InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Spanje en de veiligheid in het verkeer

Spanje en de veiligheid in het verkeer

Spanje en de veiligheid in het verkeer Spanje heeft een uitgebreid en zeer goed wegennet wat regelmatig wordt uitgebreid. Ook de verkeersveiligheid in dorpen en steden krijgt aandacht en er worden ontelbare rotondes aangelegd. Toch is de veiligheid in het verkeer een punt van grote zorg voor de Spaanse overheid. Tijdens feestdagen vallen er vaak extra veel doden in Spanje en ook de vakantiemaand augustus geeft een piek te zien. De verkeersboetes die mensen moeten betalen schijnen niet te helpen om de veiligheid te verhogen.

Cijfers van de Spaanse Verkeersdienst

Uit de cijfers van de Spaanse Verkeersdienst Trafico is gebleken dat in het jaar 2018 in totaal 1180 personen zijn overleden in het verkeer. Opvallend is de stijging van het aantal motorrijders.

Spanje heeft veel autowegen

Spanje is een heel groot land met veel autowegen. Grote delen van het land hebben een veel minder intensief gebruik van de autowegen dan in Nederland. Maar rondom steden en op de wegen naar de toeristengebieden wordt het steeds drukker.

Tijdstip van ongelukken

Het grootste aantal ongelukken wordt veroorzaakt in de weekenden en rond de feest- en vakantiedagen. Zo is de goede week berucht omdat mensen dan de paasprocessies bezoeken en er veel familiefeesten worden georganiseerd. Men gaat massaal op pad.

Aantal slachtoffers in weekend van Todos de Santos (Allerheiligen)

Alleen al in het weekend van Allerheiligen in 2018 waarbij de Spanjaarden een lang vrij weekend vrij hadden zijn er 26 dodelijke slachtoffers gevallen in het verkeer. Alleen al op zaterdag vielen 11 slachtoffers. Tevens werden ook 13 personen zwaar- en 16 personen lichtgewond.

Wat doet de Spaanse Verkeersdienst

In 2006 werd ook in Spanje het puntensysteem ingevoerd. De Trafico ofwel de Spaanse Verkeersdienst geeft aan als belangrijkste overtredingen:
  • Te hard rijden
  • Zonder autogordel rijden
  • Alcohol en drugs in het verkeer
  • Telefoneren in het verkeer
  • Gevaarlijk inhalen

Te hard rijden

Vooral op de tolwegen wordt soms bijzonder hard gereden, daarnaast zijn er mensen die juist bijzonder langzaam rijden. Dit vergt aanpassing zeker wanneer het gebied ook bergachtig en bochtig is. De Spaanse Verkeersdienst heeft vanaf 2012 trajectcontroles ingevoerd op sommige snelwegen en secundaire drukke wegen. Men verwacht dat hiermee het aantal slachtoffers zal verminderen. In 2019 werden op een groot aantal plaatsen maatregels genomen om de snelheid te beperken maar dit geeft onvoldoende resultaat. Zo werden er snelheidscontrole panelen geplaatst.

Zonder autogordel om rijden

In het Spaanse verkeer rijden veel mensen zonder autogordel. Ondanks dat men een boete kan verwachten bij aanhouding blijven mensen die gewoonte houden. Dit blijft aandachtspunt voor de Verkeersveiligheid. Er wordt steeds strenger gecontroleerd met camera's op het gebruik van veiligheidsriemen.

Alcohol in het verkeer

Het toegestane alcoholpromillage is ook in Spanje drastisch verlaagd en bedraagt 0,5 promille. Aan jongeren onder de 18 jaar mag geen alcohol worden verkocht. Maar met de Spaanse eetcultuur gaan velen toch in de fout en ondanks de vele alcoholcontroles is het een belangrijk probleem in het verkeer. De boetes die worden opgelegd bij overtreding zijn hoog. Daar komt bij dat openbaar vervoer in Spanje niet zo goed geregeld is, zodat mensen niet snel geneigd zijn om de auto te laten staan. In toeristencentra zie je in de avond wel steeds meer taxi's rijden zodat mensen de auto thuis kunnen laten en toch een drankje kunnen nemen.

Telefoneren in het verkeer

Vooral wanneer men in dorpen of steden wandelt dan is het opvallend hoeveel bestuurders telefoneren en met één hand achter het stuur rijden. Men beschouwt dit als de gewoonste zaak van de wereld en een strengere controle lijkt gewenst.

