InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Gevangenishotels in de lift

Gevangenishotels in de lift

Reizen… We doen het allemaal in meer of mindere mate, één of meer keer per jaar naar zovele verschillende plaatsen over de hele wereld. Mensen die eens iets nieuws willen, hebben vele mogelijkheden maar een verblijf in een gevangenis is toch wel iets heel speciaals.

De wereld binnen handbereik

Voor wie graag op reis gaat staat de wereld open: mogelijkheden zat. Zowat in elk land op onze planeet waar geen onrust heerst of geen oorlog woedt kun je je onstpannen en even op adem komen van het gestresseerde bestaan dat we leiden. Afhankelijk van de periode waarin we onze bestemming kiezen en onze voorkeur, zal dat een trip naar zonovergoten stranden of een (ski)verblijf in sneeuwrijke gebieden zijn, voor zover vulkanen of tsunami’s geen roet in het eten komen gooien.

Ook inzake accomodaties is er keuze te over: velen kiezen voor een hotel om hun vakantie door te brengen zodat ze zo weinig mogelijk (huiselijke) beslommeringen hebben en zich eens lekker kunnen laten verwennen. Het aantal sterren staat in functie van de dikte van de portefeuille. Anderen opteren voor een vakantiehuisje of een appartement, huren een stacaravan of zetten een tentje neer op een camping terwijl de avontuurlijksten met de tent of de camper de wijde natuur intrekken.

Aparte ervaringen

Wat betreft te huren verblijven hebben pientere zakenlui de laatste jaren steeds meer ingespeeld op originaliteit met de hoop deze categorie toeristen over de vloer te krijgen. Zo kan je tegenwoordig in een ijshotel in Zweden logeren, in een historisch gebouw slapen, in een Duits klooster je intrek nemen, je bij een boer op de hooizolder neervlijen, een hut huren, in een grotwoning kruipen, op een woonboot verblijven of vanuit een windmolen de zon zien ondergaan.

Gevangenishotels

Een heel aparte ervaring kun je in een gevangenishotel hebben. In verschillende landen werden oude gevangenissen tot hotels verbouwd, het ene al wat luxueuzer en ontspannender dan het andere. In het Duitse Hillersheim (Eifel) bijvoorbeeld is in een oude gevangenis ‘Hotel zum Amtsrichter’ gevestigd. Tot 1958 was dit gebouw nog een echte gevangenis waar ook de locale rechter zitting hield. Hij behandelde wel eenvoudige zaken zoals (buren)ruzies of kruimeldiefstal waarop hooguit zes weken cel volgde.Van de cellen werden kamers gemaakt met badkamer en televisie, maar de celdeuren (zonder de luikjes) werden behouden. Op de binnenplaats, waar de gevangenen vroeger gelucht werden, worden nu barbecuefeestjes georganiseerd.

Echt gevangen zit je er dus niet, maar de setting doet wel aan de vroegere gevangenis terugdenken. Eén keer is er een gast opgedaagd die werkelijk wilde opgesloten worden en erop aandrong op water en brood gezet te worden. Op die manier wilde hij zijn echtelijke problemen verwerken. Naar verluidt is hij enkele dagen later in opperbeste stemming naar huis teruggekeerd.

In ‘Jailhotel Lowengraben‘ in Luzerne (Zwitserland) kun je, naast de luxueus ingerichte cellen ook kiezen voor een ‘unplugged cell’. Daar kun je ervaren hoe het aanvoelt in een werkelijke cel te overnachten.

Katajanokka en co

In Helsinki vind je een een van de meest authentieke gevangenishotels waar de inrichting en de sfeer nog altijd aan het verleden herinneren. In het Katajanokka-hotel, gelegen op een smal eiland in het centrum van de stad, werden 106 kamers in een voormalige gevangenis ingericht. Je vindt er een puik restaurant en op de binnenplaats een mooi terras, waar je in alle rust en kalmte een drankje kan nemen. Zo werden gelijkaardige initiatieven genomen in Stockholm (met gestreepte gevangeniskleding), Oxford (oude Victoriaanse gevangenis), Istanbul (inclusief sauna) en Boston (aan de oevers van de Charles).

Karosta voor de die hards

Maar de meest authentieke celervaring krijg je enkel in Karosta (dicht bij de kuststad Liepaja in Letland). Deze gevangenis was de hele twintigste eeuw een plaats van onheil: onder het juk van de tsaren werden er gevangenen opgesloten, in de Tweede Wereldoorlog nam de Duitse Sicherheitsdienst er zijn intrek, onder het Sovjetregime was het een militaire gevangenis en ten slotte werden er militairen gedrild en gehersenspoeld. Onder druk van de Europese Unie werd deze gevangenis wel in 1997 gesloten… waarop het tot ‘hotel’ werd omgebouwd.

Daar kan de nieuwsgierige en avontuurlijk aangelegde toerist ervaren hoe een gevangene in de tijd van de tsaren behandeld werd: bewakers, beulen en verpleegsters zorgen voor een warm onthaal met ondervragingen, werkstraffen en boeisessies inbegrepen. Je comfortabele verblijf bestaat uit een vochtige cel waar je op enkele planken in het gezelschap van vlooien slaapt met als toilet een vloergat. Wie het reglement van de gevangenis niet naleeft of opgelegde taken niet naar behoren vervult mag kennismaken met de isoleercel. Uiteraard wordt er geen echt geweld uitgeoefend, maar je merkt aan niets dat je in een soort van ‘toneelstuk’ bent terechtgekomen. De context en de actoren zijn levensecht. Wie dit alles een beetje te reëel vindt, kan er op elk moment uitstappen.

Aan u de keuze

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gevangenishotels in de lift"

Infoteur: Vosje
Laatste update: 12-06-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!