InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Reizen met de TGV

Reizen met de TGV

Reizen met de TGV TGV staat voor “Train Grande Vitesse” en wordt ook wel “hogesnelheidstrein” genoemd. De trein reist met de indrukwekkende snelheid van 250 km per uur door het landschap. Het grote voordeel van deze trein is dat je snel op de plaats van bestemming bent. Ook is de TGV relatief goedkoper dan reizen met een “gewone” trein. Hoe werkt het precies, reizen met de TGV?

TGV ticket reserveren

Om te kunnen reizen met de TGV, is het verplicht om het ticket te reserveren. Je kunt niet op het station ter plekke een kaartje kopen. Dit reserveren kan online, via www.tgv-europe.com. Het werkt vrij simpel. Je voert gegevens in, zoals de vertrekdatum, 1ste of 2e klas. Vergeet niet op de button “meer criteria” te drukken. Op grond van je leeftijd kun je leuke kortingen krijgen.

Het is ook belangrijk dat je vroeg van tevoren het treinticket reserveert, vooral in het geval van populaire reizen, zoals Rotterdam – Parijs. Je kunt wel dertig euro goedkoper uit zijn als je ruim drie maand van tevoren reserveert.

Betaalwijze

Een TGV-ticket boek je dus via internet. De betaling kan alleen met een creditcard en dus niet met een pinpas. Als je geen creditcard hebt, kun je misschien de creditcard van iemand anders gebruiken en het geld dan overboeken.

Reizen met de TGV

Zorg ervoor dat je minstens 15 minuten voor vertrek op het station bent. Je hebt dan de gelegenheid om rustig in te stappen. Het kost immers tijd om de juiste wagon en zitplaats op te zoeken.

Reizen met de TGV is veel comfortabeler dan reizen met een gewone trein. De stoelen zijn zacht en zitten fijn. Je bent verzekerd van een plekje en soms staat de zitplaats al vast. De trein raast door het landschap en maakt geen tussenstops. Je bent snel op de plaats van bestemming: in slechts 1 uur en 50 minuten sta je op het perron in Brussel! De reis Amsterdam – Parijs neemt slechts vier uur in beslag. Tijdens de reis kun je eten halen in een restaurant dat zich in het treintoestel bevindt.

Huisdieren in de trein

Het vervoer van huisdieren die in kooien, manden of dozen passen, kost 7 euro 60. De overige huisdieren reizen met een normaal ticket met 50% korting. Honden moeten gemuilkorfd zijn.

Vertrekpunt TGV

Als je vanuit Nederland reist, kun je opstappen in Rotterdam of Amsterdam. Vergelijk beide stations voor de laagste prijs van het ticket.

Ticket omruilen of annuleren

In veel gevallen is het mogelijk om het trienticket om te ruilen of te annuleren. Soms krijg je de helft van het geld terug, maar er zijn ook risicovollere (en dus goedkopere) kaartjes verkrijgbaar waarbij omruilen of annuleren niet mogelijk is. Het is wel goed om hier bij het reserveren rekening mee te houden. Als er onvoldoende zekerheid bestaat over de vertrekdatum, kun je je beter niet laten verleiden door erg goedkope aanbiedingen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Reizen met de TGV"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 28-07-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!