerisme heeft de afgelopen jaren grote veranderingen ondergaan. Toerisme in Europa wordt op zijn beurt w…
Werken in de reiswereldWerken in de reiswereldWerken in de reiswereld is uitdagend, afwisselend en doet een beroep op diverse eigenschappen waaronder organisatietalen…
Toerisme trends Europa: TransportToerisme trends Europa: TransportZonder transport is reizen onmogelijk. Transport is zo alledaags geworden dat we ons er vaak niet bewust van zijn dat je…

Reageer op het artikel "Toekomst toerisme in Europa: demografische en milieutrends"

Infoteur: Ledje
Laatste update: 07-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!