Gevaarlijk inhalen

Het verkeer in Spanje is veel intensiever geworden. Dit betekent dan men niet meer iedere voorganger kan inhalen want er zijn veel meer tegenliggers die ook een hoge snelheid hebben en de weg is vaak heuvelachtig en met veel bochten. Ontelbare aantallen borden geven de toegestane snelheid en inhaalverboden aan maar vaak wordt daar geen rekening mee gehouden. Hierdoor gebeuren veel onnodige ongelukken. De Spaanse verkeersdienst kondigde aan dat er méér aandacht komt voor het gevaarlijke inhalen. Er komen meer waarschuwingsborden.

Snelheidsbeperking

In 2012 heeft men in Spanje enige tijd de snelheid van 110 km per uur ingevoerd op de autowegen. Dit leverde niet minder slachtoffers op en velen bleven de snelheid van 130 km per uur aanhouden. Vanaf 2016 is het weer toegestaan om op snelwegen 130 km per uur te rijden.

Rotondes en verkeersveiligheid

Verkeersregels op rotondes zijn voor veel mensen lastig. In Spanje worden in veel dorpen prachtige rotondes aangelegd maar soms houdt een doorgaande weg bijvoorbeeld vanuit het centrum van het dorp toch voorrang op de rotonde. Voor mensen die niet ter plaatse bekend zijn is dit een levensgevaarlijke situatie omdat men ervan uit gaat dat alle verkeer op de rotonde voorrang heeft. Na verloop van tijd en diverse aanrijdingen kan deze situatie soms plotseling worden gewijzigd wat weer om aanpassingen vraagt. Ook het richting aangeven wanneer men de rotonde verlaat is niet gebruikelijk bij Spanjaarden.

Afstand tot de voorganger

Veel Spanjaarden hebben de gewoonte om zo dicht mogelijk op de voorganger te rijden. Maar in gebieden waar veel toeristen komen zijn deze vaak niet goed bekend met de situatie en remmen zij soms wat vaker omdat een goede bewegwijzering ontbreekt. De gevolgen hiervan zijn dan meer aanrijdingen. De Verkeersdienst probeert wel de snelheid in bebouwde gebieden te matigen door op diverse plaatsen drempels neer te leggen doch dit lijkt niet altijd effectief. Deze drempels kunnen erg hoog zijn of liggen soms heel onlogisch direct na een stoplicht.

Fietsers op de weg

In Spanje neemt het aantal fietsers op de wegen sedert de eeuwwisseling sterk toe. Er komen langs de kust meer goede fietspaden die gescheiden worden van het overige verkeer. Echter op bergwegen fietsen hele groepen wielrenners gezellig naast elkaar en dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren. Vooral in de weekenden gaan steeds meer Spanjaarden met de racefiets op pad en ze rijden met hoge snelheid in de bergen.

Wanneer je met de auto naar Spanje gaat of in Spanje gaat rijden met een huurauto is het goed om rekening te houden met bovenstaande aandachtspunten in het verkeer. Laat je niet opjagen en blijf alert op plotselinge opstoppingen. Houd de verkeersborden en je snelheid goed in de gaten.
Gerelateerde artikelen
Het alcoholslot tegen dronken autorijdenHet alcoholslot tegen dronken autorijdenVoor automobilisten die betrapt zijn op dronken rijden is het vanaf volgend jaar mogelijk dat er een alcoholslot in hun…
Met een joint op ook rijontzegging: autorijden en drugsMet een joint op ook rijontzegging: autorijden en drugsEen joint roken en dan binnen 3 uur in de auto gaan zitten, wordt binnenkort net zo hard bestraft als rijden onder invlo…
Hoe kun je een verkeersongeluk voorkomen?Hoe kun je een verkeersongeluk voorkomen?Piepende banden, brekend glas en gillende mensen. Dit zijn de dingen die men ervaart, wanneer je betrokken raakt bij een…
Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsGevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsIndien u onder invloed van alcohol en drugs een auto bestuurt, bent u strafbaar. De gevolgen zijn groot als u wordt aang…
Verkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeersovertreders kunnen -bij gebruik van alcohol in het verkeer of vertonen van risicovol rijgedrag- worden geconfron…
Bronnen en referenties
  • http://www.spanjevandaag.com/spaanse-verkeersdienst-heeft-tot-nu-toe-13-miljoen-rijbewijspunten-ingenomen/

Reageer op het artikel "Spanje en de veiligheid in het verkeer"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 03-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!