InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Egyptisch Parfum

Egyptisch Parfum

Egyptisch Parfum Een reis naar Egypte is een reis naar een mysterieus land. Evenzo mysterieus zijn de benamingen van de parfum essences die men in Egypte kan kopen. Een vleugje Egypte wat je in een flesje mee naar huis kunt nemen. Zo kun je je Koningin Nefertiti wanen, wanneer je je thuis bijvoorbeeld met een drupje "Geheim van de Woestijn" parfumeert.

Het ontstaan van het parfum

Parfum is in Egypte ontstaan. Aanvankelijk brandden de Egyptenaren kruiden- en bloementakjes als offers voor de goden. Ze dachten dat de goden van deze geuroffers rustig werden en daardoor ook gunstig gestemd zouden worden. Later werden deze geuren in olieën verwerkt. Eerst als olie om de lichamen van overledenen te balsemen alvorens ze met doeken te omwinden. Later werden de olieën ook gebruikt als bad- en massageolie. Via de Grieken ontwikkelde zich het parfum op waterbasis. Aanvankelijk werd dit in waterdichte doosjes gedaan, later in glazen flesjes.

Anno nu heeft de verkoop van parfum een hoge vlucht genomen, niet alleen vanwege de verfrissende werking, maar ook vanwege het mythische geloof dat er een zinnenprikkelende werking vanuit zou gaan. Nu is het niet altijd een olfactorisch genot om in de buurt van schreeuwend geparfumeerde lieden te verkeren en wordt vaak het tegenovergestelde bereikt van wat men beoogde. Misschien kan men nog beter een beetje ambergris door het eten roeren van de begeerde persoon om tot daden te komen. Ambergris wordt gevormd in de maag van de potvis bij het verteren van skeletten van inktvissen en gold lange tijd als het belangrijkste bestanddeel van parfum.

Egyptisch Parfum

Met het feit dat Egypte de bakermat is van parfum hebben de Egyptenaren een traditie hoog te houden. Egypte produceert pure essences voor de Westerse parfummarkt, die per ons worden verkocht en vervolgens worden opgelost in alcohol om er parfum van te maken. Voor het kopen van essences moet je naar een officiële parfumfabriek gaan of naar één van de vele chique Oosterse parfumerieën die er in Caïro te vinden zijn, bijvoorbeeld Shahinaz Perfumes Palace. Met wat je op de markt koopt wordt je vaak bedot. De essences worden dan aangelengd met plantaardige olie en dan betaal je veel voor weinig.

Als je parfum gaat kopen in Egypte moet je altijd een gids meenemen, die Arabisch spreekt. De Egyptenaren spreken over het algemeen geen Engels. Want parfum kopen is niet zomaar iets, het is een complete ceremonie.
Je mag plaats nemen in een fauteuil en krijgt een kopje munt thee of hibiscus thee aangeboden. Via de gids moet je duidelijk maken naar wat voor een soort geur je op zoek bent en wat je van deze geur verwacht. De oriëntaalse bokalen met de essences prikkelen de fantasie. De geheimzinnige namen van de esences doen daar nog een schepje bovenop: Secret of the Desert, Arabian Night etc.

Voor het creëren van een essence zijn 5 tot 25 bloemsoorten benodigd. Veel gebruikt worden Lotusbloem, Papyrus en Jasmijn. De essences zijn duur, omdat er honderden bloemen gebruikt worden voor het verkrijgen van een paar druppeltjes essentiële olie.

In ieder geval kun je ervan verzekerd zijn dat je over een exotisch luchtje beschikt, als je eenmaal weer buiten staat. Want deze essences zijn bij ons niet te koop. Je moet je overigens wel realiseren dat het essences zijn die je koopt en waarvan je een zeer spaarzaam gebruik moet maken, want overdaad schaadt in dit geval heel erg. Bij Shahinaz Perfume Palace was het ook mogelijk de essences van je keuze te laten oplossen in alcohol, wat wel zo praktisch is. Dat zou je thuis ook wel kunnen doen, maar dan is het experimenteren geblazen om tot een juiste verhouding te komen.

Egyptische parfumflesjes

De essences worden in eenvoudige glazen flacons verkocht. Maar zo'n bijzondere essence verdient een beter omhulsel, een oriëntaals omhulsel wel te verstaan. Overal in Egypte kun je in de souks alle maten en soorten parfumflesjes kopen tot zelfs op het allerlaatste moment op het vliegveld. Ook bij het kopen van parfumflesjes moet je in de gaten houden of je niet met een inferieure kwaliteit van doen hebt. Sommige handelaren willen zo graag iets aan je kwijt dat ze je uitleggen wat een goede kwaliteit is en wat een slechte.
Gerelateerde artikelen
Hotelvakanties nabij de piramiden van Gizeh, CairoHotelvakanties nabij de piramiden van Gizeh, CairoDe piramiden van Gizeh nabij de Egyptische hoofdstad Caïro zijn een van de oudste en meest indrukwekkende bouwwerken uit…
Hurghada - EgypteHurghada is een toeristische badplaats direct gelegen aan de Rode Zee. Doordat de temperatuur ook in de winter bijzonder…
Caïro, de hoofdstad van EgypteCaïro, de miljoenenstad van Egypte. Met een mooie ligging aan de Nijl, is er veel te doen. Vele zaken maakt Caïro tot ee…
Klimaat Egypte door het jaar heenKlimaat Egypte door het jaar heenVeel mensen bezoeken Egypte om van de zon, de zee en het strand te bezoeken. Ook de oude schatten van Egypte zoals de pi…
De schatten van EgypteEgypte is vooral bekend om haar rijke geschiedenis. De koningsgraven in de vorm van piramide’s, de dodenmaskers en de ve…

Reageer op het artikel "Egyptisch Parfum"

Reactie

Sara, 04-05-2011 16:57 #1
Ik heb 2 flesjes met essence gekocht in Egypte en wil er nu een beetje parfum van maken. Nou heb ik hier alcohol 70% maar is dat wel de juiste of heb ik sterkere alcohol nodig? Kan ik die van 70% gebruiken? Reactie infoteur, 05-05-2011
Voor een parfum gebruik je 22-30% van de essence met een hoog alcoholpercentage (zo hoog als je bij de drogist kunt krijgen) en een beetje water.
Voor een eau de parfum gebruik je 15-18% van de essence, wat zwakkere alcohol (70%) en water.
Voor een eau de toilette 4-8% van de essence, een nog zwakker alcoholpercentage en water.
Het blijft echter wel experimenteren!

Infoteur: Plato
Laatste update: 26-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!